Sollan A
05-01-2010, 19:36
Hej
Har en bergsträdgård i Stockholm där jag faktiskt har en liten plätt kvar att plantera... Tre höga tallar, rätt torrt på sommaren pga av kronorna. Söderläge med vandrande sol, med bergknalle i norrl.
Jag har en dröm om att plantera klematis som får klättra och välla och blomma upp längs stammarna. Finns det någon tacksam blomvillig klematis som kan passa där? Gärna en lättskött...
Tacksam för förslag!
Finn Klematis
05-01-2010, 19:52
Hej!
Tala om hur höga stammarna är, så skall Du få förslag.
Mvh.
Finn
Jag hoppar in i den här tråden!
Jag har ett par tallar på min tomt som jag funderat på att öra något liknande med som Sollan. Min exemplar är runt 15 meter höga (runt 8-10 meter till kronan). Vilken klematis skulle kunna passa sig för en sådan uppgfit. Läget är relativt skuggit men inte solfritt.
Sollan A
06-01-2010, 11:04
Tallarna är h-ö-g-a, ca 30 meter om ögonmåttet är något att lita på.
Finn Klematis
06-01-2010, 11:20
Hej!
Till Sollan A.
Vitalba. Blir över 10 m. hög. Skall inte klippas.
Till Odane.
Paul Farges. Klipp den ca. 1 m. över maken varje vår.
Till båda.
Ni måste sätta Någon form av klätterstöd.
Förslag. Slå in spikar längst ner på stammen och högst upp på stammen.
Drag ståltråd mellan spikarna.
Lycka till.
Finn
Sollan A
06-01-2010, 11:38
Är inte Paul Farges (Summer Snow) en vitalbasort? Jag har en enorm Summer Snow=Paul Farges och jag trodde att vitalba var artmanmet. Eller har jag såsat till det nu??
Om den inte ska klippas, betyder det att om den fryser ned så kommer inga blommor?
Finn Klematis
06-01-2010, 14:12
CITAT (Sollan A @ 06-01-2010, 11:38)

Är inte Paul Farges (Summer Snow) en vitalbasort? Jag har en enorm Summer Snow=Paul Farges och jag trodde att vitalba var artmanmet. Eller har jag såsat till det nu??
Om den inte ska klippas, betyder det att om den fryser ned så kommer inga blommor?
Hej!
Paul Farges är en hybrid. Moderplanta är en fargesi.Pollenplanta vitalba.
Man brukar att sätta moderplantan först på hybrider, det är således fel att
säga att det är en vitalba. Du är inte ensam om att tro att det är en Vitalba.
Om vitalba fryser ner får man inga blommor.
Paul Farges blommar på årsved.
Mvh.
Finn
Sollan A
06-01-2010, 19:06
Hejsan Finn
Kul att du är här med den fantastiska kunskap du har om klematis. Jag köpte en Huldine efter att ha pratat med dig på mässan i Älvsjö för något år sedan. Tanken var att den skulle klänga i kaprifolen men hon gillar nog inte r-i-k-t-i-g-t läget. Måste nu ordna till rabatten där hon växer men tycks inte hitta lämpligt tillfälle att gräva upp henne. På våren vet jag inte var hon är och på sensommaren blommar hon... Kan jag klippa ner vid flytten?
Har du några andra förslag på granna klematis? Några av de estniska sorterna kanske kunde trivas?
Finn Klematis
06-01-2010, 19:54
CITAT (Sollan A @ 06-01-2010, 19:06)

Hejsan Finn
Kul att du är här med den fantastiska kunskap du har om klematis. Jag köpte en Huldine efter att ha pratat med dig på mässan i Älvsjö för något år sedan. Tanken var att den skulle klänga i kaprifolen men hon gillar nog inte r-i-k-t-i-g-t läget. Måste nu ordna till rabatten där hon växer men tycks inte hitta lämpligt tillfälle att gräva upp henne. På våren vet jag inte var hon är och på sensommaren blommar hon... Kan jag klippa ner vid flytten?
Har du några andra förslag på granna klematis? Några av de estniska sorterna kanske kunde trivas?
Hej!
Flytta Din Huldine i September. Klipp ner till Ca. 1m. vid flytten.
Du kan börja med att titta på min hemsida. Alla dom estniska går bra.
Jag kommer att vara Älvsjömässan. Tiderna för föredragen är inte klara.
Hoppas vi ses.
Mvh.
Finn
Sollan A
06-01-2010, 20:00
CITAT (Finn Klematis @ 06-01-2010, 19:54)

Jag kommer att vara Älvsjömässan. Tiderna för föredragen är inte klara.
Hoppas vi ses.
Mvh.
Finn
Lita på det....
Hur vill Huldine ha det egentligen? För att bli så där stor och blommande....
Finn Klematis
07-01-2010, 08:10
CITAT (Sollan A @ 06-01-2010, 20:00)

Lita på det....
Hur vill Huldine ha det egentligen? För att bli så där stor och blommande....
Hej!
Sydost eller sydväst läge. Möjlighet att klättra 4 m. Bra jord.
Nerklippning ca. 20 cm. över jord höst eller vår.
Finn
Sollan A
09-01-2010, 12:10
Aha... Jag har aldrig vågat klippa ned henne... Hon bor nedanför en kaprifol (tanken var att hon skulle klättra i den) i söderläge som skuggas mitt på dagen av en björk en bit bort.
Finn Klematis
09-01-2010, 14:23
CITAT (Sollan A @ 09-01-2010, 12:10)

Aha... Jag har aldrig vågat klippa ned henne... Hon bor nedanför en kaprifol (tanken var att hon skulle klättra i den) i söderläge som skuggas mitt på dagen av en björk en bit bort.
Hej!
Har Du satt rotspärr? Hur långt står björken?
Finn
Sollan A
10-01-2010, 11:11
Nix ingen rotspärr... Kaprifolen växer ovanför i en brant brant. Däremot har vissa rankor lust att rotslå sig själva, men de brukar jag dra upp. Huldine står i själva rabatten nedanför i sällskap med löjnanthjärta, höstanemoner, aklejor och annat kollijx.
Inga spår av björkrötter heller (har grävt om rabatten med ojämna mellanrum), den verkar söka sig ned i skrevorna i berget efter vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.