Full version: Chilepeppar 2010
Pata
Hej!

På nyårsdagen planterade jag årets första fröer.

I år ska jag bl.a. vara med och odla fram sorter till Het Höst, en chilepepparutställning på Bergianska den 1-17 oktober.

Jag tänkte skriva lite om min odling här Odla chilepeppar i Sverige

Vilka sorter kommer ni odla i år?

Lycka till med chilepepparodlingarna 2010.

Hälsningar

Patrik
Tulipanaros
Vad härligt det ser ut!
Anja Danmark
Hej Patrick -

prøv at se her:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=94395&st=0

mvh
Anja
Pata
CITAT (Tulipanaros @ 06-01-2010, 18:44) *
Vad härligt det ser ut!

Tack Tulipanros! Kul att börja årets säsong.
Vippan
Är det inte för tidigt att plantera chili,har du nån lampa som ger extra ljus?

Preussen
nejdå, början av januari är en ypperlig tid att så c.chinense och c.pubescens. självklart använder man då någon form av extraljus.
Vippan
CITAT (Preussen @ 21-01-2010, 09:10) *
nejdå, början av januari är en ypperlig tid att så c.chinense och c.pubescens. självklart använder man då någon form av extraljus.

Tack för svar,då ska jag plantera mina frön smile.gif
Pata
Lycka till Vippan! Vissa snabbväxande sorter av capsicum annuum kan planteras senare dock.

Patrik
flingan
jag har satt ett 10 tal sorter bla jalapeno, jamaican bell, habanero lemon, tjekoslovakisk svart, mini bonnet, monkey face, aji blanco,bulgarian carrot + ett par som jag har glömt jag skriver aldrig namn det syns ju sen när frukterna kommer vad det är. Som övervintrare har jag trinidas seasoning, jalapeno,golden cayenne,jamaican bell. red savina, habanero oarange + 4 styck som jag inte vet vad det är just nu men som sagt det får man ju svar på så småningom.
Grönberg
Jag odlar i år:
Bih Jolokia
Naga Jolokia
Indian Cobra
Delhi Hot
Indian Pot
Punjab Puya
Fazaibadi
Bangalore Torpedo
Scotch Bonnet Yellow
Numex Big Jim
Numex Espaniola
Numex Piquin
Santa Fe Grande
Black Hungarian
Serrano
Jamaican Bell
Long Slim
Thai Dragon
1 okänd fr Italien
Sara i zon 7
Min lista på sorter, sår nu i dagarna:
Anaheim
Espelette
Czechoslovakian Black
Jamaican Bell
Habanero Dulce
Lemon Drop
CAP 220
Criolla Sella
Orchid
Champion
Chocolate Fatalli
Early Jalapeno
Hungrian Hot Wax
Yellow Hot Wax (De två sista, är det bara färgen som skiljer?)

Paprikor:
Sweet Banana
Ferenc Tender
King of the North
Yolo Wonder

Sara
Vippan
Har en fråga:Hur stora ska plantorna vara när dom ska planteras om i större krukor?
Pata
Kul att se att så många odlar så mycket chilepeppar/paprika(som är en mild chileppar), underbart!!!

Massviss med spännande sorter som man själv skulle vilja prova, men jag har redan fullt upp;) Det blir 50 sorter i år;)

Vad gäller Hungarian Hot Wax/Yellow Hot Wax så tror jag att det är samma sort. Hungarian Hot Wax blir först ljusgrön sedan gul sedan röd. De flesta plockar den gul. Det är en lättodlad mycket bra sort. Sara du kan väl hålla oss uppdaterad på resultatet. Spännande!

Chilepepparplanotr ska skolas om när de är ca 5 cm höga och utvecklat ett ritkigt bladpar eventuellt två (dvs inte hjärtbladen). Det beror dock på hur först kärlet såg ut. Men i regel tycker jag att man inte ska vänta för länge. Ofta brukar jag dock plantera om många samtidigt, vilket innebär att några har flera bladpar och är nästan 10 cm och några har just tittat upp.

Tänk på att om plantorna står för länge får du problem med att skilja dem åt (rötter och plantor växer in i varandra). De kan också börja ränna i höjden om de står tätt, vilket gör att de lätt går av vid omplanteringen. Även den lilla näringen som var i såjord förbrukas snabbt (ca 3-4 veckor) och de som står för länge kommer att börja svälta om de inte får extra näring. Var dock mycket försiktig med näring just i början, då en överdos kan vara skadligt.

Snart ska jag börja omplantera det kommer jag skriva mer om i bloggen.

Lite bilder från tidigare år.

patrik

mariathulin
Ni som odlar så många olika sorters chili (jag skall också börja med det!! wub.gif ), vad gör ni med all chili ni får och hur länge kan de sitta kvar på busken?

//Maria
Sara i zon 7
Ja Hungrian Hot Wax är ett måste, finns inte godare. Stekt i olja med grovsalt till kött, inlagd som fefferoni.
Nu fanns den inte där jag skulle beställa, de hade bara Yellow Hot Wax. Jag törs inte chansa då jag inte vet om det är samma, men så byter jag till mej lite frön för då kan jag ju jämföra och vet till ett annat år.
Jag klarar inte de riktigt heta sorterna utan håller mej till lite mildare, men det blir som ett gift när man börjar använda den i matlagningen.

Jag hackar och fryser in, torkar, lägger in som fefferoni, använder i tomatsås (kokar av alla tomater jag får över) vi har egen chilisås året om. Sen äter man färsk så mycket man hinner, stekta till kött, fyllda och ostgratinerade eller i sallader.

Det roliga är att det går så bra och ger stor skörd trots sämre somrar. När tomaterna gått dåligt pga väder så ger paprika o chili ändå skapligt.

Sara
mariathulin
Tack Sara för alla mumsiga tips! Hungarian Hot Wax den har jag faktiskt här hemma! bravo.gif
Då är det bara att börja odla och se vad man får för favoriter. Jag är ju nybörjare så det här är bara andra säsongen jag odlar. Men chili är första året så det skall bli jättespännande och se hur det går.

//Maria
Laura
Förra året var inte bara mitt första år som chilliodlare, men mitt första år som odlare och jag lyckades skörda ganska mycket frukt från mina 2 mycket starka cayenne plantor! yahoo.gif

(Här finns en bild på dem någon gång i juni tror jag)
[attachment=46728:cayenne_2009.jpg]

I år blir det Cayenne igen men jag blev även väldigt förtjust i ett av (tydligen) årets nyheter, Jamaican Bell. Och igår sådde jag alla fyra (!) små fröer som kom i paketet och ser fram emot dessa spännande vackra små frukter. smile.gif
Pata
Lycka till med era odlingar Maria och Laura! Jamaican Bell är en mycket trevlig sort. Hos mig tog den ganska mycket plats, men hade mycket vackra frukter.

Själv har jag omplanterat ganska många chilepeppar igår, det arbetet fortsätter även idag. Kolla gärna in bloggen för bilder.

Jamaican Bell capsicum baccatum, det finns en ytterligare baccatum och en chinense på bilden i bakgrunden.
case214
Min odling för 2010 ser ut så här:

Rocoto
Chicken Itza
Chocolate habanero
Peruviano arancio
Gambia red giant
Jalapeno(såklart)
Chiluacle negro
Aji umba
Fatali
Red savina
Okänd habanero

Samt två olika sorters paprika
Laura
CITAT (case214 @ 01-02-2010, 09:29) *
Min odling för 2010 ser ut så här:

Rocoto
Chicken Itza
Chocolate habanero
Peruviano arancio
Gambia red giant
Jalapeno(såklart)
Chiluacle negro
Aji umba
Fatali
Red savina
Okänd habanero

Samt två olika sorters paprika

Borde jag kanske lägga till Jalapeno? Är de svårodlade?
Pata
CITAT (Laura @ 01-02-2010, 11:27) *
Borde jag kanske lägga till Jalapeno? Är de svårodlade?

Jalapeno är inte svårodlade, men eftersom de är mellanstora frukter med tjocka väggar så ger de inte så mycket frukt alla gånger. Men med bra förutsätningar fungerar det bra och man får en skaplig skörd.

Patrik
Laura
CITAT (Pata @ 01-02-2010, 13:23) *
Jalapeno är inte svårodlade, men eftersom de är mellanstora frukter med tjocka väggar så ger de inte så mycket frukt alla gånger. Men med bra förutsätningar fungerar det bra och man får en skaplig skörd.

Patrik

Det är kanske lite för sent nu men finns det någon med några bra jalapenofrö över som skulle vilja dela med sig? Jag har hur mycket som helst andra grönsaksfrö över som jag skulle kunna skicka i utbyte... smile.gif
Preussen
CITAT (Laura @ 02-02-2010, 11:00) *
Det är kanske lite för sent nu men finns det någon med några bra jalapenofrö över som skulle vilja dela med sig? Jag har hur mycket som helst andra grönsaksfrö över som jag skulle kunna skicka i utbyte... smile.gif

det är inte för sent att så jalapeno nu. tror att weibulls har jalapenofröer. jag har alltid fått bra och stora skördar av jalapeno. bra att göra chipotle på eller pickles.
Laura
CITAT (Preussen @ 02-02-2010, 15:39) *
det är inte för sent att så jalapeno nu. tror att weibulls har jalapenofröer. jag har alltid fått bra och stora skördar av jalapeno. bra att göra chipotle på eller pickles.

Tack! smile.gif Jag skall byta några frö med Pata nu (och förhoppningsvis en hel del råd med wink.gif )
skogstroll
Jag har sått vit habanero, chocolate scotch bonnet och en mustard habanero jag köpt på tradera (spännande). har även sått en Nepal Snakebite (låter ju häftigt i alla fall :giggle)
Pata
CITAT (skogstroll @ 04-02-2010, 15:11) *
Jag har sått vit habanero, chocolate scotch bonnet och en mustard habanero jag köpt på tradera (spännande). har även sått en Nepal Snakebite (låter ju häftigt i alla fall :giggle)

Härligt lycka till Skogstroll! Fick Nepal Snakebite i byte idag, undrar vad det är för något med sådant fräckt namn;)
skogstroll
jag beställde från Örtagården, det finns beskrivning där! Idag har jag sått massa flera sorter. Bla en egen chocolate scotch bonnet från frön från i somras, piri piri och hungarian hot wax. Min första lilla raring har kommit upp idag, en Hot Lemon. wub.gif nu har jag snart inget att så i, så jag måste pulsa ner till skjulet och hämta lite såbrätten sweatingbullets.gif
Pata

Det växer, har skrivit lite mer i bloggen nu. Skogstroll, kom du fram till skjulet? Vilken vinter vi har...känns då skönt att man kan ha vår inomhus i alla fall;)
skogstroll
ja inte var det lätt att ta sig till skjulet. Jag fick gå runt hela tomten och ta mig dit istället för att rasa ner för berget haha. Växthuset ligger lite "off". Nu har jag i alla fall fått upp ett gäng Nepal Snakebite också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon