Motti
Jag hänger ut äppelskivor till fåglarna ! talgoxen verkar gilla det skarpt !vad mer än solrosfrön och äpplen kan man ge dom ?
Ingela i Segersberg
Mesarna älskar jordnötter! Sen kan du även hänga ut talg och/eller talgbollar, det kan behövas nu när det är så kallt.
Gunilla T
Ister eller kokosfett blandat med havregryn - russin till trastarna. Russin är bra när det är såhär kallt, de blir inte stenhårda och innehåller mycket energi.

Havre på marken till gulsparvarna - de är markätande och äter inte från fågelbord.

Entitor gillar hampfrön.
KRT
Jag slänger ut margarin, delar ett paket på två och hänger det ena i äppelträdet och det andra lägger jag på marken (har man mycket skator och kråkor kan det vara en bra idé att binda fast det i något smile.gif) och det brukar uppskattas. Det är ju rent fett och precis vad fåglarna behöver så här års.

Smular en bit talgboll och lägger långs huset till rödhaken, som också får havregryn, brödsmulor och annat som en liten fågel som inte äter frö kan tycka om.

I stort sett allt som innehåller energi - fett och/eller socker är intressant för fåglarna. Sedan finns det så klart de fåglar som föredrar eller bara äter vissa saker, eller från vissa platser. Vi brukar ha ett par turkduvor som kommer och hälsar på under fågelbordet, eftersom de äter frö men inte kan ta mat från matbordet är de beroende av vad de andra fåglarna sprätter ner till dem. Kan alltså vara en bra idé att mata både på marken och på fågelbord/i träd....

Myosotis
Jag tycker du ska ge talgbollar. Att bara äta solrosfrön sätter ner mesarnas kondition.
Monarda
Ren talg, talgbollar och jordnötter tror jag är bäst när det är så här kallt. Mycket russin har det också gått åt idag. Pilfink, grönfink, gråsparv och gulsparv verkar föredra frön medan nötväckan äter både frön och talg.
[attachment=46001:P1060848a.jpg]
Motti
Har lite problem med att hänga upp talgbollar har försökt på alla sätt har till och med en särskild behållare för dom men kråkorna snor dom så fort man hänger upp dom :(fick tippset här att hänga upp dom i två snören med bollen i mitten men det hjälpte inte det heller dom tog dom också:(jag har hängt ut lite ost till dom vilket var uppskattat. Kan man ge dom russin vilka fåglar är det som gillar det ?
Azola
Vi tar hem lite olika frösorter i säckar o påsar. Alltid passar det någon av alla fåglar som finns hos oss biggrin.gif Talgbollar, svålar från julskinkorna, russin, äpplen, nötter och ibland lite ris (som kokats till hönsen ) Brukar fylla på ett par ggr dagligen nu då det är så kallt ute. God Fortsättning till er alla! kiss.gif
Myosotis
Motti, jag hänger upp dem i takrännan helt nära fönstret! Då kan man se småfåglarna på nära håll och nötskrikorna kommer inte åt dem (vet inte om det funkar mot kråkor).

Förresten var jag och handlade idag, på parkeringsplatsen är det planterat såna konstiga rönnar, det fanns massor med bär kvar. Koltrastar, några rödvingetrastar och ett helt gäng björktrastar samt en bergfink(!) satt och åt av bären. 5-6 steglitsar tuggade på bären också, men jag tror att de bara åt kärnorna och spottade ut resten. Här hemma är det fortfarande en hel flock bergfinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon