Thé
Till våren tänkte jag bygga en rosportal och jag är så förtjust i Jasmina från Kordes att jag nästan måste ha en sådan vid portalen. Men den ska bara bli 2-2,5 meter hög, så den behöver en kompis på andra sidan som blir högre.

Helst vill jag ha en blomvillig ros med riktigt lång blomning, helst hela säsongen. Vad har ni för favoritförslag? Den kan vara rosa eller vit, tror jag.
Kajsa
Jag tar några från min trädgård som jag gillar, men med din zon är det ju bara att välja och vraka Thé.

Bonica Cl. blommar hela sommaren men doftar svagt, samma blomma som rabattrosen, 3 m här.

Freja, Balsgårdsrosen, frisk och blommar hela sommaren, ca 3 m här, svag doft.

James Galway, Austinros, vilken var mycket tuffare än jag vågat ana, blir 2 - 3 m i min zon.
Stark och underbar doft, blommar hela sommaren.

men kanske skulle en vit ros vara vackrast med Jasmina ? Har ingen riktigt bra här
svennis
Etude är en tacksam ros, 3-4 m
Wrams-Gunnarstorp är ju en Skånsk favorit. Har du sett den i Viken?
New Down är ju rätt vit,doftar, den först man skaffar..
Iceberg är ju väldigt uppskattad men blir inte så hög ca. 2m
Kajsa
Etude ja, den är jag helt nöjd med, mest frisk !

Etude, den blir inte så tokstor utan lagom bred

Hyde Hall, en ny Austin som drog iväg i ett huj här, nästan ingen doft, men sååå vacker
Thé
Tack för förslagen!

Jag kanske ska kolla upp Etude... De andra ni nämnde har jag antingen redan (James Galway, Hyde Hall, New Dawn) eller så har jag läst att de är sjukdomsbenägna (Wrams Gunnarstorp, Boncia Cl). Och Freja är nog lite för knallig i färgen för mig.

Jag har faktiskt funderingar på Maid of Kent, en rambler som blommar hela säsongen, men den verkar besvärlig att få tag på (måste beställas från England, tror jag).

Svennis, jag såg någon bild från din trädgård där det växte en rosa och en röd ros tillsammans, och den fick mig faktiskt att tappa andan lite... fick mig att fundera på kombinationer jag tidigare ansett "omöjliga".
Bassam
Hej
Du kan gå till plantagen och hitta bra förslag hos dom.
H:Bassam
Ezereht
Bassam, inte plantagen i Umeå i alla fall wink.gif Inte när det gäller rosor...

Jag funderar också på klätterros smile.gif Jag tror jag måste flytta min Sköna Helena, är rädd den blir för stor där den står och kanske doftar för starkt och vill inte behöva flytta den senare när den vuxit jättemycket.

Jag har funderat på om man skulle ta någon Kanadaros (Quadra, Alexander Mackenzie)), eller kanske Constance Spry... eller Irma... eller vara ännu modigare och testa Alchymist eller nån annan klenis.. sneglat lite på just James Galway eller något sådant... Funderade också på Climbn Bonica, fast egentligen är den ingen storfavorit och nu skrev nån den är sjukdomskänslig också hmm.

Låt mig veta om du kommer på mera Thé smile.gif Vi funderar tillsammans väl?
(med tanke på att jag just smet in lite i din tråd).

Vad tycker du föresten om Alchymist? Visst har du den?
Thé
CITAT (Ezereht @ 08-01-2010, 07:42) *
Vad tycker du föresten om Alchymist? Visst har du den?

Jo då, jag har Alchymist, men jag planterade den i fjol och den är ju engångsblommande (måste blomma på gammal ved), så i somras kom det bara en enda blomma och då var jag inte hemma så att jag kunde följa den. Den var fullt utslagen när jag kom hem och gjorde därmed inget större intryck.

[attachment=46057:Alchymist.jpg]

Om jag var du skulle jag välja en ros som blommar på årsskotten, faktiskt... smile.gif
Kajsa
Jag är tacksam att Alchymist är insnurrad i vinterväv i år så kallt som vi har nu och även en del andra osäkra kort. Snön skyddar förstås men många rosor kommer få klippas ner i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon