Full version: Dagens blombild 2010
Lady Hamilton
Har dessa 3 sorterna blommande just nu
[attachment=45914:DSCN3397.JPG] [attachment=45915:DSCN3400.JPG]

[attachment=45916:DSCN3401.JPG] [attachment=45917:DSCN3402.JPG]

[attachment=45918:DSCN3403.JPG]
Amaryllis
Vad roligt och så fina sorter!
Var har du dem? Är de plantor som du övervintrar eller?
Lady Hamilton
Ja det är plantor från förra våren. Efter att de "förvuxit sig" i somras klippte jag ner dem och ställde dem i skuggan. Ställde fram dem på bron i höstas. Sedan tog jag in dem strax före jul när det börade vara så kallt. Just nu står de i mitt isolerade uterum som håller kring +7° Tänkte se hur de beteer sig dunno.gif om de överlever en säsong till eller om de "ger upp". Det spelar ingen roll för jag har ju nya "Rockisar" på G giggle.gif (sådde nya penseer 1/1)
Sollan A
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2010, 20:25) *
Det spelar ingen roll för jag har ju nya "Rockisar" på G giggle.gif (sådde nya penseer 1/1)

Hej Ladyn. Du kunde inte hålla dig längre eller... naughty.gif
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2010, 20:25) *
Ja det är plantor från förra våren.

Vá kul med lite experiment tummenupp.gif glöm inte bort att berätta hur det går smile.gif

Lady Hamilton
CITAT (Sollan A @ 05-01-2010, 19:11) *
Hej Ladyn. Du kunde inte hålla dig längre eller... naughty.gif

whist.gif .........nä vadå?.....har man "så-klåda" har man a0a.gif
gnon49
Attans va fina bilder. Borde vara förbjudet att inleda i frestelse på det här sättet. Blir så påverkad. yes.gif
Monarda
Sitter här och tummar på mina fröpåsar men måste hålla mig ett par veckor till. Tyvärr hittade jag inte förra årets sort och korkat nog samlade jag inga egna frön. Rippling Waters vill jag minnas att den hette.
[attachment=46079:P6081091.jpg]
renate
Jaha du,nya blombilder för dagen var inte helt lätt.Ska jag vara ärligt så har jag inga i trädgården just nu.Fin med penseer mitt i vintern,mitt inglasade uterum är inte frostfritt.Krukväxter innomhus är ja inte samma sak,min hibiskus har visserligen en och annan blomma men det räknas inte,vi får väl väntar tills snön har smält undan då ska jag återkommer med dagens blomma.
Red Top
Tänkte väcka den här tråden med en bild på min Hibiscus trionum "Simply Love" , som slog ut sin andra blomma i dag. Glömde fota den första, som kom i förrgår. giggle.gif

Den blev verkligen lika ljuvlig, som jag hoppades. Jag sådde den den 22 februari, så väntan har varit lång.

Gillar också bladen, som inte är så karakteristiska för hibiskus.

Hibiscus trionum "Simply Love"

Hibiscus trionum "Simply Love"

Gunilla T
Tack för den bilden Red Top!...fick `Simply love´ av en trädgårdsvän för några veckor sedan och här blommar den också. Har planterat den i surjordspartiet och skall försöka övervintra den där.
bergvallmo
Mina doroteablommor är som finast nu, flugorna tycker om att sitta där[attachment=52629:dorotea_fluga.jpg] smile.gif
bergvallmo
Liljorna är också i blom...

[attachment=52632:lilja.jpg]
Red Top
CITAT (Gunilla T @ 22-07-2010, 08:47) *
Tack för den bilden Red Top!...fick `Simply love´ av en trädgårdsvän för några veckor sedan och här blommar den också. Har planterat den i surjordspartiet och skall försöka övervintra den där.

Spännande! Du måste berätta hur det går.

Jag sådde den i tron att den är ettårig. Presenteras så hos fröfirman. Nu när jag har sett den växa till sig, funderar jag på att övervintra den inne. Borde ju fungera.

CITAT (bergvallmo @ 22-07-2010, 15:30) *
Liljorna är också i blom...

[attachment=52632:lilja.jpg]

Vilken härlig lilja! Vad heter den? Skulle vilja ha.
Alexander-VG-zon3
vad roligt med en sådanhär tråd

här är några bilder jag topg idag

[attachment=52696:DSC_2158.JPG]

granatäppleblomman öppnar sig mer och mer, snart så

[attachment=52698:DSC_2164.JPG]

aloe bakeri blomma

[attachment=52699:DSC_2166.JPG]
bergvallmo
CITAT (Red Top @ 23-07-2010, 14:42) *
Spännande! Du måste berätta hur det går.

Jag sådde den i tron att den är ettårig. Presenteras så hos fröfirman. Nu när jag har sett den växa till sig, funderar jag på att övervintra den inne. Borde ju fungera.

Vilken härlig lilja! Vad heter den? Skulle vilja ha.

Ja, visst är den fin. Har tyvärr ingen aning om namnet sad.gif
Red Top
CITAT (bergvallmo @ 23-07-2010, 19:58) *
Ja, visst är den fin. Har tyvärr ingen aning om namnet sad.gif

Vad synd.

Någon annan här kanske har en sådan och vet vad den heter. smile.gif
bergvallmo
CITAT (Red Top @ 24-07-2010, 00:08) *
Vad synd.

Någon annan här kanske har en sådan och vet vad den heter. smile.gif

Ah, nu vet jag...Netty's pride biggrin.gif
bergvallmo
Det finns en tjusning med knoppar.... wub.gif

[attachment=52744:knopp1.jpg]
[attachment=52745:knopp2.jpg]
Red Top
CITAT (bergvallmo @ 24-07-2010, 09:55) *
Ah, nu vet jag...Netty's pride biggrin.gif

Tack, snälla! thanks.gif

Då ska jag ge mig på jakt efter den.

Jag gillar oxå knoppar. Ibland är de t o m vackrare än när blomman slår ut. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon