Ingegerd.F
Det är dax att beställa fröer. Jag har odlat tomater i växthus i många år men inte fått någon riktig favorit. Brukar beställa 4-6 nya sorter varje år från tomatklubben. I fjol betällde jag dessutom Striped Cavern, Oxheart och en lång grön. Vilka ska ni odla i år? Vilka paprikor och gurkor är favoriter?
Anja Danmark
Jeg har en favorittomat, som jeg synes er bedre end alle de andre - Rosada - som desværre er en F1, så det er ikke godt at tage frø af den...

Derfor har jeg taget en stikling sidst i oktober og passer på den, så jeg kan lave nye planter af den om et par måneder.

Ellers Sungold, Striped German og en lille Thai-tomat - og en del andre. Jeg har ikke helt bestemt mig endnu, da jeg har alt for mange frø, som jeg skal vælge imellem i år.

mvh
Anja

Tulipanaros
Jag odlar inte i växthus så då är ju förutsättningarna lite annorlunda. Men Ida Gold är min återkommande tomat. I skyddat läge återkommer dessutom Black Sweet Cherry. Favoritgurkan är Xin Tai, men samma sak där: jag brukar ha den på friland. Fast sedan är ju en av tjusningarna att pröva nya sorter hela tiden också...

Anja: är inte Sungold också F1?
skogstroll
den godaste jag snaskat i mig fick jag av en granne, Purple hette den och var normalstor och mörk. Gud vad god! Annars tycker jag de flesta man odlar själv är mumsiga men jag har lite svårt för de minsta. Tycker om Oxheart också som jag beställt i år.
Anja Danmark
Anja: är inte Sungold också F1?
[/quote]

jo - det er den desværre! Jeg fik ikke lige skrevet det, men jeg har også taget et par stiklinger af den...
katah
"green zebra" blev min favorit förra sommaren !
Så söt , go tomat samk.
Den gav skörd också under väldigt lång tid.

Den är grön med gula ränder och i början var det lite svårt att fatta att den var mogen
för den var ju fortfaraden mest grön.
Men man lär sig snabbt att känna igen en annan nyans på det gula och man känner också när den är mogen,
när man klämmer den lite.

Jap, den kommer jag att odla varje år.
Monarda
Sungold blir det för tredje året i rad den är oumbärlig för mig. Men i år blir det även en annan körsbärstomat som jag inte provat tidigare, "Brown Berry".

Sungold - finns det en godare tomat?
[attachment=46113:P8290581a.jpg]

Bock
Monarda: Brown Berry körde jag i fjol en kanon god tomat så jag tog frö på denna... ska se om dessa gror?

Hade en som hette Rio Fuego lite smak men kanon att ha i sallader för den var så fast och fin i köttet jag har fryst in denna oxå.

Jag inne på att sätta Black Russian.

Ha det!
tigrella
OJ, tomater är så roliga att odla min favorit. Det brukar bli många plantor giggle.gif
Odlade Tiny tim förra året den gav mkt bra skörd och även outdoor girl som också var kanongod en annan favorit är black cherry så söt och god!
Nu är det bara leta nya sorter för i år sweatingbullets.gif måste ju hitta fler favoriter...
tigrella
Någon av er som har odlat "gold nuggets" eller "rio grande"?
Vill ha förslag på körsbärs tomater där man kan gå och plocka och njuta av sina egna tomater, har prövat många andra sorter och kommit fram till att körsbärstomaterna har lättare för att mogna hos oss..
Christina i Taxinge~
CITAT (Monarda @ 09-01-2010, 16:04) *
Sungold - finns det en godare tomat?
[attachment=46113:P8290581a.jpg]

Nej, det finns ingen godare!!
Den måste jag odla varje år! rolleyes.gif

Najsan
Håller med föregående talare, finns ingen bättre än sungold, iaf inte som jag smakat. smile.gif
blomkronan
Men vad säger ni... nu måste jag få tag på en sort till biggrin.gif Sungold!! Jag som hade handlat klart! Får väll skicka iväg en beställning till. naughty.gif

Min favorit förra året var black prince, en svart tomat som jag fick av solstorm biggrin.gif Sååå god.
Bock
Då får jag vara med i klubben som odlar Sungold rolleyes.gif för nu har jag beställt den från impecta!
Anja Danmark
CITAT (Bock @ 10-01-2010, 16:13) *
Då får jag vara med i klubben som odlar Sungold rolleyes.gif för nu har jag beställt den från impecta!

Det bliver du ikke ked af - den er bare god!

Den eneste fejl er, at den er F1.....
rosita
Min absoluta favorit är gul Thumbling Tom. 000.gif Söt och god, tidig och rikgivande! Men man skulle kanske prova Sungold också i år g.gif
Sollan A
Sungold... ! men mina hade en tendens att spricka. Temperaturskillnader mellan natt/dag kanske?
Tigrellan är inte dum den heller.
Anja Danmark
Det er rigtigt - den har det med at sprække, men så er det bare med at få dem spist med det samme...
Monarda
Det är enda nackdelen med Sungold att dom vill spricka fram emot höstkanten när temperaturskillnaden blir större mellan natt och dag. Nu har jag beställt en annan söt gul körsbärstomat som inte ska spricka så lätt, Golden Cherry heter den.
Sara i zon 7
Favoriter:
Black sweet cherry
Gardeners Delight
Tigerella
Moneymaker
Svarta tomater, hade flera och minns inte riktigt vilken som var bäst. Black russia bla.

Har nån prövat odla Mei Wei? Den ska likna Gardeners Delight men vara tidigare.

Sara
Ingegerd.F
Det verkar som att Sungold är vinnare. Jag har också odlat den i många år. För 2 år sedan tog jag frö som jag använde i fjol. Av 4 plantor fick jag 3 som var Ok och en som var rosa och mindre, men också sötare. Men så är det ju också en F1. I år hoppar jag över den. Tror jag...Jag har beställt: Aranca, Bonny Best, Golden Sunrice, Lycobello,och Mexican Honey från Tomatklubben. Jag har svårt att begränsa mig. De måste ju rymmas också. Sedan har jag en stor brun bifftomat som är supergod. Fick den som planta för några år sedan så den har inget namn.
Pius
Jag är förtjust i Orange Banana (tror jag den heter), det var den och fem till i en jättepåse med tomatfröer jag köpte förra året.

Den är som namnet säger orange till färgen och är söt och god.

Pius
johanna_zon3
Jag odlade ett 10-tal sorter i hink och kruka (allt som allt 60 kärl, puh ;-) )
i somras och favoriterna som jag tänker ha i sommar igen är Wilma,
Gartenperle och Balkoni röd och gul. Maskotka (tjockskalig), Mexico
midget (sen) och Black cherry (sen) var också tre goda tomater och
Oregon spring (såg lovande ut men hann inte mogna) så de får kanske
ett försök till på sig i år. Wilma och Balkoni röd och gul tänker jag så
redan i slutet av februari / början av mars för de växer långsamt och
tar ingen stor plats under rören. Wilma och Balkoni hade en kruka på
7-10 liter och det klarade de sig på alldeles utmärkt :-).
Knytt
Förra året fick vi en ny favorit - Robson Angolan. "En riktig grektomat!" utbrast min man lyckligt.

Och så vill jag tipsa om den här tråden smile.gif http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=favorittomater
Bock
Idag kom impectafröerna som jag beställt tummenupp.gif
Sungold som så många rekommenderat var med och jag fick en som heter Moneymaker oxå

Moneymaker

[attachment=46240:Moneymaker.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon