Full version: LCHF Recept
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
CITAT (Miro @ 10-01-2010, 10:31) *
Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...
Det finns skaer i förord och förklaringar som är sanna. Det finns också saker som är helt vanvettiga. Jag är molekylärbiolog, min sambo är naturvetarlärare, och vi satt faktiskt och skrattade oss igenom delar av boken...

Nu kan ju absolut dieten funka ändå! Men det är skrämmande att hon får så stort genomslag så hon med sin bakgrund kan linda in skaer i regelrätt "fikonspråk" som får det att låta trovärdigt för allmänheten.
Tack och lov gjorde hon bort sig med sina uttalanden om cancer och svininfluensa, så att folk inte tar henne på fullaste allvar längre.

Ang dieten finns det långtidsstudier som visar att i regel så finns det bara en sak som ger långvarigt resultat: minska intaget av kalorier, och ät ofta. Hur man gör det är nog rätt irrelevant och beroende av hur man vill äta och hur man håller sig mätt. De flesta äter för mkt helt enkelt.

Jag klarar inte av LCHF för jag blir illamående av den fettmängden, bokstavligen...

Jag skrattade mig igenom detta också, min misstänksamhet var alltså rättvis. Det finns vissa människor som är vältaliga både verbalt och skriftligt, en del skaffar sig ekonomiska fördelar av detta medans andra bara lurar folk i allmänhet. Det krävs förkunskaper och misstänksamhet för att avslöja dessa charlataner.
Aqvakul
Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...
Det finns skaer i förord och förklaringar som är sanna. Det finns också saker som är helt vanvettiga. Jag är molekylärbiolog, min sambo är naturvetarlärare, och vi satt faktiskt och skrattade oss igenom delar av boken...

Nu kan ju absolut dieten funka ändå! Men det är skrämmande att hon får så stort genomslag så hon med sin bakgrund kan linda in skaer i regelrätt "fikonspråk" som får det att låta trovärdigt för allmänheten.
Tack och lov gjorde hon bort sig med sina uttalanden om cancer och svininfluensa, så att folk inte tar henne på fullaste allvar längre.

Ang dieten finns det långtidsstudier som visar att i regel så finns det bara en sak som ger långvarigt resultat: minska intaget av kalorier, och ät ofta. Hur man gör det är nog rätt irrelevant och beroende av hur man vill äta och hur man håller sig mätt. De flesta äter för mkt helt enkelt.

Jag klarar inte av LCHF för jag blir illamående av den fettmängden, bokstavligen...

tummenupp.gif
*Stintan*

Var då snäll och lägg fram fakta på vad det är som är så skrattretande. Vadå den fettmängden? Mår du illa av att äta en ost med högre fetthalt än en lightost? Mår du illa av att använda riktig vispgrädde istället för matlagningsgrädde. Mår du illa av att äta riktigt smör eller Bregott istället för lättmargariner. Då kan jag tala om att massor av människor mår urdåligt av den vanliga kosten som man stoppar i sig utan att ens höja på ögonlocket för att kolla vad den innehåller för skit. Folk vräker i sig kolhydrater (som blir socker). Mätt kan man bli av vilken skitmat som helst om det nu är det som är det viktiga och inte hur man mår av det man stoppar i sig.

Du verkar inte ha förstått vad det handlar om trots att du påstår dig vara molekylärbiolog va nu en sån gör. A. D. är inte ensam läkare som förordar denna kost. Hon är inte ensam om att ha skrivit böcker om LCHF. Har du läst om Karlshamsstudien t.ex. för ja det finns studier både i Sverige och andra länder.

För övrig skulle väl den här tråden handla om LCHF-recept.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 13:51) *
-Klipp-

Nåja, annat snack om LCHF också.
jholma
Enligt den senaste rapporten från Stanstead universitetet i USA så är en diet bestående av 300 gram kackerlacker det snabbaste sättet att gå ned i vikt.

Enligt professor William Hamshire så kan vikten rasa med upp till 3 kg i veckan eller som han säger;
" We did not expect such a great result and we are all very, very surprised"

rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 14:04) *
Nåja, annat snack om LCHF också.

Den kom till för att det efterfrågades LCHF-recept i viktminskningstråden!

Det är väldigt enkelt att sitta här och såga något som man inte är insatt i!
Inga från Närke

Tycker att ni som har bra recept lägger det i recepttråden med rubrik LCHF så hoppas jag att det blir lättare för oss som inte vet riktigt hur man lagar till detta hittar mera och lättare goda rätter. Ni kan ju lägga en genväg i denna tråden eller i vikttråden till den om ni tycker det är lättare.
Ett tips var snäll skriv i den tråden också vad ni äter till, det saknar jag mycket i andra recepttrådar på nätet. Man får reda på hur man t.ex. lagar till fläskfile men talar inte om det ska vara ris, potatis eller endast grönsaker till.

Anma
Inga, min mat består av samma saker som förut, det enda är att jag tagit bort potatis, ris och pasta från huvudmålen och lagt till grönsaker istället. Sen har jag ingen förtjockning i såser, alltså mjöl eller maizena och kör på endast grädde eller creme fraice. Alla lightprodukter är bannlysta i detta hus och den gröna mjölken är utbytt mot röd. Sen har jag ofta en klick majonnäs till om det passar till.
Mina smörgåsar är utbytta till gurkskivor med ost och korv eller skinkpålägg. All korv har minst 70% köttinnehåll.
Sen äter jag mycket mera ägg än förr.
Provade göra LCHF"bröd" oopsies, men det var inte nån höjdare tycker jag. Provade också kesoplättar, inte gott enligt mig de heller. Men det är lätt att googla fram oopsies och kesoplättar om man vill prova. Många tycker att det är jättegott.

Jag kan dricka kaffe igen!!! yeppee!! Har fortfarande inte fått någon förklaring till hur min magkatarr kan läka av LCHF-kost, bara fakta att så har skett. yes.gif

Väntar fortfarande svar på vad som är sant och vad inte i Dahlqvists bok enligt Miro. En molekylärbiolog kanske kan förklarar hur min svåra magkatarr läkte på en vecka då jag uteslöt kolhydrater i stor mängd?

Gossen Ruda
Hade du en konstaterad magkatarr eller var det något du kommit fram till själv?
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 18:21) *
Hade du en konstaterad magkatarr eller var det något du kommit fram till själv?

Konstaterat. Åkte in med ambulans med akuta smärtor för ett tag sedan, det visade sig vara magkatarr. Visste alltså inte om att jag hade magkatarr innan denna akuta magmunskramp. Skrev om det i nån tråd här på odla. Åt en kur med omeprazol nånting på 28 dagar, blev inte så mycket bättre så har behövt ta flera Novalucol dagligen efter att kuren tig slut. Har ju tagit den medicinen vid behov och har nu inte haft någon behov alls på ett par dagar. Provade en kopp kaffe idag, har provat då och då utan att det funkat, och fick inga symptom.
Så jag kopplar förbättringen helt klart med kosten jag äter nu.
Men jag tycker att det är konstigt, fet mat ska ju absolut inte vara bra för magkatarr.

Hade tänkt att kontakta läkare igen för att få ordning på magen, men det känns inte aktuellt just nu. smile.gif
Gossen Ruda
Magkatarr brukar oftast ha med intag av sura saker att göra för att inte tala om olika psykiska orsaker som oro och stress. Fet mat har jag inget minne av skulle kunna påverka, den påverkan kan komma senare i tolvfingertarmen och med gallan. Nu är magen väldigt känslig ibland så det kan vara mycket som spelar in. Jag trodde tidigare att jag hade magkatarr och så även flera läkare men det var först när man gick ner med endoskop som den diagnosen kunde avskrivas, jag hade en perfekt magslemhinna utan tecken på katarr eller sår. Det visade sig sen att mina problem satt i andra änden, irriterad tjocktarm.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 18:47) *
Magkatarr brukar oftast ha med intag av sura saker att göra för att inte tala om olika psykiska orsaker som oro och stress. Fet mat har jag inget minne av skulle kunna påverka, den påverkan kan komma senare i tolvfingertarmen och med gallan. Nu är magen väldigt känslig ibland så det kan vara mycket som spelar in. Jag trodde tidigare att jag hade magkatarr och så även flera läkare men det var först när man gick ner med endoskop som den diagnosen kunde avskrivas, jag hade en perfekt magslemhinna utan tecken på katarr eller sår. Det visade sig sen att mina problem satt i andra änden, irriterad tjocktarm.

Ja, mina problem har suttit i bröstet, alltså precis där magen börjar, vid magmunnen. Har svårt att tänka mig att tjocktarmen påverkar där. smile.gif
Diagnosen sattes efter att jag fått dricka en coktail med locek och bedövningsmedel, så fort bedövnngen satte in försvann mina besvär. Alltså kom det onda från magmunnen. Att få det så där akut missunnar jag alla. Fy fan vad ont det gjorde.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 10-01-2010, 19:15) *
Ja, mina problem har suttit i bröstet, alltså precis där magen börjar, vid magmunnen. Har svårt att tänka mig att tjocktarmen påverkar där. smile.gif
Diagnosen sattes efter att jag fått dricka en coktail med locek och bedövningsmedel, så fort bedövnngen satte in försvann mina besvär. Alltså kom det onda från magmunnen. Att få det så där akut missunnar jag alla. Fy fan vad ont det gjorde.

Ahhh, det finns något specifikt som sitter just där. Kommer inte ihåg namnet, skall grunna på det.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 19:22) *
Ahhh, det finns något specifikt som sitter just där. Kommer inte ihåg namnet, skall grunna på det.

Diafragman?

Gossen Ruda
Lite mer, diafragmabråck var det jag tänkte på. Hade en arbetskamrat med sånt som gav honom en hel del problem. Kommer tyvärr inte ihåg vad boten blev till slut.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 20:21) *
Lite mer, diafragmabråck var det jag tänkte på. Hade en arbetskamrat med sånt som gav honom en hel del problem. Kommer tyvärr inte ihåg vad boten blev till slut.

Jag vet inte riktigt om du försöker diagnostisera mig med en annan sjukdom än den som sjukvården bekräftat och i så fall varför?
I vilket fall har jag haft alla de klassiska symptomen med magkatarr efter den stora krampen. Nu har de symptomen försvunnit nästan helt på en vecka.
Anki på Öland
Vet inte varför men vet andra med magproblem som också blivit av med dom.
Anki
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 10-01-2010, 20:32) *
Jag vet inte riktigt om du försöker diagnostisera mig med en annan sjukdom än den som sjukvården bekräftat och i så fall varför?
I vilket fall har jag haft alla de klassiska symptomen med magkatarr efter den stora krampen. Nu har de symptomen försvunnit nästan helt på en vecka.

Nejdå, jag bara spånar lite. Diafragmabråck är ganska vanligt även om dom flesta inte har något besvär av det. För att undersöka ev förekomst är det nog bara gastroskopi som gäller. Jag var på den ena undersökningen efter den andra innan man lyckades fria mig från alla andra mag/tarmsjukdomar.
Hej igen
Jag hade svår magkatarr... smärta och illamående ... tappade 2 kg under julhelgen.
Omeprazol som doktorn skrev ut, hjälpte inte och jag började fundera om det kunde vara magsår fastän smärtan
var högt uppe ... just nedanför där revbenen går ihop.

Plötsligt kom jag på att det onda startat fört ett antal veckor sedan ... ganska nära första advent.
Sagt o gjort ... slutade med Julmust som jag druckit till nästan varje måltid
och tog en Novalucoltablett i ett par dagar.
Alla besvär som bortblåsta och fortfarande idag har jag inte känt av den hemska smärtan.

Samtidigt som jag skippade julmusten minskade jag också kaffeintaget till ca 1/2 dl/dag ...
från tidigare ca 1,5 - 3 dl/dag.
Anma
I mitt fall var julmusten inte boven, drack det endast på julafton, vi har helt slutat att dricka "socker" sen min man fick diabetes.
Susanna
Var då snäll och lägg fram fakta på vad det är som är så skrattretande. Vadå den fettmängden? Mår du illa av att äta en ost med högre fetthalt än en lightost? Mår du illa av att använda riktig vispgrädde istället för matlagningsgrädde. Mår du illa av att äta riktigt smör eller Bregott istället för lättmargariner. Då kan jag tala om att massor av människor mår urdåligt av den vanliga kosten som man stoppar i sig utan att ens höja på ögonlocket för att kolla vad den innehåller för skit. Folk vräker i sig kolhydrater (som blir socker). Mätt kan man bli av vilken skitmat som helst om det nu är det som är det viktiga och inte hur man mår av det man stoppar i sig.

Fast att man äter lite fett behöver inte betyda att man äter lightprodukter, bregott etc. Jag har svårt att tåla fett, får en enorm halsbränna. Alltså undviker jag till exempel ost, både fett ost och lightost, undviker både vanlig grädde och matlagningsgrädde etc etc. Men när jag väl bestämmer mig för att strunta i halsbrännan så blir det riktig grädde, riktigt smör etc. Undviker även tillsatser i den mening det går, dvs köper aldrig färdiga produkter. Ruda -apropå magkatarr och fett: enligt min läkare så skapar fett mer magsyra eftersom det tar dubbelt så lång tid att bryta ner.
freya
[quote name='Hej igen' date='09-01-2010, 22:27' post='1151279']
Undrar så varför inte giftstruma (hypertyreos/thyreotoxikos) opereras numera?
Maken fick diagnos hösten 1968 ... han gick ner från 63 - 49 kg på ett par veckor.
0pererades i dec-68 då större delen av körteln togs bort ... precis så mycket att han slapp ta sprutor
... han tar sedan dess Levaxin dagligen

Jag fick välja behandling. Radijodbehandling med ca 80 -90 % risk för att hypertyreosen skulle gå över i hypotyreos med dagligt Levaxinintag resten av livet , eller långtidsbehandling med lågdos tyreostatika som sakta saktar ner sköldkörteln och efter 12 - 18 månader har man en 50- 70% chans att få en helt frisk skk och behöver altså inte ta sköldkörtelhormon.

Operation blir det endast när det inte finns någon annan behandling som hjälper. Tror det var lite olika beroende på vilken typ av hypertyreos man har också, dvs om man har TRAK-antikroppar eller inte.

Jag valde långtidsbehandling så klart, finns det en 50% chans att jag slipper ta medicin resten av livet så tar jag den. När jag är färdigbehandlad, till sommaren, får jag gå på koll i et par år och om jag får Graves igen blir det radijodbehandling. Det alternativet finns ju kvar så bättre chansa på en helt frisk skk.
Mejal

Men hon har fått ett fint pris!

http://www.vof.se/visa-folkbildare
Christa
En sak som jag funderat över är vad som händer om någon som äter LCHF hamnar på sjukhus eller i något annat sammanhang blir tvungen att äta vanlig mat.

Man kan ju bli sjuk och få dropp på sjukhuset. Det skulle antagligen vara livsfarligt för en person som ställt om till LCHF.

Krångligt är det väl också om man är på kurs, tjänsteresa eller kalas.

Hur ser ni som lever på LCHF på dessa saker?
Anma
CITAT (Mejal @ 11-01-2010, 12:09) *
Men hon har fått ett fint pris!

http://www.vof.se/visa-folkbildare

Det priset har hon INTE fått på grund av sina kostråd, det är andra saker hon fått det priset för, eller jo på sätt och vis för kostråden, men inte för att LCHF i sig skulle vara skadligt eller farligt. Hon har påstått att LCHF skyddar mot cancer och svininfluensa utan att ha belägg för detta, vilket ju är rent ut sagt idiotiskt. Detta är prisutdelarna mycket noga med att påpeka, medan de som förmedlar uppgifterna gärna glömmer bort den detaljen. Märkligt.

För mig har Dahlqvist aldrig varit någon idol, har inte brytt mig om hennes uttalanden öht, det är andra som gett mig mina källor och mina tankar om LCHF.
Anma
CITAT (Christa @ 11-01-2010, 14:15) *
En sak som jag funderat över är vad som händer om någon som äter LCHF hamnar på sjukhus eller i något annat sammanhang blir tvungen att äta vanlig mat.

Man kan ju bli sjuk och få dropp på sjukhuset. Det skulle antagligen vara livsfarligt för en person som ställt om till LCHF.

Händer inte så värst mycket om man äter kolhydrater helt plötsligt, åtminstone inte för mig, det enda är att suget återkommer med blixtens hastighet och vågen petar uppåt på en gång.
Vad som sker inuti kroppen vet jag så klart inte.

Kurs, tjänsteresa och brukar gå att ordna. Jag äter till exempel på restaurang, ber då grillade grönsaker eller sallad till istället för potatis/ris/pasta och ber också om extra sås.
Ska man på kalas kan man kolla med värden vad som ska bjudas på och ge förslag på enklare modifiering för en själv. Det är inte svårare än att fixa annan mat till en vegetarian, snarare tvärtom. Om det inte går att ordna så kan man ju tacka nej.

Jag har ju tidigare levt på liknande kost i drygt ett år så jag vet ju att det inte är problem för mig i varje fall.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 11-01-2010, 14:15) *

Jag lever fortfarande trots att jag hamnat på sjukhus och fått dropp. Varför skulle det vara livsfarligt? Det är faktiskt ingen konstig mat vi äter utan samma mat som de flesta andra bortsett från att vi drar ner på kolhydratintaget och ökar fettmängden och försöker undvika så mycket tillsatser som möjligt i maten.
Själv är jag ingen fanatiker så jag kan tillåta mig att fuska nån gång ibland om det skulle vara så så varken kalas eller något annat är problem. Det enda som händer är att det då tar ett par dagar för kroppen att ställa om förbränningen igen. Det är inget hokuspokus och inget hopkok av märkliga ingredienser vi bara avstår vissa saker.
Anki på Öland
Hur beter sig en glutenallergiker när den åker in på sjukhius eller när den går på fest eller åker på tjänsteresa????? Dom överlever ju faktiskt både det ena och det andra.......
Anki
Magdis
CITAT (Anki på Öland @ 11-01-2010, 15:58) *
Hur beter sig en glutenallergiker när den åker in på sjukhius eller när den går på fest eller åker på tjänsteresa????? Dom överlever ju faktiskt både det ena och det andra.......
Anki

Precis, eller vilken allergiker som helst. På sjukhus beställer personalen den mat som patienten kan äta från köket. Det är inte så att man stoppar i allergiker sånt de inte tål bara för att de måste äta samma mat som de andra. Matbrickorna kan se helt olika ut från patient till patient. Vi beställer proteinberikad kost åt de patienter som behöver, man kan säkert beställa fettberikad också. Det är ju bara att de plockar bort potatisen/riset och lägger till lite extra kött och sås. Bregott får alla våra patienter.
Anki på Öland
Såg någon på Malous efter 10 idag? 3 nya bantare varav 1 lchf och en malig läkare förklarar och berättar. Märkligt då lyssnar man och tar till sig..... När Annika Dalqvist har varit inbjuden någonstans har hon aldrig fått tala till punkt och alltid varit tvungen att debattea med någon som tycker tvärtom som avbrutit och hånat.... det har nästan alltid slutat med att hon blivit frustrerad och i princip bara stönat för hon har inte fått säga sitt........men en karl som säger något, då går det genast bra...... märkligt.....
Anki
Inga från Närke
Ni som har och håller på med LCHF till er har jag en fråga.

När ni började frös ni mycket mera då och blev ni ibland lite yra i huvudet?

Försöker att äta av denna kost men inte till 100 % och ibland får jag dessa symtomer därför min fråga.

Har lite högt blodsocker och tänkte försöka att prova så gott det går men det är jobbigt att kolla allt och se hur mycket kolhydrater det innehåller.
Men gör ett försök i alla fall.
*Stintan*
Kommer inte ihåg om jag frös men det är rätt vanligt att man i början kan bli lite yr tills kroppen vant sig.

Vet inte vad du menar med 100% men man man ska ju inte vara utan kolhydrater helt. Men bort med potatis, pasta, socker, ris och spannmålsprodukter och ja det är jobbigt i början att läsa innehållsförteckningarna men man blir fort van tycker jag så man lär sig vilka produkter som är ok. Finns massor med tips på LCHF-kost om du söker på nätet.
Här finns lite om det där med yrsel: http://www.lifezone.se/lchf-420670
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon