http://svenska.yle.fi/matochfritid/bilder/...g10_255x150.jpgCatharinas favoriter är blodoxalisen men sina purpurröda blad,
jordrevan med sina söta lila blommor och lupinen med sin exotiska form på bladen. Dessa lyckades mycket bra och är verkligen vackra i kruka! Den brokbladiga kirskålen är också väldigt vacker i kruka, den finns att köpa i välsorterade plantbutiker. Åkerfräkenet tyckte inte om flytten till kruka, vilket beror på att den har väldigt långa rötter och vi fick inte med tillräckligt av dem. Åkerviolen blev spretig och skulle ha blivit snyggare, mera kompakt, om vi skulle ha klippt ner den efter planteringen. För övrigt kan vi säga att det var ett mycket lyckat experiment!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ooo, vad krångligt det här blev då. Trodde jag skulle kunna få med hela artikeln när jag kopierade.
Det är ett utdrag från STRÖMSÖ den 2/7-06. De testar att plantera ogräs i krukor. Ett av ogräsen var just jordrevan du tipsade om GroPia. Söt liten växt som jag dock inte vet om den finns här i Östergötland.