GroPia
Måste bara tipsa om Jordrevan som jag upptäckte av en slump. Den vildväxande arten som är mycket härdig. Gräv upp plantor tidig vår, (bildar jätte lätt rötter)växer på många ställen som ogräs,o sätt dem i balkonglådorna. Först blommar den med mängder av blålila blommor, sedan lägger den sej ner o bildar mängder av långa aromatiska, ursnygga revor. Bra att ha då som underväxt o plantera annat över. Jordrevan övervintrar sen i balkonglådorna el där du satt dem o du har dem år från år. Folk som går förbi mina lådor eller höga krukor blir helt betagna av den.
zissi
http://svenska.yle.fi/matochfritid/bilder/...g10_255x150.jpg

Catharinas favoriter är blodoxalisen men sina purpurröda blad, jordrevan med sina söta lila blommor och lupinen med sin exotiska form på bladen. Dessa lyckades mycket bra och är verkligen vackra i kruka! Den brokbladiga kirskålen är också väldigt vacker i kruka, den finns att köpa i välsorterade plantbutiker. Åkerfräkenet tyckte inte om flytten till kruka, vilket beror på att den har väldigt långa rötter och vi fick inte med tillräckligt av dem. Åkerviolen blev spretig och skulle ha blivit snyggare, mera kompakt, om vi skulle ha klippt ner den efter planteringen. För övrigt kan vi säga att det var ett mycket lyckat experiment!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ooo, vad krångligt det här blev då. Trodde jag skulle kunna få med hela artikeln när jag kopierade.
Det är ett utdrag från STRÖMSÖ den 2/7-06. De testar att plantera ogräs i krukor. Ett av ogräsen var just jordrevan du tipsade om GroPia. Söt liten växt som jag dock inte vet om den finns här i Östergötland.
Darkmoon
Letade reda på en länk till den artikel du skrev om, om någon annan skulle vara intresserad av att läsa den.

http://svenska.yle.fi/matochfritid/tradgar...kel.php?id=1560

GroPia
Väldigt spännande att se hur olika "ogräs" blir i krukplanteringar! Här i Nord Uppland växer jordrevan på många ställen. Den verkar vara fruktansvärt härdig. Den finns mest i södra o mellersta Sverige. Sen gammalt har den ju flera användningsområden t. ex inom örtmedecinen o sägs lindra o läka en förbluffande rad skjukdomar.
zissi
Darkmoon : thanks.gif

Förstår inte varför datorn och jag är så oense ibland....kan ju inte bero på mig rtfm.gif crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon