katah
Jag har ibland startat tomatodlingen redan i januari, funderar det i år med men
i lite mindre skala.

Vet ni någon sort som är snabb från sådden till färdiga tomat ?
Hälst en sådan som inte är så stor heller ?
Anja Danmark
Jeg har fået anbefalet følgende tomater, som skulle være meget tidlige:

Bloody Butcher
Sub Arctic Plenty
Stupice

- så dem har jeg sået i dag.

De starter på mit kontor - derefter i drivhus i potter, og når der ikke er plads til dem der mere, flyttes de på friland, så jeg håber at få meget tidlige tomater i år!
rosita
Jag har en liten frösådd planta på ca 6 cm av ampeltomaten Thumbling Tom (gul, liten). Sådde den i december och hoppas att den ska kunna börja ge tomater i mars/april. Den står under extraljus i 15 grader i ett ljust fönster.

Detta är den godaste tomat jag vet! yes.gif
Pius
Intressant fråga eftersom jag gärna vill starta upp säsongen. flirting.gif

Behöver inte tomater värme?

Dra upp dem inomhus under lysrör kan jag göra, men sen när de växt lite, hur gör man då?

Inte går de väl att ställa ut i växthuset? Där har jag bara runt 5-7 grader.

Pius
Anja Danmark
Nej - de skal helst ikke have det for koldt, så jeg beholder dem inde lidt endnu. Men jeg har en varmemåtte, så i løbet af februar/marts flytter jeg dem ud i drivhuset i et lille telt, som jeg bygger til dem derude. Hvis man ikke har ekstra varme, må man bare beholde dem inde og sørge for, at de får lys nok....
Solstorm
Har för mig att MariaS brukade skriva om en liten tomatsort som hon odlade inomhus under vintern och som gav frukt.

MariaS du fattas oss!
katah
tack för tipsen, ska kolla efter dom och väntar med spänning mer tips !

Rosita hur hanterar du tomaten längre fram ?

Jag brukar öppna växthuset i april då den inte behöver någon extravärme ( mer än 2-3 dagar)
dessförinnan har jag tillgång till en förrådsutrymme där jag brukar hålla 12-18 grader.

Men det blir lite av test att se hur jag ska göra med den tidiga tomaten när den sedan behöver värme.
Möjligtvis tar jag den inne under lampan efter förråds 15 gradiga tiden , för det kan hända att växthuset räcker inte till då om jag inte kör där med värme, testar och ser.
men är som sagt nyfiken på hur ni andra gör !
rosita
Katah: jag har aldrig tidigare provat, men läst om någon som odlar ampeltomat inomhus. Därför provar jag nu så här: Sådd i december i liten kruka, där får den stå tills den är lite större (om ca 2 veckor). Den har fått svag näringslösning (guldvatten) ett par gånger. Om 2 veckor omskolar jag till ca ½l-kruka i vanlig eko-jord. Sen omskolar jag en gång till i februari i lite större kruka. Om vintern i Skåne släpper taget, sätter jag ut i växthuset i början av mars (om jag kan vänta så länge!). Jag har ett litet övervintringstält med lite värme i. Problemet kommer kanske att bli att det blir lite för varmt + för dåligt ljus medan den står inomhus, men det får vi se!

Normalt brukar jag så några få tomatplantor i februari och startar i växthuset månadsskiftet februari/mars.
katah
Jag har lyckats ett par år sedan med konsten 80 tomatplantor från en januarisådd.
Men gör inte om misstaget whist.gif .
Därför tänkte jag att det kunde vara möjligt med ett par tidiga små smidiga saker...
Sussie F-Flower
CITAT (Solstorm @ 04-01-2010, 22:42) *
Har för mig att MariaS brukade skriva om en liten tomatsort som hon odlade inomhus under vintern och som gav frukt.

MariaS du fattas oss!

Jag tror att det var "Tiny Tim" (Tom?) som hon skrev om.
Jag lade det på minnet eftersom jag har haft den sorten själv i 2-3 år.
Jag har inte lyckats övervintra med dom två plantor som jag sparade, men det berodde nog på alldeles för lite ljus, tror jag... cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon