Full version: Cookies
adrianne
Tömde min dator på Cookies, med resultat att alla mina mail i min brevlåda här på Odla försvann, både i in och utkorgen, men det var naturligt inte nog. skall det jävlas så skall det göras med besked.
Nu har texten blivit så liten här i Småprat och alla dom andra forumen så jag kan inte längre läsa.
Förstora texten här på min egen dator har jag redan gjort, skall jag förstora den ytterligare måste jag scrolla så förtvivlat och det är obehagligt att läsa så.
Finns det något annat att göra. Frågar den dumma datanöten.

P S
Jag till och med försvann som medlem, var tvungen registrera mig på nytt.
Förstår absolut ingenting.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vad konstigt att mailen på Odla försvann när Du tömde cookies på Din dator, de två skall itne ha något samband mig veterligen!

Vilken browser kör Du med? Inställningrna i den måste nog också ändras, det är alltså itne bara skärmens inställning utan även browserns som påverkar.

Hälsar Ingrid
MimE
Hur "kakorna" på Odlas sidor fungerar får någon annan reda ut.

Däremot kanske jag kan hjälpa dig med textstorleken (om du kör Internet Explorer):

Välj "Visa -> Textstorlek" och byt till någon storlek som passar dig bättre.

Lycka till!

/Mimmi
Berith
CITAT (adrianne @ 08-12-2003, 11:20)

Du finns ju kvar i medlemslistan, tror du är med (minst) tre gånger. unsure.gif Tycker som Ingrid, konstigt att mailen försvann.
adrianne
Tack för svar.

Har redan försökt ändra textstorleken. Allt annan text blir större, men texten i Odlas forum, både i Index och på inläggen, är fortfarande liten.
MimE
Nytt försök:

Gå in på Odla.nu's "Din kontrollpanel -> Textstorlek och språk".

/Mimmi
Ella
Jag tror att jag var med om något liknande i somras. Jag hade sidan inställd så att jag blev automatiskt inloggad när jag gick in på sidan. I och med att kakan försvann så loggades jag inte in.

Det jag gjorde då var att någonstanns klickade på glömt bort lösenordet... fick hem nytt lösenord, loggade in och ställde in inställningarna på automatisk inloggning.

Du har istället skapat en ny användaridentitet med en nästan likadan stavning. Odlas server förstår inte att du är samma person efterson du inte har samma användaridentitet.

Jag TROR att lösningen är att försöka logga in med din gamla stavning och klicka på glömt lösenord, eller hur det nu står.
Förhoppningsvis så kan du även få tillbaka din gamla textstorlek.

Lycka till rolleyes.gif wub.gif smile.gif
kerstin z5-6
ja -
det som händer när man tömmer cookies är
att man inte längre loggas in automatiskt

Man måste logga in igen alltså -men med sitt gamla vanliga anv namn och lösenord

Om du valt en ny identitet -snarlik i stavning den gamla -så funkar det inte

pröva

Dina textinställningar finns kvar i din gamla identitet
Hoppas det löser sig
hälsar
KURT
Om man använder web browsern Mozilla (den fria versionen av Netscape) stället så kan man i den sudda bort enskillda cookies, man kan alltså välja vilka man skall behålla. Dessutom blir man inte av med alla cookies bara för att man raderar filen i Windows explorer, de är kodade så om man definitivt skall bli av med dem så måste man skaffa ett program (det finns flera fria) som istället skriver över alla cookies.
Posse
CITAT (adrianne @ 08-12-2003, 11:20)
Tömde min dator på Cookies, med resultat att alla mina mail i min brevlåda här på Odla försvann, både i in och utkorgen, men det var naturligt inte nog. skall det jävlas så skall det göras med besked.
Nu har texten blivit så liten här i Småprat och alla dom andra forumen så jag kan inte längre läsa.
Förstora texten här på min egen dator har jag redan gjort, skall jag förstora den ytterligare måste jag scrolla så förtvivlat och det är obehagligt att läsa så.
Finns det något annat att göra. Frågar den dumma datanöten.

P S

Om du nu är den "riktiga" Adri-Anne (medlem sedan 07-02-2003, 21:33) tycker jag absolut att du ska försöka få ut ditt gamla eller ett nytt lösenord för just det användarnamnet, istället för att börja på i nya användarnamn! Använd funktionen som finns vid "Jag har glömt mitt lösenord! Klicka här!".
Sedan är allt förhoppningvis som vanligt med dina mail hos Odla! smile.gif
Adri-Anne
Ni är för härliga! wub.gif
Långt om länge föll polletten ned.
Tack för all hjälp, nu har jag gjort som ni sagt och nu funkar det igen. biggrin.gif
Jag är den RKTIGA Adri-Anne. biggrin.gif biggrin.gif
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 08-12-2003, 13:27)
Jag är den RKTIGA Adri-Anne. biggrin.gif  :D

Skönt... och roligt att du kunna ordna upp det! smile.gif
Gossen Ruda
Vet inte hur du raderade dina kakor men det är ingen god idé att radera allt. Så här städar jag min dator varje månadsskifte:

Kontrollpanelen -> Internetalternativ -> Ta bort filer(även offlinefiler)

Då tar datorn bort allt utom cookies. Detta bör alla göra då och då, det brukar finnas tusentals filer som bara tar upp plats. Därefter:

Utforskaren -> Windows -> Cookies.

Där slänger jag alla cookies äldre än 1 månad. Samma sak under Temporary internet files. Då slipper man problem med att en del cookies är bra att ha. Datumen ändras hela tiden för dom man använder sig av.

En liten nackdel med städningen är att bilder mm som man vill titta på måste hämtas på nytt.
Adri-Anne
Tack för tipset Gossen Ruda. smile.gif
Rensa en gång i månaden Oj oj oj. Måste nog skriva en lapp så jag kommer ihåg. huh.gif

Nu har jag kopierat hela tråden, så jag har utifall att jag skulle vara ute med fel sopkvast igen. biggrin.gif

Men Posse. Hur stavar du??? laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
En liten nackdel med städningen är att bilder mm som man vill titta på måste hämtas på nytt.

? Jag tar bort cookies nästan dagligen och har aldrig råkat ut för några konstigheter som att tappa bilder.
Anledning till att jag tömmer cookies är att jag en gång läste att man bör göra det om man besöker utländska siter.
Temporary internetfiler tömmer jag 1gång/vecka
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 08-12-2003, 19:11)
Men Posse. Hur stavar du??? laugh.gif  :lol:

Jag upptäckte först sedan jag postat inlägget att jag skrivit "kunna" istället för som avsett "kunde". (Tyvärr är jag lite ouppmärksam som yrvaken.)
Men när jag såg att du skrivit "RKTIGA" tyckte jag att det väl kunde duga ändå. rolleyes.gif
Adri-Anne
biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Det var min felstavning som kom igen hos dig jag syftade på,(rktiga) biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT
? Jag tar bort cookies nästan dagligen och har aldrig råkat ut för några konstigheter som att tappa bilder.

Man kan plocka bort cookies och tömma temp-filerna hur ofta som helst men jag har valt intervallet 1 månad. Samtidigt städar jag bort mail som inte skall sparas och andra filer som skräpar. Till slut kör jag en diskfragmentering också.

Det jag menar med att bilder försvinner är att dom ligger i temp-biblioteket och försvinner när man tar bort filerna där. Dom hämtas dock igen om man tittar på sidor där dom finns. I normala fall laddar datorn in bilderna från temp-biblioteket om dom finns där. Går snabbare än att ladda dom från nätet. Särskilt om man kör via modem.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2003, 21:57)
Till slut kör jag en diskfragmentering också.

Det jag menar med att bilder försvinner är att dom ligger i temp-biblioteket och försvinner när man tar bort filerna där. Dom hämtas dock igen om man tittar på sidor där dom finns. I normala fall laddar datorn in bilderna från temp-biblioteket om dom finns där. Går snabbare än att ladda dom från nätet. Särskilt om man kör via modem.

Aha... då förstår jag smile.gif
Jag surfar med Bredbandsbolaget 10Mbit/s men jag minns hur segt det var när jag körde 56 Kb modem.
Defrag rekommenderas 1ggr/vecka om man som jag är ständigt uppkopplad men jag ids inte köra det oftare än 1ggr/mån. tongue.gif
vihemma
Ett av dom är att ställa in sin browser så att den frågar för varje cookie, det är lite jobbigt till en början men sen när man har trimmat in det så fungerar det bra.
Då tillåter man bara cookie´s från dom sidor man vill sen blockerar man dom andra och slipper dom. blink.gif
Posse
Jag har ställt in webbläsaren att inte acceptera cookies; och på webbplatser där den helt enkelt MÅSTE acceptera för att jag ska kunna använda vissa tjänster så skriver man in dem som undantag.

F.ö. tycker jag att många webbutiker har en idiotisk policy - det går inte ens att överhuvudtaget titta på produkterna de säljer om man inte accepterar deras cookies. Då blir jag oftast less på alltihop och smurfar vidare. sad.gif mad.gif

Tidigare när jag hade en enklare webbläsare, använde jag programmet "Cookie Pal" som cookie-vakt. Det gick att konfigurera antingen så att det accepterade och avgav ett njutningsfullt "mmmmm". eller så att det nobbade och avgav ett ljudligt "pruttljud" för var cookie webbplatsen försökte tvinga på en.

Hujedamej vilket oväsen det blev ibland när vissa webbplatser försökte tvinga på en sisådär 60-70 cookies i snabb följd! rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon