Hejsan!
Jag bor i Östergötland och planterade en klematis i min trädgård i slutet av Maj 09. Den tog sig ganska bra och slingrar sig runt ett klassiskt grönt nätstängsel. Nu när temperaturen sjunker till en minus 20 grader så är jag orolig att den kommer drabbas hårt. Hur mycket kan en klematis stå emot kyla innan den stryker med?
octachoron
04-01-2010, 20:51
Vilken typ och sort av klematis är det? Det är ganska avgörande.
Följande alternativ finns:
1. Om den blommar på ny ved så kan frysa ner i vinter men ändå växa upp igen och blomma i sommar.
2. Om den blommar på gammal ved så kan frysa ner i vinter men ändå växa upp igen men kommer förmodligen inte att blomma i sommar.
3. Den fryser bort helt.
Sussie F-Flower
04-01-2010, 22:04
CITAT (Odane @ 04-01-2010, 20:30)

Hejsan!
Jag bor i Östergötland och planterade en klematis i min trädgård i slutet av Maj 09. Den tog sig ganska bra och slingrar sig runt ett klassiskt grönt nätstängsel. Nu när temperaturen sjunker till en minus 20 grader så är jag orolig att den kommer drabbas hårt. Hur mycket kan en klematis stå emot kyla innan den stryker med?
Jag kan inte exakt svara på din fråga men försök att skotta över så mycket snö som du kan så isolerar det en hel del. (För visst har ni väl snö... -ni också...?)
Klarar du bara rotsystemet så borde det komma upp nytt ovan jord, till våren.
Hej
Det är ofta klematis som säljer i Sverige, de kan klara Sverige klimaten , men det finns olika sorter , de har olika tålighet mot kyla , så för säkerhet skull ska du täcka rötter bra när temperatur blir mindre än -10 ,
Obs det är bra om du skriver vad heter din klematis.
H:Bassam
Det är en Albina Plena tror jag (fick den av mina kollegor). Jag har läst att den skall vara ganska härdig, men undrar om den verkligen klarar de minusgrader vi har nu. Den torde ha rotat sig ganska bra eftersom jag planterade den i Maj och har växt på ordentligt. Jag hoppas rötterna är ok. När jag lämnade den i höstas så la jag ett antal flata stenar vid stjälken.
Åsa, mälardalen zon 2
05-01-2010, 09:15
Med tanke på att den klassas som härdig i zon 5-6 lär den tåla lägre temperaturer än -20 (det är samma zonangivelse man brukar sätta på vinrankan Zilga och den ska ju klara -35 till-40C speciellt då det förekommer snö, barmark och hård kyla hade varit värre).
octachoron
05-01-2010, 11:02
Clematis 'Albina Plena' är tidigblommande, dvs blommar på gamla stammar tidigt på sommaren.
En svensk korsning (Magnus Johnson, 1982) som ska klara zon 5 enligt
E-planta.
Lite andra länkar till klematisen:
Clematis on the webHelp Me Find
Finn Klematis
05-01-2010, 11:34
Hej!
Det är en sibirica. Inga problem.
Mvh.
Finn
Det låter som om den förhoppningsvis skall klara av kampen med kylan med andra ord.

Jag får tacka för all respons!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.