Full version: behöver såråd
modd1994
hej hej i år har jag tänkt att jag ska så några växter jag aldrig sått för och jag skulle vara väldigt tacksam om ni har några såråd eller tips på dessa växter:

petunia
pensee
lobelia
alpmaratorn

jag vet att det står på påssarna,men inte så specifikt.och jag har som sagt aldrig sått dessa sorter.btw hur lång tid tar det innan alpmaratorn blommar?
tack på förhand
Anki V
När jag sår dessa frön gör jag så här:

Petunia - Sår ytligt i slutet av mars
pensee – Sår ytligt nu
lobelia - Sår ytligt i slutet av mars (sommarbobelia typ kant och häng)
alpmaratorn – Sår nu och ställ ut för en kylperiod på minst sex veckor.

Alpmartorn blommar ofta året efter sådd. År ett är den förtvivlat liten och ynklig.

/Anki
blomkronan
Lobelian är bästa att så i små grupper... om du förstår vad jag menar blush.gif strö inte ut dom "en och en" ta en liten "nypa" och så, då blir det lättare när du ska plantera om dom sen. det krävs ju "många" för att det ska bli en planta. Lobelian tål inte att torka!!! håll fuktig hela tiden. Lobelia brukar jag så i slutet av februari.

petunia och pensee har ju "samma" växtsätt, planteras om en och en... så! så dom glest, för att du ska få isär dom sen... kolla i Lady Hamiltons album så ser du hur det blir.

Lycka till smile.gif
modd1994
tack tack det hjälpte mycket =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon