octachoron
Efter de sista dagarnas ovanligt kalla temperatur undrar jag om min Clematis chiisanensis 'Love Child' kommer att frysa ner? Temperaturen kröp ner till -25,5 grader i natt.

Den planterades i våras och växte samt blommade fint under resten av sommaren. Nu ser jag fram emot dess blommor som ska komma tidigt på gammal ved men kommer stammarna att klara sig i denna kyla eller måste jag förbereda mig på att denna klematis inte får någon försommarblomning?

Förra vintern frös alla storblommiga hybrider ner så deras blomning blev fin men sen:-(
Kajsa
Love Child E ska klara zon 4 enligt E - Planta ! Jag bor i zon 3 - 4 och har den i norrläge och den har aldrig frusit i rankorna under någon vinter. Blommar på gamla rankor men kan också blomma på årsskotten senare av sommaren. All snö bör ju också skydda den även om en del rankor skulle frysa.

Norrläge och vår kallaste vägg.

octachoron
Det låter hoppfullt!
Den har ju ett skyddande snötäcke men det är bara runt nedre delen av plantan, katterna trampar ner snön runt den:-)
Kajsa
Ser i din profil att du bor lite kallare än mig men vi håller tummarna, den behöver inte dö för den fryser ner lite. Jag har ett par storblommiga klematis som jag snurrat in i vinterväv, grupp 2 klematis som jag gått och väntat på blommor i flera år och nu äntligen är stora, dom fick vinterväv runt sig för dom inte skulle frysa ner. Vill man ha det lilla besväret kan man göra så, skyddar också många rosor med vinterväv.
octachoron
En sammanfattning av hur 'Love Child' klarade de två senaste kalla vintrarna.
Den frös ner till ca 1,5 meters höjd första vintern, andra vintern överlevde den till 2 meters höjd. Dvs de yngsta och högsta stammarna försvann båda vintrarna.
Kajsa
Gott betyg alltså.
Min frös inget sista vintern, men jag klippte ner min helt i slutet av sommaren för den hade blivit för risig då jag aldrig klippt ur den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon