Nila
Har ganska nyligen "blivit med" trädgård och hade tänkt att sommarens projekt skulle bli att komma igång med komposten. Men blev avrådd av en granne, som själv slutade att kompostera för ett par år sedan, p.g.a. att han tyckte att sniglarna älskade hans kompost och bara blev fler när de fick ett bra ställe att föröka sig på i lugn och ro.

Någon som har erfarenhet av detta?
Solstorm
Visst trivs sniglarna där men jag vill inte avstå från den fina kompostjorden för deras skull. Gör flera snigelfällor och sätt runt komposten. Helt fri från sniglar lär man inte bli ändå. Har du möjlighet att ha myskankor så lär de vara det allra effektivaste.
Nila
CITAT (Solstorm @ 05-01-2010, 20:13) *
Visst trivs sniglarna där men jag vill inte avstå från den fina kompostjorden för deras skull. Gör flera snigelfällor och sätt runt komposten. Helt fri från sniglar lär man inte bli ändå. Har du möjlighet att ha myskankor så lär de vara det allra effektivaste.

Jo, har hört om de där ankorna, men har tyvärr inte möjlighet att ha några. Vill absolut inte riskera att ha ett ställe de trivs extra bra på bara... (Sniglarna alltså, inte ankorna.) tongue.gif
4:an
Slänger ut en fråga här....finns det inte slutna kompostbehållare där sniglarna inte kan komma in...har själv övervägt att kompostera och trodde att det fanns sådana kompostbehållare....
Nila
CITAT (4:an @ 06-01-2010, 13:32) *
Slänger ut en fråga här....finns det inte slutna kompostbehållare där sniglarna inte kan komma in...har själv övervägt att kompostera och trodde att det fanns sådana kompostbehållare....

Jo, det finns det ju. Jag var iofs mest inne på att bygga något enkelt själv. Blir billigast så...
rosita
Jag har en "sluten" varmkompost, men den är inte fri från sniglar. Dessutom har jag varje gång jag tömt den, hittat massor av snigelägg under komposten. Mördarsniglar blir man dock inte av med bara för att man utesluter komposten! Enda sättet att bli av med dem är att handplocka dem!
Nila
CITAT (rosita @ 06-01-2010, 14:04) *
Jag har en "sluten" varmkompost, men den är inte fri från sniglar. Dessutom har jag varje gång jag tömt den, hittat massor av snigelägg under komposten. Mördarsniglar blir man dock inte av med bara för att man utesluter komposten! Enda sättet att bli av med dem är att handplocka dem!

Nä, självklart blir man inte av med dem ändå. Vill bara inte ha ett ställe där de kan "gömma sig" mer än de redan gör.
Bassam
Hej
Man kan inte bli fri av dom , men det finns flera planer för att miska dom.
H:Bassam
Nila
CITAT (Bassam @ 07-01-2010, 23:10) *
Hej
Man kan inte bli fri av dom , men det finns flera planer för att miska dom.
H:Bassam

Japp. Jag plockar så fort jag ser en (har blivit helt nojig, kan inte se en snigel utan att mörda den numera smile.gif), har fällor och jag känner till de flesta av deras favoritplatser. Ville fr.a. höra här vad andra har för erfarenhet, eftersom min granne upplevde att sniglarna blev fler när han hade kompost. Men enligt vad jag har hört här hittills verkar det inte vara komposten i sig som är problemet, och det var ju bra. Precis vad jag ville höra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon