|
Man märker verkligen att det är kallt när man kan använda förstukvisten som frys!
Var och handlade igår och köpte isglass (nä, jag är inte helknäpp, kalas om några dagar och ett barn är mjölkprotein- och äggallergiker) men eftersom frysen är tvärfull så fick glasspinnarna ligga kvar på ute!
I natt hade vi 24,4 minus ute och jag bor några mil norr om Stockholm...
När märker du att det är kallt ute?
Eva i Höga
06-01-2010, 19:25
Jag märker att det är kallt när min man eldar i vedspisen, han kollar termometer ideligen och har koll på graderna. Själv kollar jag inte så noga, det är som det är och man måste ju gå till jobbet.
När hunden inte vill gå ut och pissa. Kan de få hur stora blåsor som hellst när det är kallt.
hattstugan
06-01-2010, 19:42
När vattenledningen fryser fastän jag är hemma!! Så nu blir det en lååååång vinter med att hämta vatten hos grannen och duscha hos barnen och kompisar eller jobbet!!! Fy för den lede
När hunden går på två ben istället för fyra. När ögonfransarna är vita istället för svarta. När maken hellre lagar middag än går med soppåsen. Hur kallt vi har det just nu? -34.
/Åsa
diva&hero
06-01-2010, 20:59
I morse märkte vi att det var kallt ute när vi hade 14,6 grader inomhus!! Under natten hade det varit 25 minus ute. Hade värmepumpen på 20 grader.. Det räckte inte, så nu satte vi på några element också.. Svårt att veta vilken värme man ska ha när det pendlar så mycket. Ena dan -5, nästa -20.. Det brukar räcka med pumpen och att "stödelda" i kaminen lite. Hundarna frös också, stod och steppade på altanen
smuleborg
06-01-2010, 21:04
När vattnet fryser, det gjorde det i natt.
Här märks det på att man sätter fullt på varmvattnet för att få behaglig temperatur på varmvattnet om man inte är tidig på morgonen och duschar och värmepannan hunnit med. Och självklart på hundarna, när min greyhoundblandning ser ut som en fällkniv fast han har täcke på sig och pinkar i första bästa snöhög och vänder in igen. Och när jag drar på mig gubbens dubbelfodrade militärbyxor för att jag inte kommer i mina egna thermobyxor fast jag bara ska pinka hundarna. Och jo, nu är det kallt.
Underbart! Eller egentligen inte när man kollar elpriserna...
Förra året när vi skulle ha sonens kalas var vi nära att ställa in en timme innan för pumpen hade frusit! Pappa! Vad gör vi!?!?!??! Efter samtal med min underbara pappa satte vi en kupévärmare i brunnen pch vattnet tinade och kom igång - det blev kalas till slut!
I år har vi ny brunn och värmeslinga monterad under så jag hoppas att det funkar. Imorgon har vi kalas nr 1 och på lördag nr 2 - hoppas det inte fryser inne!
Lady Hamilton
06-01-2010, 23:37
Ja el/värme slang i vattenledningen är SUPER! Ändå har vi endast behövt nyttja den finessen 1 gång på 16 år...men det är en trygghet att den finns. Men visst är det kallt -27,3° hr vi nu och jag har t o m tänt gravljus som stödvärme inne i uterummet/växtrummet. Sedan har jag sådan tur att jag gått över till vindkraft och behöver inte oroa mig för elräningen längre
Vi vet att det är kallt när ventillocket i skafferiet är täckt av frost på insidan trots att ventilen är stängd. Värre än så blir det inte när vi bor i lägenhet numera
sqrulan
07-01-2010, 00:21
Nu 36 minus!
Piccante
07-01-2010, 00:47
Då vet man att det är kallt...!
-när isbjörnarna knackar på dörren och vill komma in och värma sig.
Alexander-VG-zon3
07-01-2010, 00:48
snusket ;;
när mina kalsonger blir lösa i fronten. då är det kallt.
sqrulan
07-01-2010, 00:55
När jag tänker på djuren ute i skogen. Om dom förstod mej så skulle jag hjälpa dom och ta in dom i värmen.
Biggan_
07-01-2010, 01:09
CITAT (flaxss @ 07-01-2010, 00:48)  snusket ;;
när mina kalsonger blir lösa i fronten. då är det kallt.  Praktiskt! Någon sådan termometer har inte vi kvinns!
vildvittra
07-01-2010, 12:16
när katterna är som fastlimmade på en oavsett om man tittar på teve eller ska på toa tydligen duger man som element också, förutom som en betjänt:D
När man hittar okända katter bakom soffan trots att man har tre egna som vaktar huset...
Biggan_
07-01-2010, 12:28
CITAT (Mollis @ 07-01-2010, 12:25)  När man hittar okända katter bakom soffan trots att man har tre egna som vaktar huset...
DragonLady
07-01-2010, 12:41
CITAT (Mollis @ 07-01-2010, 12:25)  När man hittar okända katter bakom soffan trots att man har tre egna som vaktar huset...
Christa
07-01-2010, 12:48
När min sambo har istappar i mustaschen.
polecat
07-01-2010, 14:33
När bilen inte startar och jag måste vara hemma från jobbet. -33.....
Inga från Närke
07-01-2010, 18:03
När som igår kväll huvudsäkringen på 20 amp gick och det blev strömlöst och vår luft/vattenpump inte fungerade då blev det snabbt kallt i huset. Var nere i ca +15 innan vi hittade en säkring (hos grannen som har haft elaffär) och bytte den. Sedan tog det ett tag innan gubben fick igång pumpen igen. Vi såg framför oss en natt med träningsoverall och extra täcke för vi trodde inte vi skulle få igång den, men till slut började värmen komma i elementen igen och jag kunde lägga tillbaka extrafiltarna jag tagit fram.
När man får ta på sig extra byxor för att gå ut med hunden ca 15 min på morgonen för att första pinkningen sedan av med dem igen och sedan på med dem igen. Detta sker ca 4-5 ggr/dag. Nemo tycker om snö men han förstår inte att det är kallt förän han börjar lyfta på baktassarna och framför allt den tass i höger bakben som är opererad, verkar som den är mera känslig.
aanderss
07-01-2010, 18:07
när en i från norrland slutar bada utomhus
Aqvakul
07-01-2010, 18:37
CITAT (Christa @ 07-01-2010, 12:48)  När min sambo har istappar i mustaschen.
CITAT (vildvittra @ 07-01-2010, 12:16)  när katterna är som fastlimmade på en oavsett om man tittar på teve eller ska på toa tydligen duger man som element också, förutom som en betjänt:D Alltså, jag som alltid har haft katt... här trillade en femöring ned! det är DÄRFÖR de hänger efter en! Jag har en katt som hela tiden glömmer bort att det är vinter ute... gissa hur kul det är när hon vrålar och vill ut - man öppnar dörren och man ser henne tänka "Men va f...!?" och tvärvänder och springer in igen. 30 min senare är det samma visa!
Alphaville
07-01-2010, 21:10
Hittade den här bilden i ett annat forum...
Huggorm
07-01-2010, 21:20
Jag pratade med en kille som jobbar i närheten av mig uppe i Norge. När han sent på kvällen kom upp till sin husvagn efter julledigheten hade värmen havererat och det var utomhustemperatur där inne, runt -20 grader. Vad göra i ett sådant läge? Den här killen valde i alla fall att sova där ändå, trots kylan. Vet inte om jag hade klarat det. Dagen efter fick han i alla fall hyrt rum i lägenheten där jag bor.
Sussie F-Flower
07-01-2010, 22:55
CITAT (Alphaville @ 07-01-2010, 21:10)  Hittade den härbilden i ett annat forum... Åhhh, Fy 17! Undrar om dom skulle på jobbet den morgonen??? Det var det värsta...! (Jag tog och sparade ner den bilden, fräckt...!) Tack!
Huggorm
07-01-2010, 23:01
Här finns mer häftiga isbilder, också uppsnappat från ett annat forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=45585
Sussie F-Flower
07-01-2010, 23:03
CITAT (Huggorm @ 07-01-2010, 23:01)  Här finns mer häftiga isbilder, också uppsnappat från ett annat forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=45585Man skulle kunna säga: -Att det är SNYGGT med is...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|