Petran
Hej, hej !
Nu frossas och dröms det över fröer i mängder.
Är det någon som har erfarenhet av att så:
Anemonopsis macr. (Porslinsanemon), Eremurus robusta (Jättestäpplilja) , Onosma alboreseum, Trillium, Stylophonium (kin. stiftvallmo/svalörtsvalölmo) ? Är de svårsådda och tar de lång tid till blommning (t.ex. för Eremurus) ? Har även fastnat för Soldanella, de verkar lätta att så och underbara dessutom.
Petra på Onsala rolleyes.gif
kerstin z5-6
Anemonopsis macr. (Porslinsanemon), Eremurus robusta (Jättestäpplilja) ,
och trillium är knepiga .anemonopsis tror jag man måste ha färska frö för att lyckas, Ereremurus tar massor av år innan den blommar -mitt grässtrå är väl på tredje året nu och en rejäl knöl av tex sorten bungeii -den gula jättestäppliljan kostar max 2 euro -18 kronor på Eurobulb så jag rek det.
Trillium hör också till de som är lite knepiga och tar tid på sig
Men man kan altid pröva och göra sig ett tillväxthörn nånstans i trädgården laugh.gif
Christer i Falköping
Anemonopsis och trillium måste ha färska frön, annars är det nästan helt kört. Stylophorum är lätt, kan till och med blomma samma sommar.
Christer.
Alpiner i Halmstad
Petran! Vi skörade frö av Anemonopsis macrophylla i helgen. Trilliumbären är därmot redan nermyllade under plantorna.
Hör av dig om Du vill prova med Anemonopsis?
Plantorna blommar andra året.

M.v.h. Bern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon