KRT
Har en glasruta i dörren mellan köket och grovköket som jag gärna skulle vilja frosta ( så man inte bhöver se oredan i grovköket från köket smile.gif), men vad ska man använda för färg och appliceringsmetod för att det ska bli både snyggt och hållbart!
Metoder som inte tåler att man rör vid rutan går bort direkt eftersom jag ahr småbarn, och att härda i ugn fungerar av naturliga skäl inte heller laugh.gif

Köpte plastfilm på rulle som man sätter på glas - men bredden stämde inte och det blir knappast snyggt att börja skarva mitt i rutan, så nu letar jag andra alternativ. Någon som har några bra förslag???
Anma
Hur brett är ditt fönster?
Det går att hitta självhäftande plast med frostmönster i bredare rullar än vad de flesta handlare tar in.
Har inga tips om något färg eller så.
mojan
Det finns en hel del "plastfilm" att använda som insynsskydd.
Jag köpte på Panduro. Det blev snyggt och fungerar bra.
Jag hittade också på nätet, där fanns olika bredder och mönster.
Pröva att googla.
KRT
CITAT (Inga från Närke @ 04-01-2010, 20:02) *

Det var verkligen snygga fönsterfilmer!!!! Ha-begäret slog speciellt till när jag hittade odkidémotivet smile.gif
Saken är den att jg behöver en ganska stor bit, och det blir lite för dyrt att köpa de små fönsterfilmerna/insynsskydden (förutom att det nog blir väldans plottrigt). Dörren har nämligen två glasrutor, en uppe och en nere - det är mer eller mindre en fösnterdörr med en avdelning i mitten (varför man nu sätter en sådan dörr mellan grovkök och kök kan man ju fråga sig......).

Jag har en sorts film som jag hittade till bra pris på Bauhaus - MEN måtten slår på 2 cm, rutorna är två cm större än filmen är bred, och att börja skarva på så små ytor känns som att det aldrig kan bli riktigt bra (måste ju bli 110 % rakt om det inte ska vara i kanten). Därför tänkte jag att färg kanske är lättare. Har för mgi att jag sett på TV för några år sedan hur man gjorde snygga frostade glaslyktor eller något sådant genom att stöppla på frostfärg direkt på rutan? Har kollat Panduro, och de har frostlack, men det står att glaset ska härda i ugn och DET blir himla svårt med en glasdörr laugh.gif

Tack ändå för alla tips, visste inte ens att panduro hade såfan film så det ska jag kolla närmare!
torvan
Jag har sprejat ett fönster med frostfärg. Kommer tyvärr inte ihåg märket.
Det håller bra men är inte så tåligt för väta.
Tejpade ett randigt mönster med målartejp och det blev riktigt snyggt.
Det är viktigt att spreja tunt och i fler lager. torvan
KRT
CITAT (torvan @ 05-01-2010, 09:02) *
Jag har sprejat ett fönster med frostfärg. Kommer tyvärr inte ihåg märket.
Det håller bra men är inte så tåligt för väta.
Tejpade ett randigt mönster med målartejp och det blev riktigt snyggt.
Det är viktigt att spreja tunt och i fler lager. torvan

Det låter precis som något jag är ute efter! Du kommer inte ihåg var du köpte färgen?

Skulle också kunna tänka mig att skära ut figurer i papp/plast och använda som "schablon" så man får lite mönster i frostningen....
torvan
Jag tror det kan ha varit på Bauhaus. torvan
Alba
Jag tror det finns på Panduro.
Peztis
Vad händer om man använder sådan där frostspray som man sprayar på (man kan ju klippa siluetter av något vackert också), låter torka och sedan lackar över allt? Borde det inte bli lite tåligare då? Eller sätter skyddsfilm av något slag över?

Har absolut inga erfarenheter av detta men jag har lätt för att spåna! crazy.gif
netaave
Använd den film som är några cm för liten, antingen kan du ju sätta den i mitten av rutan och lämna en "ram" runt, eller också skära ut siluetter ur den och sätta upp. Skuggsiluetter av barnen kanske smile.gif
KRT
CITAT (netaave @ 05-01-2010, 13:53) *
Använd den film som är några cm för liten, antingen kan du ju sätta den i mitten av rutan och lämna en "ram" runt, eller också skära ut siluetter ur den och sätta upp. Skuggsiluetter av barnen kanske smile.gif

Det var faktiskt inte en dum idé!!!!

Tack för tipsen allihop, det är verkligen toppen med Odla att man kan så en massa bra tips om något som inte alls har med växter och odling att göra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon