Godismonstret
08-12-2003, 10:40
Hej!
Har läst här till och från i bland, men det här blir mitt premiärinlägg. Hoppas att någon vänlig själ vet hur jag ska gå tillväga.
Jag har en jättefin Benjaminfikus hemma, den är tät, grön och frisk (peppar, peppar!). Den växer som en buske, ca ½ meter hög och ca 70 cm bred. Hur gör jag för att få den att växa mer som ett träd?
hustigern
08-12-2003, 13:55
Antingen flätar du ihop stammarna till en enda flätad stam och binder längst upp så den inte flätar upp sig (bind bara inte för hårt, då stryper du den). Eller så väljer du den kraftigaste och rakaste stammen (eller varför inte ett par stycken - så blir det en liten dunge) och klipper helt resolut ner de andra.
Väljer du att ha bara en stam kvar kan det vara bra om den får en stödpinne, iallafall i början. Ta bort alla grenar upp till där du tycker att kronan ska börja, men låt den ha kvar de löv som sitter på stammen tills du ser att den skjuter nya blad. Då kan du ta av dem. Om den så småningom sätter iväg uppåt så att du tycker att kronan blir för långsmal går det bra att ta bort ett par grenar till (såvida de inte är för tjocka). Fikusarna "blöder" ju en del, men är det små grenar brukar det inte vara någon fara.
Allra bäst är det naturligtvis om du kan vänta ett par månader innan du gör detta. Som de flesta andra inomhusväxter bör fikusarna beskäras på vårkanten, men inte i samband med omplantering. De avklippta grenarna går utmärkt att använda som sticklingar: plantera i kruka och gör ett miniväxthus av plastpåse eller PET-flaska. De rotar sig lätt.
Lycka till
/Anneli
Godismonstret
08-12-2003, 14:33
Tack! Jag ska försöka vänta några månader till med ingreppet.
Under tiden kan du ju planera ingreppet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.