CITAT (Peztis @ 05-01-2010, 10:06)

--- samma som det av någon outgrundlig anledning används som bästföre-datum på mat.
I alla fall är det irriterande!
Men om det skrivs så på mat så borde väl det vara nåt som det finns besämmelser om...? Eller är det kanske skillnad på om det står 6 jan 2010 och 060110? 6 jan 2010 står det ju på tex mjölkpaketen.
Jag är svensk och jag tycker som sagt att det är lättast att läsa ut dag-månad-år.

Vet inte när jag började med det, trodde att jag "alltid" gjort det men så här står det ju på Wikipedia:
"Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2004-12-30). Den formen används sedan 1970-talet i bland annat Sverige. I stora delar av Europa skrivs datum ofta som dag/månad/år (exempelvis 30/12/04).
I USA skrivs datum som månad/dag/år (exempelvis 12/30/04). Denna form är ursprungligen från Storbritannien och importerades under kolonialtiden till Nordamerika, men Storbritannien har numera tagit efter övriga Europa. Anledningen till ordningen är, att datum på engelska vanligtvis i tal anges som December 30th, 2004.
Europeiska unionen har bestämt att ordningen dag månad år ska användas på livsmedel och läkemedelsförpackningar. Att använda punkt som separator med denna ordning (exempelvis 30.12.2004) har definierats av DIN 5008.---"
Tydligen lite svårtolkat? Ska man följa internationell standard eller EU? Och varför håller sej i så fall inte EU till internationell standard?