KRT
Precis framför altanen har vi huggit ner ett stort buskage med cypresser och i stället planterat lite rosor (ärvda rosor, ingen aning om sort men jag tror det är någon slags tehybrid, röda är de iaf), eftersom jag hade några buskar över vid flytten och de var tvugna att komma i jorden snabbt.....
Läget är mycket soligt, rabatten vetter åt sydsydöst och har sol i stort sett hela dagen, bortsett från någon timme på morronen och några på kvällen. Kärleksört och prästkragar verkar trivas förträffligt, så det säger kanske något om läget smile.gif

Har nu insett att det kanske inte är helt optimalt att ha rosorna i detta läget (eller?) och skulle vilja ha ett litet träd/buske i mitten för att få lite höjd på rabatten, och sedan plantera lägre växter runtomkring. Skulle behöva tips på vilken buske/vilket träd som kan passa i det läget. Jag är INTE förtjust i små uppstammade träd (typ 1 m stam och sedan en tydligt påympad krona), så den typen utgår omedelbums. Men samtidigt får det inte bli för högt eftersom vi inte vill ha altanen skuggad, max 1,5-2 m kan nog vara lagom. Dessutom vill jag gärna slippa vänta 10 år innan växten syns ovanför kärleksörten/rosorna..... En svår nöt att knäcka, har kolla lite på olika men inte hittat något som verkar passa.

Funderar på ormhassel, men är osäker på om den gillar läget med så mycket sol och tidvis också torrt...... Något som blommar hade varit trevligt, skulle en frilandshibiskus kanske kunna trivas? Dock är jag inte beredd att täcka och packa in varje år, men de första åren tills växten är fast etablerad är helt OK.
Alexander-VG-zon3
Frilandshibiskus kan du ha där utan problem (i skyddat läge är den härdig upp till zon 3-4). dock i zon 1 i ett varmt och soligt läge kan dom blir runt 3-4m så du får såfall tunna ut och klippa ner den när den blivit för stor (tar dock många år innan den blir väldigt stor), den blommar på ettåriga skott så man klipper ev ner den på våren. behöver inte täckas, vill ha lucker jord med lågt ph. under sommaren vill den ha rätt så mycket vatten innan den etablerat sig ordenligt.
Davidia
Instämmer i att frilandshibiskus borde gå utmärkt. Rosorna kan funka också, men rosor behöver alltid pyssel och omvårdnad: soligt och väldränerat, men bör bevattnas rikligt. Jorden bör vara väl gödslad, jag planterar alltid rosor direkt i kogödsel (färdig sådan, från affären). Det är därför inte alla växter som går bra ihop med rosor.

Frilandshibiskus är ett bra val, som borde klara sig utmärkt. Om du är ute efter lite högstatusbuskar så är en större storlek av formklippt buxbom alltid snyggt (spiral eller kon som inte är så vanliga former här i Sverige), eller en lite högre storlek av japansk lönn (typ minst 80-100 cm). Lönnen mår dock bättre i halvskugga. Stjärnmagnolia som inte blir så hög och Hamamelis borde också bli snyggt.

Jag gillar inte heller miniträd som är toppympade som olika Salix, men det finns ett undantag som jag faktiskt gillar, nämligen Syringa meyeri 'Palibin', småbladig syren. Är snygg som buske också, men tar god tid på sig innan den växter til. Härlig doft som varar länge. Ädelsyrener på stam finns ju också, men de blir oftast minst två meter höga med tiden, och det kanske är för mycket?!

HelenJ
En av mina favoriter är vingbenved, Euonymus alatus. Den gör kanske inte så mycket väsen av sig under vår och sommar (mer än ett läckert spretigt växtsätt), men på hösten får den först fantastiska ceriserosa fruktkapslar som spricker upp och visar orange bär, och sedan kommer den fenomenala höstfärgen på bladen. Det blir en veritabel stopplykta där den står! På vintern när den är kal ser man tydligt korkvingarna runt grenar och stammar, vilket gör den till ett intressant blickfång under en årstid när det mest är ganska trist.
Den trivs på de flesta jordar och sol/halvskugga, och blir ca 2 m hög som färdigväxt. Kanske kan du ha den so ett komplement till något som är vackert vår/sommar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon