Peztis
Har det hänt något eller har det alltid varit så att Odla skriver datumet på ett udda sätt?
I alla fall är det inte enligt svensk standard där vi skriver år-månad-dag. Såg nu att på Odla är det dag-månad-år, samma som det av någon outgrundlig anledning används som bästföre-datum på mat.

I alla fall är det irriterande!
Berith
unsure.gif

Menar du det datumet man ser i varje avdelning? Framför senaste inlägget? Men det är väl som det "ska", tycker den varianten är lättast att läsa ut. Dag-månad-år - från "lägsta" till "högsta".

Ser att det står längst ner på sidan också.
Alba
Dag > månad > år var det första jag lärde mig att man skulle skriva så.

Att skriva tvärtom år>månad>datum tycker jag är kanslispråk.
Myosotis
CITAT (Alba @ 05-01-2010, 12:38) *
Dag > månad > år var det första jag lärde mig att man skulle skriva så.

Att skriva tvärtom år>månad>datum tycker jag är kanslispråk.

Håller med!! Hatar när de skriver år först, jag kommer aldrig att vänja mig, ögonen snubblar liksom till och så får man läsa om det, sakta och baklänges...
Idag är det den 5.1.10
eller 5.1.2010
De är ju inte konsekventa när det gäller bäst-före-datum heller, ibland är det faktiskt omöjligt att begripa vad de menar när det är saker med lång hållbarhet, t.ex. 050106 unsure.gif går det ut i morgon eller om ett år?
Alexander-VG-zon3
jag skriver alltid dag-månad-år.

här kan man ju läsa, om jag förstod rätt så skriver man i Sverige egentligen år först?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datum

och vet man inte datumet så kan man kolla här (hittade den nu).

http://www.datum.nu/
Myosotis
CITAT (flaxss @ 05-01-2010, 13:31) *
här kan man ju läsa, om jag förstod rätt så skriver man i Sverige egentligen år först?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datum

Jaha okej det verkar ju så, men om vi alla vägrar så blir det nog det lättförståeliga dd.mm.åå även i Sverige så småningom. Märkligt att Sverige avviker i hur man skriver datum när allt annat går mot konformitet. I USA är de ju helt snurriga, ååmmdd är åtminstone logiskt, men de blandar hejvilt.

CITAT (flaxss @ 05-01-2010, 13:31) *
och vet man inte datumet så kan man kolla här (hittade den nu).

http://www.datum.nu/

laugh.gif Ja den var bra, det behövs, jag vet aldrig vad det är för datum och veckodag.
skånepåg
CITAT (Myosotis @ 05-01-2010, 13:58) *
Jaha okej det verkar ju så, men om vi alla vägrar så blir det nog det lättförståeliga dd.mm.åå även i Sverige så småningom. Märkligt att Sverige avviker i hur man skriver datum när allt annat går mot konformitet. I USA är de ju helt snurriga, ååmmdd är åtminstone logiskt, men de blandar hejvilt.
laugh.gif Ja den var bra, det behövs, jag vet aldrig vad det är för datum och veckodag.

Denna almanackan använder jag http://www.dinstartsida.se/almanacka.asp
Peztis
Enligt SIS-standard, dvs den som EU har kommit fram till, ska datum skrivas år-månad-dag om man inte annars klart kan uttyda vad som menas... och hur gör man det när det står 10-02-09?

Sverige har ju "alltid" skrivit år-månad-dag så jag förstår inte hur ni kan bli konfunderade om ni inte är inflyttade till Sverige, förstås.
Alba
Do wait jo i norrlan jer we nalta eljest. sleep.gif
Berith
CITAT (Peztis @ 05-01-2010, 10:06) *
--- samma som det av någon outgrundlig anledning används som bästföre-datum på mat.

I alla fall är det irriterande!

Men om det skrivs så på mat så borde väl det vara nåt som det finns besämmelser om...? Eller är det kanske skillnad på om det står 6 jan 2010 och 060110? 6 jan 2010 står det ju på tex mjölkpaketen.

Jag är svensk och jag tycker som sagt att det är lättast att läsa ut dag-månad-år. yes.gif Vet inte när jag började med det, trodde att jag "alltid" gjort det men så här står det ju på Wikipedia:

"Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2004-12-30). Den formen används sedan 1970-talet i bland annat Sverige. I stora delar av Europa skrivs datum ofta som dag/månad/år (exempelvis 30/12/04).

I USA skrivs datum som månad/dag/år (exempelvis 12/30/04). Denna form är ursprungligen från Storbritannien och importerades under kolonialtiden till Nordamerika, men Storbritannien har numera tagit efter övriga Europa. Anledningen till ordningen är, att datum på engelska vanligtvis i tal anges som December 30th, 2004.

Europeiska unionen har bestämt att ordningen dag månad år ska användas på livsmedel och läkemedelsförpackningar. Att använda punkt som separator med denna ordning (exempelvis 30.12.2004) har definierats av DIN 5008.---"

Tydligen lite svårtolkat? Ska man följa internationell standard eller EU? Och varför håller sej i så fall inte EU till internationell standard?
Berith
Måste rätta mej själv! Det står inte 6 jan 2010 på mjölkpaketen - det står bara 6 jan. Inget årtal alltså.
Peztis
Jag tror att det var i samband med vårt inträde i EU som man började skriva FEL ordning på datumet på livsmedel, förut så stod det i RÄTT ordning.

Och man får väl hoppas att ingen sparar på mjölken i åratal... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon