Najsan
Hej på er alla vintermysiga odlare, undrar om någon kan hjälpa mig med mitt bekymmer?

Jag är i stånd att bygga mitt växthus, en träkonstruktion ca 4x8,5 m med glasskivor som är 60x200 cm. Mitt bekymmer är vädringsfönstren. Planen hittills är att vädringsfönstren ska vara 60x100cm, men enligt mina beräkningar kommer vädringsluckorna då att bli för tunga för de vanliga automatiska öppnarna, de kan enligt specifikationen ta ca 8 kg och det räcker inte, mina luckor kommer att väga ca 12.

Kommer de automatiska att spricka eller funkar det ändå? Finns det någon annan lösning på problemet, annat fabrikat som är starkare eller vad vet jag? vet ni?

Kram /Najsan
aqualis
Hej Najsan

Om dina vädringsluckor väger 12 kg så vilar ju ½ lasten på gångjärnen. Dessutom så lutar ju taket så att kraften som behövs till att börja öppna reduceras än mer. ( tretti graders takvinkel gör att dina luckor börjar öppna när öppnaren ger kraften ca 5 kg )

Den kraft du behöver för att börja öppna blir mindre än 8 kg så det borde fungera bra med lucköppnare som du tänkt dig.

Med vänlig hälsning
Crassula
Pröva med en lyftare, är det då för dålig funktion kan du sätta dit 2 st.
Najsan
Hi Hi, det här är varför jag gillar er odlaiter så mycket, alltid smarta svar när man behöver det!

Att sätta två öppnare på varje lucka är ju något som jag också funderat på, men om man kollar runt lite på vinterförvaring på dessa automatiska öppnare så verkar det som om man kan ha de ute sålänge man inte sätter fast luckan i stängt läge med hasp eller dyligt. Då den första solen kommer så luckan vill öppna sig och den då inte kan det så har jag förstått det som om att kolven spricker. I min fundering blir det det som händer om inte dessa två öppnare börjar öppna precis samtidigt. dvs den ena börjar öppna, men är för klen för att ta hela tyngden och då spricker? Kan det inte bli så?

Känns ytterst otrevligt att komma hem och allt har dött av överhettning för att öppnarna har gett upp... Fast det visar sig väl med tiden antar jag smile.gif

En till fundering jag har inför bygget (bäst att vara förberedd när tjälen går ur backen) är hur mycket snö som kommer att ligga kvar på ett glastak med 35graders takvinkel, erfarenheter eller oanade kunskaper?

Gokväll /Najsan
asaleo
Hej Najsan!
Ett sätt att få lättare luckor är ju att sätta in kanalplast i stället för glas i vädringsluckorna.
Jag har själv gjort det då jag renoverade mitt träväxthus.
Kanalplasten köpte jag från Willab färdigkapad i mått.
Jag hade ju bara 3 mm glas i taket vilket var för svagt.
Många trasiga rutor blev det vilket fick mig att byta till kanalplast.
Vädringsfönstren blev nu mycket lättare att lyfta upp och montera på taket.

Dubbla lyftare kan lösa det men jag har sett att mina lyftare påverkas mest av solstrålningen på ytan och inte av värmen i växthuset.
Om man får lika mycket sol på båda cylindrarna så fungerar det annars blir det ju en cylinder som tar mest.
Lägger in några bilder på mina luckor med öppnare.
[attachment=46224:F6.jpg][attachment=46225:G7.jpg]
Asaleo
Najsan
vilket himla fint växthus, är det hemmabyggt?

Jag har oxå tänkt på plast, men vill helst ha glas då jag kommit över 5mm jättebilligt, så det blir helhetskänslan som jag vill ha det... men jag klurar på en lösning, lägger ut bilder när jag har filat färdigt...

Asaleo, vad har du för taklutning på ditt växthus?
asaleo
Hej Najsan!
Roligt att du gillade det.
Byggde det själv 1984.
Renoverade 2008
Lutningen är 30 grader.
Snön glider av vid tö. Nu ligger det 2 dm snö på taket som inte glider av.
Med 5 mm i glaset så skall ju dina takfönster slippa sprickor som mina 3 mm fick.
Asaleo
Bifogar 2 bilder från utsidan.
[attachment=46367:DSC01401.jpg][attachment=46368:E5.jpg]
blomkronan
CITAT (asaleo @ 18-01-2010, 22:57) *
Hej Najsan!
Roligt att du gillade det.
Byggde det själv 1984.
Renoverade 2008
Lutningen är 30 grader.
Snön glider av vid tö. Nu ligger det 2 dm snö på taket som inte glider av.
Med 5 mm i glaset så skall ju dina takfönster slippa sprickor som mina 3 mm fick.
Asaleo
Bifogar 2 bilder från utsidan.
[attachment=46367:DSC01401.jpg][attachment=46368:E5.jpg]

bravo.gif Vilket fint växthus.
Jag tycker oxå att det är en bra idé att sätta kanalplast på taket, det klarar snön bättre än glas + att man inte behöver skugga taket det är inbyggt smile.gif. Och luckorna blir ju mycket lättare...
Glas på sidorna tummenupp.gif , då kan man se växerna utifrån tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon