jag och sambon står troligen inför en stundande flytt. jag drömmer om en trädgård med både fruktträd och bärbuskar, utöver grönsaker och blommor.

husen jag kikat på har för det mesta en trädgård á 1000-2000 kvm. vi låtsas att trädgården är kvadratisk. jag undrar, hur många fruktträd och buskar får plats, om ett litet trädgårdsland ska finnas med?
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2010, 11:31
Det beror ju på vad det är för buskar, vinbär och krusbär blir ju inte så stora men en fläder kan ju bli jättestor.
+När det gäller fruktträd beror det ju på om du tänkt köpa vanliga normalstora fruktträd eller om du kan tänka dig att betala något mer för att få sorten ympad på en mer svagväxande grundstam som ger små träd.
Beror också på vad man vill ha för sorts frukttärd - ett körsbärsträd kan ju bli jättestort, och även om det är en svagväxande stam är det inte ett litet träd.
Dessutom beror det ju på hur man beskär! Tittar man på äppelträd i odlingar är de pyttesmå om man jämför med hur de kan se ut i vanliga trädgårdar

Samma sak gäller väl buskar, man kan ju beskära vinbärsbuskar och hålla dem tuktade, eller bara gallra ibland och då kan det bli hela buskage av dem.

jag förstår nu att jag behöver lite mer planering för att det ska gå att svara på frågan. förstås hade det varit kul med många sorter. men som ni skriver kanske svagväxande grundstammar vore något, alternativt mycket aktivt gallrande.

jag får återkomma med en mer utförlig plan!
Huggorm
07-01-2010, 23:43
Väljer du bärbuskar typ vinbär eller liknande och planterar dom i jämna rader får du plats med hundratals på den ytan
gladepetter
08-01-2010, 08:01
Såg en artikel där Gene Yale har 176 fruktträd på sin knappt 250 kvadratmeter stora tomt. Att han sedan har problem med att tvättbjörnarna äter av hans frukter...ja det kan ju inte hända i gamla Sverige....
http://www.midfex.org/yale/intro.html
CITAT (gladepetter @ 08-01-2010, 08:01)

Såg en artikel där Gene Yale har 176 fruktträd på sin knappt 250 kvadratmeter stora tomt. Att han sedan har problem med att tvättbjörnarna äter av hans frukter...ja det kan ju inte hända i gamla Sverige....
http://www.midfex.org/yale/intro.html 
jisses!

mao räcker 1000 kvm gott och väl..
Jag har en tomt på ca. 900 kvm, det försvinner några hundra kvm för huset, garaget, förrådet, gångar och infart, så jag räknar att vi har odlingsbar yta kanske5-600 kvm.
Där har vi haft körsbär, blommor, päron och 3 äpplen, ca. 12 vinbärsbuskar, hallonrader , 10-15 kvm jordgubbar, och spaljerade björnbär, växthus på13 kvm, pergola ,rabatter och grönsaksland överallt.
Vi är 5 i familjen och är helt självfrörsörjanden på grönsaker minst ett halv år och resten delvis.
Om du har möjlighet att välja en tomt på 2000 kvm skulle jag rekommendera det, men som du ser även 1000 kvm räcker långt !
katah, tack för ditt svar! 1000 kvm verkar räcka väldigt långt.
Sedan beror det ju på hur tomten ser ut... Är den helt plan får du ju plats med hur mycket som helst, finns det berg eller skogsområde så krymper ju odlingsytan.
Däremot behöver ju en kuperad tomt inte innebära att man inte kan odla, man får bara tänka på ett annat sätt, kanske göra terrasser osv.
Hej
Det är naturligtvis beror på vad ska man plantera , man kan plantera svagade sorter , också man kan plantera på staket alla frukt träd kan plantera på staket för att man kan spara mark också lätt skötsel och ska bli bra frukt kvalitet på grund att buskar ska få bra sol och vind .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.