Full version: phalenopsisar
niggle
Försöker följa denna intressanta diskussion.
Vi har huset fullt med orkidéer som har blommat färdigt. Några har blommat om.
Varför står det alltid i genomskinliga plastkrukor?
Ska man plantera om i större kruka?
Jag brukar ge dem lite orkidégödning. Vet ej om det har någon effekt.
Våra orkidéer åker in i duschen tillsammans med övriga krukväxter en gång i veckan och får sig en rotblöta med ljummet vatten.
Tacksam för tips för en novis.

Niggle
Aqvakul
Genomskinliga krukor är ju bra för då ser man att substratet inte har brutits ner för mkt

När substratet brutits ner bör man ersätta med nytt, fyller rötterna ut hela krukan så kan man välja en större kruka

Lite orkedénäring är bra under sommarhalvåret, men hellre för lite än för mycket

Duschning en gång i veckan funkar fint för mig...
niggle
Vad är det för grågröna stjälkar som sticker upp i massor?
Ska man klippa av dem?
Om man planterar om, ska man sätta i större kruka?

niggle
tepa
CITAT (niggle @ 06-01-2010, 23:12) *
Vad är det för grågröna stjälkar som sticker upp i massor?
Ska man klippa av dem?
Om man planterar om, ska man sätta i större kruka?

niggle

Hej

Det är väl luftrötter ? Absolut inte klippa bort. Dom behövs för att växten ska må bra. Luftrötterna tycker också om dusch. Jag
tar ett par tag med duschflaskan på dessa en par gånger i veckan.

Hälsn Tepa
Nauti
Genomskinliga krukor använder man för att rötterna hos epifytiska orkidéer och deras hybrider är fotosyntetiserande.

Rötterna skall du absolut inte klippa bort.
KRT
Orkidér brukar ÄLSKA att bli duschade - normalt har vi för torrt för att de verkligen ska trivas i våra hus så att duscha dem gör bara gott. Det enda man ska tänka på är att det inte får bli vatten ståendes i bladrosetten på phalenopsisar. För det mesta är det inget problem, det brukar torka ganska snabbt, men det skadar inte att kolla några timmar efter duschen och OM det står vatten kan man sticka ner en liten bit hushållspapper och torka ur den, eller bara blåsa kraftigt. Om vatten blir ståendes kan hela plantan ruttna.

Luftrötterna ska man som de andra skrivit absolut inte klippa bort, med ett undantag - om de har skrumpnat in fullständigt - då kan man klippa bort den delen som är skrumpen. Men så länge de är grå (gröna när de är blöta) behöver plantan dem.

En phalenopsis växer oftast ganska långsamt, och eftersom den växer monopodialt (dvs uppåt) växer de sällan ur sina krukor och om det sker tar det vanligen ganska långt tid innan det blir så. Men självklart kan man behlva plantera om sin orkidé av olika skäl, den kanske trillar ur krukan, man ser att komposten är alldeles finfördelad eller också (har hänt mig en del gånger) böjar plantan "luta" och lutar bara mer och mer tills den nästan hänger utanför krukan smile.gif. Om det behövs planteras om får man titta på varför behover finns och sedan se om man behöver en större kruka. Oftast behövs det inte utan man kan ta samma kruka men ny kompost. Däremot tycker jag ofta att man kan behöva "stötta upp" en nyligen omplanterad orkidé´. Komposen "förankrar" ju inte plantan lika bra som vanlig blomjord gör. Det är också viktigt att man vattnar försiktigt i början när en planta är nyligen omplanterad så man inte övervattnar. När man platnerar låter man de rötter som "vill" vara i komposten och de som inte vill får vara ovanför. Man kan inte tvinga rötterna - då bryts de smile.gif

Phalenopsisar har inga fasta viloperioder, och de växer mer eller mindre hela året och blommar också hela året. Det är alltså inte fel att tillföra näring, men eftersom ljuset är svagare på vintern blir tillväxten mindre och man får vara lite mer sparsam med evt gödning. Andra orkidér har distinkta viloperioder så de knappt ska ha vatten och inte heller ska ha näring, men dessa orkidéer har oftast bulber så det är lätt att se vilka som vill ha vila och inte.

niggle
Tack för alla bra svar.
Jag har ärvt min hädangångne onkels bridgebord, som numera står i vår skräpkammare. Där får phalenopsisarna vila och hämta sig vid ett österfönster.

hälsningar,
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon