Peztis
Nu har jag allt provat på något nytt!

Jag har gjort en sockerkaka med kakao i, skurit så det är två lager och däremellan brett chokladpudding och lagt maränger.
Chokladpuddingen är inte vanlig "Ekströms" utan jugoslavisk variant (finns bl a på ICA's sortiment med "annorlunda" mat) så den är lite segare i konsistensen.

Tänkte imorgon innan servering klä kakan med vispad grädde och garnera med blått strössel och blå "gravyrfärg" då sonen har fyllt fem år. Fem blå ljus också, så klart!

men vad tror ni om blandningen chokladkaka, maränger och chokladpudding/kräm med grädde överst. Det borde väl funka? Tycker i alla fall att det låter väldigt gott ihop... Vi får välan se...
Hej igen
CITAT (Peztis @ 06-01-2010, 23:01) *
Nu har jag allt provat på något nytt!

Jag har gjort en sockerkaka med kakao i, skurit så det är två lager och däremellan brett chokladpudding och lagt maränger.
Chokladpuddingen är inte vanlig "Ekströms" utan jugoslavisk variant (finns bl a på ICA's sortiment med "annorlunda" mat) så den är lite segare i konsistensen.

Tänkte imorgon innan servering klä kakan med vispad grädde och garnera med blått strössel och blå "gravyrfärg" då sonen har fyllt fem år. Fem blå ljus också, så klart!

men vad tror ni om blandningen chokladkaka, maränger och chokladpudding/kräm med grädde överst. Det borde väl funka? Tycker i alla fall att det låter väldigt gott ihop... Vi får välan se...

Blir säkert jättegott ... ser ut att vara lik den en av döttrarna brukar göra ...
hon garnerar den med mandarinklyftor ... antingen färska el på burk.
zissi
Låter gott........just nu är jag så där sugen på allt i och för sig.....precis innan jag ska gå och lägga mig...typiskt.
Bettis
Låter väldigt gott, men jag hade nog tagit konserverade mandarinklyftor istället för maräng, men nu är ju jag sådan att jag gillar inte när det är för sött whist.gif annars låter det väldigt gott tummenupp.gif
Peztis
Resultatet?

Lite blandat... det belv rätt gott med puddingen och marängerna smälte helt och "försvann" eftersom jag gjorde tårtan dagen innan den skulle ätas.

Jag gjorde en chokladsockerkaka men den blev för "grov" var både jag och min man ense om. Gör jag om det så tror jag att jag gör en rulltårta och viker dubbel, inte rullar.

Tror inte att min man hade gillat mandarinerna, lite känslig för det där med frukt och choklad, knasbollen. Han gick just förbi och jag frågade och han sa "naje... det låter sådär..." vad var det jag sa! smile.gif

Tårtan var väl ok, den försvann i alla fall, men den behöver definitivt förbättras.
stennie
När mina barn var små gjorde jag tårta med ett lager chokladpudding och ett lager mosad banan.....Mums !!! wub.gif
Betty
Mycket uppskattning har jag fått när jag gjort den här chokladtårtan:

Chokladtårta med aprikosfyllning
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
150 g smält avsvalnat smör
2 ägg
1½ dl hett vatten

Aprikospuré till fyllningen

Glasyr:
2 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt vatten
2 msk smält smör

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt det smälta och avsvalnade smöret och de lätt uppvispade äggen.
Rör i det heta vattnet. Häll smeten i en smord och bröad medelstor form och grädda genast. Ugnstemperatur 175 – 200 grader i ca 40 minuter.

Dela kakan när den har kallnat, bred aprikospuré på den ena halvan och lägg ihop kakan.

Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred den över kakan.
Peztis
Betty: det låter som en sachertårta, ungefär.
Betty
CITAT (Peztis @ 14-01-2010, 13:34) *
Betty: det låter som en sachertårta, ungefär.

Ja det har du ju alldeles rätt i! smile.gif skillnaden är tydligen bara den att i en riktig Sachertårta har man aprikosmarmelad som fyllning. Länk: Sachertårta
Jag brukar bara kalla den för "chokladtårta med aprikosfyllning"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon