Full version: Okänd succulent...
tepa
Hej

Fick denna succulent i present. Vad är det ? En Aloe kanske?

Hälsn Tepa
teo
Nån typ av Echeveria skulle jag tro.
Eva i Höga
Så stilrent och vackert! Fick något liknande och jag tror också det är en Echeveria.
tepa
Hej

Tack ska ni ha. Echeveria säger mig ingenting. Googlade och fick reda på att det är en succulent. Alltså sparsamt med vatten.
Och så kan man ha den ute eller inne, bara den får frostfritt på vintern. Blommar den ? Bilderna på google liknade inte riktigt
denna, kan någon säga vilken sort det är? Kan man ha den på fönsterbrädan i varma vardagsrummet även på vintern eller
behöver den svalt då?

Tack
Tepa
Erland
Echeveria bör hållas svalt under vintern. Jag har varit med om att flera arter dött för mig när de stått för varmt.
Håller du ca 10 grader kan du vattna lite grand någon gång då och då (en gång i månaden ungefär). Står den vid 5 grader ska den hållas helt torr.
Alexander-VG-zon3
mina Echeveria har jag ute så länge det går utan att utsätta dom för frost. sedan övervintrar jag dom i rumstemp och det har funkat med alla sorter jag har. och dom blommar rikligt på sommaren och växer många nya skott. en del kräver istället en längre torka för att bilda blommor medan andra vill ha det kallt+torrt. mina får ju rätt så kallt på hösten och lite torrare under vintern (dock står dom varmt så någon gång måste dom ha vatten) vilket säkert gör att dom stimuleras till att blomma bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon