|
Full version: Kitchen Aid
herkules
07-01-2010, 01:08
alltså en matberedare, är det någon här som har en sådan och kan tala om i fall den är bra? eller kanske föreslå någon annan?
RibesRubusVitis
07-01-2010, 01:59
Har inte heller någon och föredrar några riktigt bra kolstålsknivar Högst personligt tyckande är att flertalet hushållsmaskiner är övervärderade. Vem minns inte bakmaskinen och rachlettjärnet hur många står inte längst in i skåpen idag?
herkules
07-01-2010, 08:14
det är en jäkla djungel där ute jag behöver verkligen en och det gör ju inget att den ser lite kul ut men den ska vara bra också. det är den här jag är ute och far efter: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=10100
blomkronan
07-01-2010, 08:33
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 08:14)  det är en jäkla djungel där ute jag behöver verkligen en och det gör ju inget att den ser lite kul ut men den ska vara bra också. det är den här jag är ute och far efter: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=10100Vad vill du kunna göra med din maskin i första hand? -skära, riva, strimla -knåda deg -köttkvarn? har man köttkvarn. Så kan man oftas oxå göra korv, pasta och passera. vilka saker är viktigast för dig? förutom att den är snygg  priset verkar inte spela någon roll...
herkules
07-01-2010, 08:36
CITAT (blomkronan @ 07-01-2010, 08:33)  Vad vill du kunna göra med din maskin i första hand? -skära, riva, strimla -knåda deg -köttkvarn? har man köttkvarn. Så kan man oftas oxå göra korv, pasta och passera. vilka saker är viktigast för dig? förutom att den är snygg  priset verkar inte spela någon roll... skära, skiva strimla, mixa. upp till 5000 kr tänkte jag och då hoppas jag att den håller så länge jag lever
blomkronan
07-01-2010, 08:49
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 08:36)  skära, skiva strimla, mixa. upp till 5000 kr tänkte jag och då hoppas jag att den håller så länge jag lever  Jag har en test på jobbet... jag ska kolla den i dag. Jag tror det var en krups som låg bra till, men den var väll inte så snygg. Den maskinen du tog fram är nog en av dom bättre, för ditt ändamål, mer än 650W behöver du inte, om du bara ska skära och riva. dom maskinerna brukar ligga på 450-500 W. Det är om du ska knåda som du behöver större effekt (800-1000W). Sen var den ju snygg  .
herkules
07-01-2010, 08:51
CITAT (blomkronan @ 07-01-2010, 08:49)  Jag har en test på jobbet... jag ska kolla den i dag. Jag tror det var en krups som låg bra till, men den var väll inte så snygg. Den maskinen du tog fram är nog en av dom bättre, för ditt ändamål, mer än 650W behöver du inte, om du bara ska skära och riva. dom maskinerna brukar ligga på 450-500 W. Det är om du ska knåda som du behöver större effekt (800-1000W). Sen var den ju snygg  . jag kollade på krups, de verkar bra. utseendet spelar ingen roll även om det är roligt, den ska vara lätt att hålla ren, jag har inte plats att ställa undan den utan den kommer få bo på köksbänken.
Jag har ögonen på Kenwood . Den är inte lika vacker som KitchenAid men jag räknar med att den här till och med kan gå i arv.
CITAT (LasseB @ 07-01-2010, 05:49)  Vem minns inte bakmaskinen och rachlettjärnet hur många står inte längst in i skåpen idag? Jag har en Raclette som står i en garderob sen 10 år tillbaka, använd 3-4 ggr Funderar på att ev skaffa ny assistent. Min jag har nu funkar iofs bra men är 26 år gammal så det skulle vara kul att förnya sig. Men den är smidig och har det mesta, skärskivor, mixer, köttkvarn och en sån där mosmojäng (när man gör tex äppelmos) så egentligen är det bara stora tunga degar den inte orkar med. Känns lite onödigt då kanske att byta ut den. Får se hur jag gör. Blir lite kluven, vi har haft mycket skoj för oss
herkules
07-01-2010, 10:59
CITAT (Bee @ 07-01-2010, 10:10)  Jag har ögonen på Kenwood . Den är inte lika vacker som KitchenAid men jag räknar med att den här till och med kan gå i arv. skitsnygg ju! det är mycket pengar så man vill ju att den ska hålla och vara praktisk (och helst inte ta någon plats om man har ett pyttekök från 1950 som jag har)
Hittade en massa roliga maskiner här trettio.se
titti49zon6
07-01-2010, 11:44
När jag läser om dom olika maskinerna så ser jag att Kitchen Aid som du sett på är en hushållsassistent som mer är anpassad till att göra degar med, jag ser inte att den har några riv eller skivfunktioner , den tar dessutom rätt så stor plats på bänken och har en stor bunke.
Jag tror att du mer är ute efter en matberedare som kan skiva och strimla och som har en minder bunke och därför passar bättre att stå framme. Jag har själv en Philips matberedare som är ca 30 år gammal som funlar bra. River morötter, skivar och strimlar potatis,river potatis till palt m.m. Skulle inte klara mig utan den. Har även en Borch hushållsassistent(ca 20 år) som används till bullbak och som även har en köttkvarn och mixer, men den är så otymplig att handskas med så den står mest i ett skåp.
Det finns en hel del fina matberedare , bara att läsa på noga vad man vill ha ut av den Lycka till med köpet
herkules
07-01-2010, 11:51
CITAT (titti49zon6 @ 07-01-2010, 11:44)  När jag läser om dom olika maskinerna så ser jag att Kitchen Aid som du sett på är en hushållsassistent som mer är anpassad till att göra degar med, jag ser inte att den har några riv eller skivfunktioner , den tar dessutom rätt så stor plats på bänken och har en stor bunke. Jag tror att du mer är ute efter en matberedare som kan skiva och strimla och som har en minder bunke och därför passar bättre att stå framme. Jag har själv en Philips matberedare som är ca 30 år gammal som funlar bra. River morötter, skivar och strimlar potatis,river potatis till palt m.m. Skulle inte klara mig utan den. Har även en Borch hushållsassistent(ca 20 år) som används till bullbak och som även har en köttkvarn och mixer, men den är så otymplig att handskas med så den står mest i ett skåp. Det finns en hel del fina matberedare , bara att läsa på noga vad man vill ha ut av den Lycka till med köpet denna http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=10100 har jag kollat in, skärskivor och knivar o grejer
titti49zon6
07-01-2010, 12:01
Ok, den verkar ju vara som gjord för dina behov, dessutom "skitsnygg" en sån vill jag också ha istället för min 30-åring som snart skall få pension
Jag har en KitchenAid - en knallröd och den pryder verkligen sin plats  . Förutom att den är snygg är den superpraktisk, snabb och smidig, enkel att diska och hålla ren. MEN jag använder min till att baka (allt från bröd till muffins), vispa samt göra olika smeter (t.ex större satser köttbullssmet). Till just det är den mycket praktisk, men är du ute efter något som hackar, skivar och mixar är det inte rätt maskin för dig. Det finns säkert tilbehör - men om orginalmaskinen kostar 5000 blir det en mycket dyr mixer om man dessutom ska köpa tillbehör. Det måste finnas snygga maskiner som passar dina behov bättre än en KitchenAid?
herkules
07-01-2010, 15:45
CITAT (KRT @ 07-01-2010, 15:31)  Jag har en KitchenAid - en knallröd och den pryder verkligen sin plats  . Förutom att den är snygg är den superpraktisk, snabb och smidig, enkel att diska och hålla ren. MEN jag använder min till att baka (allt från bröd till muffins), vispa samt göra olika smeter (t.ex större satser köttbullssmet). Till just det är den mycket praktisk, men är du ute efter något som hackar, skivar och mixar är det inte rätt maskin för dig. Det finns säkert tilbehör - men om orginalmaskinen kostar 5000 blir det en mycket dyr mixer om man dessutom ska köpa tillbehör. Det måste finnas snygga maskiner som passar dina behov bättre än en KitchenAid? är det en sådan här du har: http://royaldesign.se/products/61/150EER.jpgjag vill ha en som skär och hackar, därför tittar jag på deras matberedare (länkar till den högre upp)
netaave
07-01-2010, 15:51
Jag skulle aldrig betala 4-5000 för en kitchen aid, jag har en Bosch med 900 w motor och rostfri 2 l bunke, har alla tillbehör till den som riv o skärskivor, kniv, visp, degkrokar, citruspress, råsaftpress och blender. Använder den i stort sett varje dag, har haft den i 3 år och tror den kostar mellan 1 000- 1500 Det är alltså en matberedare inte en assistent, bakar jag matbröd har jag svärmors gamla electroluxassistent som säkert är 30-40 år
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 15:45)  är det en sådan här du har: http://royaldesign.se/products/61/150EER.jpgjag vill ha en som skär och hackar, därför tittar jag på deras matberedare (länkar till den högre upp) Japp, fast färgen är lite mörkare i verkligheten. Med facit i hand kanske jag skulle valt en cremevit i stället dock, för mjöl och damm syns ganska tydligt på en röd maskin
herkules
07-01-2010, 15:58
CITAT (netaave @ 07-01-2010, 15:51)  Jag skulle aldrig betala 4-5000 för en kitchen aid, jag har en Bosch med 900 w motor och rostfri 2 l bunke, har alla tillbehör till den som riv o skärskivor, kniv, visp, degkrokar, citruspress, råsaftpress och blender. Använder den i stort sett varje dag, har haft den i 3 år och tror den kostar mellan 1 000- 1500 Det är alltså en matberedare inte en assistent, bakar jag matbröd har jag svärmors gamla electroluxassistent som säkert är 30-40 år  nä så klart, vad folk väljer att lägga för pengar på sina köksmaskiner är egentligen tämligen ointressant, jag har bestämt att min får kosta upp till 5000 kr och fastnade för den jag länkade till men vet ju inte om den är bra, jag har haft en gammal matberedare tidigare som gav upp här för något år sedan, säkert 30 år gammal, nu ska det in en ny här i ett pyttelitet kök med urusla avställningsytor och skåp som man måste ha stege för att nå upp till.
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr...1&cat_id=70Det var från detta stället vi köpte vår, som då inte är en matberedare (visste inte ens att KitchenAid gjorde matberedare  ) Är SÅ sugen på en sådan här; http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr...0&cat_id=36 , och någon gång ska jag unna mig det (när jag har övertygat maken om behovet  ). Ytterligare en sak som är SÅ praktisk och dessutom så snygg att den gärna får står framme
herkules
07-01-2010, 16:58
man ska inte kolla på köksapparater, det finns så många man vill ha!
titti49zon6
07-01-2010, 17:09
Har dom ingen rea på såna där manicker, 50% skulle ju vara lagom Jag har resten av mina små apparater i rött, även radion
herkules
07-01-2010, 17:38
CITAT (KURT @ 07-01-2010, 17:31)  jaha, en sak till att skriva på önskelistan! men jag läste en grej bland kommentarerna, jag har inte kollat resten av europa, prisskillnad där!
blomkronan
07-01-2010, 20:38
herkules... Jag kolla efter testen på jobbet... men dom hade slängt den. Men den som är "bäst i test" är ju inte alltid bäst för dig.... För det först! Behoven... den som testat maskinen, i testen har ju inte testat den efter "dina" behov + dom har ju inte testat hållbarheten!! Jag tycker många gånger att tester ska bara ses som en fingervisning, sen får man gå efter sitt eget tycke. Jag kolla med småels-anvarige på jobbet hon sa tveklöst, direkt - Bosch !! är dom bästa. Men jag tycker du absolut kan satsa på den apparat du tycke själv från början Kitchen Aid skulle aldrig "släppa" ut en maskin på marknaden som inte var bra!!  då skulle de smutskastas direkt... och det har dom inte "råd" med. Själv är jag väldigt sugen på denna maskin, den hakar, skivar, river som du ville. Men det jag fastna för var att den även är en juicepressare  Det den saknar är knåda deg... och det vill jag ha... kostar 2490:-.
herkules
07-01-2010, 21:58
CITAT (blomkronan @ 07-01-2010, 20:38)  Själv är jag väldigt sugen på denna maskin, den hakar, skivar, river som du ville. Men det jag fastna för var att den även är en juicepressare  Det den saknar är knåda deg... och det vill jag ha... kostar 2490:-. den där är ju precis en sån jag vill ha, har allt jag behöver! halva priset också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|