|
Vi har väl alla gjort mindre lyckade rosinköp och skulle det inte passa perfekt så här inför vårshopsrusningen att informera om fjolårets missöden? Mina sämsta kommer här: [attachment=46015:IMG_0574.jpg]
Denna vita fluffsak är beställd som den mörkröda Souvenir de Dr Jamain......VAD ÄR DETTA????? Väldigt vacker, förvisso, men inte direkt vad man förväntade sig. [attachment=46016:IMG_0598.jpg]
Victor Borge, denna gillade jag inte alls! Stora pladaskiga blommor, som inte höll ihop så länge. Hoppas innerligt att denna fryser bort i vinter, så jag inte behöver fundera på att flytta den. Köptes enbart för att den enligt LÅG är en av de bästa i kategorin??
Har en massa, jag ska tänka och återkommer !
Paul Bocuse är jag rätt besviken på, även om jag inte vet vad jag väntade mig. Det är en rätt ny(modern) ros, och ändå massor av svartfläck, stod naken större delen av sommaren  . Visserligen hade jag inte hittat något om sjukdomsbenägenhet, men nu börjar jag tveka inför mitt planerade inköp av Martine Guillot från samma odlare. Men den ser så läcker ut att jag nog får ge den en chans...
Mindre lyckade köp... Hmm, kanske kan bli de 30 rosor jag köpt och planterat under 2009 som nu kanske går en alldeles för tidigt död till mötes? Det är -20 grader, dock med lite snö...
Två rea-rosor (det går nog bättre för mina planerade rosor): Swany, växtsättet passade inte (ville ha en låg ros, fick slängiga grenar med blommorna i leran, men säkert snygg vällande över en mur). Duftwolke, jag var egentligen på jakt efter Duftzauber, Duftwolkes färg tilltalade mig inte alls (och jag gillar orange, men helst i olika skiftningar). De har jag faktiskt gjord mig av med, tyvärr hade jag ingen kompost då...
När det gäller rosorna..nix.. jag gillar dem nog alla. Däremot kan jag rada upp flera felrosor, men är ju oavsiktligt och missar i hanteringen hos plantskolan. Ibland blir man glad även om man inte vet vad vad man fått för ros. En har jag slängt, en ytterst taggig som gav en klen lite rosa enkel blomma.. förmodligen en art som jag inte orkade försöka luska ut. Det gälde en hedersplats vid grinden... nu står den rätte där - en rosa glauca, en hitteros. Den här rosen däremot är en favorit bland felleveranserna (om jag nu lyckas lägga in bilden..) Kan någon identifiera den? Den doftar underbart och blommar överdådigt.
Christina i Taxinge~
07-01-2010, 12:16
CITAT (Mimika @ 07-01-2010, 11:49)  Den här rosen däremot är en favorit bland felleveranserna (om jag nu lyckas lägga in bilden..) Kan någon identifiera den? Den doftar underbart och blommar överdådigt.  Mimika, jag har ju förstått att du är en duktig & erfaren rostok så om du inte kunnat identifiera den själv, så måste det nog till riktiga proffs för att göra det! Lite måste man ju ändå "lägga sig i"..... Första intrycket känns som en alba-ros - kanske 'Blush Hip'? Jag har lärt mig att en riktig 'Blush Hip' har ett tydligt grönt öga. Kanske har din det? Men om du berättar lite mer om rosens blomtid och storlek, så kanske nån kan klura ut vad du har Här en bild på en Blush Hip-blomma: [attachment=46025:blushhip99.jpg]
Mindre lyckade köp ! Jo Svenska Rosensällskapet ville nyligen ha in vilka 10 rosor vi var mest nöjda med och så de sämsta. Vill bara säga att dom jag radar upp inte alls behöver vara sjuka hos er andra, det är nog mycket som spelar in. Så jag skrev dessa som mina 10 sämsta Jaqueline du Pré, Empress Joséphine, Pink Robusta, Bicolor, Poulséns Pearl, Rose de Meaux, Nuits de Young. Dessa är alla uppgrävda. Gallica rosorna Charles de Mills, Tuscany och Cardinal de Richelieu får vara kvar men jag muttrar så fort dom blommat över, då alla slags elände gillar dom. Och Rödhätte, Nina Weibull och Lichterloh är andra svartfläcksmonster som åkte ut. Jag har grävt upp många fler än så men minns inte alla, jag deppar sällan över det utan tänker på nya istället. I sommar blev det bara två nya rabattrosor här ( Nostalgie ) Är inte heller stor vän av Alba rosor, dom får rosrost Maiden´s Blush är ny här men jag är inte nöjd. Vi får se ?
Jag envisas med att köpa nya Westerland och Lucia för jag har alltid älskat färgerna, men dom fryser bort ganska fort. Zon 4 rosor stämmer inte där ! Dock inte rosornas fel utan hopplös kärlek.
NJa, tack för komplimang Christina.. jag är energisk nybörjare mera. Blush Hip har jag fått som förslag förut, men det stämmer inte riktigt på dem jag har sett IRL. Den här saknar helt de karaktäristiska fyrdelade och lite rufsiga blommor som Blush Hip har, kanske mindre lösa än den. Grönt öga stämmer dock.Det finns så många rosa av detta slag, men säger du alba så tittar du kanske på knoppen.. eller hur? Bladverket är inte det minsta åt grågrönt, men formen på bladen sorterar bort rätt många gallicor... vilka bekymmer man har:)!! Den blommar från ungefär sista juni och ganska länge, men remonterar inte.
Christina i Taxinge~
07-01-2010, 15:45
Hmmm.......varför ska det vara så krångligt??? Kanske nån damascena eller centifolia?? Men jag tycker fortfarande att den ser ut som en albaros (har man fått nåt i huvet så sitter det fast....)
Ezereht
07-01-2010, 17:06
Duchesse de Montebello då? Jag har iofs. inte sett någon IRL men på bilderna ser i alla fall blommorna ut ungefär sådär... (jag bara gissar hejvilt).
Greta i Österbotten
07-01-2010, 17:36
Synnerligen glad för att Pernille Poulsen inte visade ett ända livstecken senaste vår.Jag hade dessut  om köpt 3 st rötter.Färgen var väl inte så tokig i början av blomningen men sen.Usch!Inte alls i min smak.
Eva i Höga
07-01-2010, 19:22
Mitt mest misslyckade köp var en Flammentanz på Blomsterlandets rea. Gav inte ett livstecken ifrån sig och stendog!
Aqvakul
07-01-2010, 19:24
De mest misslyckade köpen (de man grämer sig mest över), är de som man inte gör....
Eva i Höga
07-01-2010, 19:26
Det ligger nog nåt i vad du säger
gulmåra
07-01-2010, 19:58
Oj, vilken vacker ros, Mimika! Jag tycker förstås att knopparna påminner mycket om vissa gallicaknoppar. Särskilt Belle Isis. Men det är ju ingen stor buske och din kanske är stor? Lååånga foderblad är så fint! Jag har inte gjort så många mindre lyckade köp, peppar,peppar. Jag har dock en ros som jag planterade för många år sedan. Frisk, härdig och tål vilken behandling som helst! Men stel och plastig, taggig som fn, ful illrosa färg, MEN det är den enda ros min man lägger märke till  Där fick jag! Så Etude vet jag inte vad jag ska göra med?!
vanjalarsa
07-01-2010, 23:26
CITAT (Mimika @ 07-01-2010, 11:49)  När det gäller rosorna..nix.. jag gillar dem nog alla. Däremot kan jag rada upp flera felrosor, men är ju oavsiktligt och missar i hanteringen hos plantskolan. Ibland blir man glad även om man inte vet vad vad man fått för ros. En har jag slängt, en ytterst taggig som gav en klen lite rosa enkel blomma.. förmodligen en art som jag inte orkade försöka luska ut. Det gälde en hedersplats vid grinden... nu står den rätte där - en rosa glauca, en hitteros. Den här rosen däremot är en favorit bland felleveranserna (om jag nu lyckas lägga in bilden..) Kan någon identifiera den? Den doftar underbart och blommar överdådigt.  Kan det möjligen vara Aimable amie?? mvh vanjalarsa
Tack för alla förslag snälla ni! Jag har tittat på så många..inte Aimable Amie, inte heller Duchesse de Montebello, men Belle Isis har jag aldrig ens tänkt på, men den står högt på min önskelista. Min är inte så hög.. men den satte sån himla fart första året, trodde den skulle bli högre ..hmhm..måste kolla upp det här. Reine des centfeuilles har jag funderat på... såg ett ex på Wij trädgårdar tror jag, den är ganska nära.
Ezereht
08-01-2010, 08:05
Hmm det smärtar mig att skriva, men Amber Cover klarade sig inte i Zon 5 fast jag täckte den och den stod i söderläga ganska skyddat. Det var en underbart vacker ros, frisk också. Men ... alas.. bara en pinne som levde till våren och den tog sig aldrig så jag grävde upp den med en tår i ögat. Säkert ett bättre val för zon 3.  Sen ångrar jag lite jag köpte John Cabot istället för Alexander Mackenzie så här i efterskott. Visst växer den jättebra, och blommar som en galning. Men Blomformen är inte lika snygg och den doftar inte direkt nått heller. Så inte ett dåligt köp, bara att den andra kanske varit strået vassare
gulmåra
08-01-2010, 08:30
Spännande med rosmysterier! Jag kunde inte släppa din ros igår kväll, Mimika. Satt och tittade i rosböcker och fastnade också på Reine des centfeuilles.... men det är svårt att se på bilder. Inte mycket bilder på taggar och blad i böcker!?
Va kul att du instämmer, Gulmåra... den får heta så tills vidare, tills jag kommer iväg med en kvist till en rosexpert.
Det blev en bra tråd, kom många fina tips att undvika! Men Kajsa, berätta nu varför du grävt upp alla de där fantastiskt vackra rosorna!!?? Blev ju lite hispigt intresserad. eftersom både Poulsen´s Pearl och Nuits de Young är nästan så gott som beställda..... Aqvakul har sannerligen en point där, bättre att köpa och prova, än lämna oköpt och gräma sig årtal efteråt, låter som ett bra motto! Grämer mig ännu att jag inte köpte en ros på Älvsjömässan för 2 år sen!
skogstroll
09-01-2010, 17:22
joodå jag köpte myskmadra och johannesört till min trädgård (som jag inte haft så länge). Jag vände mig om och vips hade jag visst redan myskmadra och johannesört i mängder
CITAT (susehn @ 09-01-2010, 09:00)  Det blev en bra tråd, kom många fina tips att undvika! Men Kajsa, berätta nu varför du grävt upp alla de där fantastiskt vackra rosorna!!?? Blev ju lite hispigt intresserad. eftersom både Poulsen´s Pearl och Nuits de Young är nästan så gott som beställda..... Aqvakul har sannerligen en point där, bättre att köpa och prova, än lämna oköpt och gräma sig årtal efteråt, låter som ett bra motto! Grämer mig ännu att jag inte köpte en ros på Älvsjömässan för 2 år sen!  Dom rosor jag till sist gräver bort har haft flera år på sig först innan jag gräver upp dom. För mig duger inte en ros om bara blomman är vacker, lite elände kan jag stå ut med, men inte varje år på samma. Nuits de Young fick en massa mjöldagg. Om jag sprutade den med Kumulus blev det bättre, men så tröttnar man hålla på med det. Det blev en rugosa där istället. Poulsen´s Pearl var sååå vacker men bladen hemska ! LÅG skriver att rosen kan få kraftiga angrepp av mjöldagg och svartfläck, minns inte om jag läste det ? På den platsen har jag satt en läcker pion istället. Man får se en del rosor som läropengar ! Men dina måste inte bli sjuka, du kan ha bättre tur.
Anna-Karin Lundberg
10-01-2010, 19:25
Hej vänner! Jag måste bara inflika... Jag sade till en bekant i England i somras om mitt trädgårdsintresse, att jag inte var någon "Rose-person". Men så råkade jag låna några böcker på biblioteket, och började läsa om rosor. Ohh, så mycket det fanns! När mitt viltstängsel började ta form ville jag ha rosor bara för att retas med rådjuren, de har hittills ätit ALLT här. Jag hade några rosor som fanns när jag flyttade in, men de åts bara upp. När det var utförsäljning på handelsträdgården såg jag en ros som hette Balder, som min hund. Den köpte jag. Och sen hittade jag en Anna, som jag, den köpte jag med. Nu när jag vet lite mer så förstår jag att det är knäppt att köpa rosor för deras namn, men så blev det. Jag köper vin med fin etiektt också, haha. Ingen av er har i alla fall räknat upp någon av dessa rosor som ett dåligt köp, så jag hoppas jag inte ångrar mig. Fast när nån nämde att de kan frysa ihjäl nu i vinter för kylans skull blev jag lite rädd. Jag har kupat med jord och täct över med eklöv, hoppas det räcker. I vår blir min första "Ros-vår" och det är spännande! Jag har en lång lista med rosor som jag vill plantera. Den här avdelningen här på Forumet har jag aldrig varit och läst i, det ska jag börja med nu!
Ezereht
11-01-2010, 00:23
Jag tror Balder och Anna är ganska härdiga, fast du skriver ju inte var i landet du bor iofs är det Kiruna kan det ju bli kärvt. Eklöv låter dock som något söderöver och då borde du ju vara safe. Fast jag tror nästa vinter kan du skippa eklöven, dom blir nog bara blöta och tunga.
noranettan
11-01-2010, 08:43
Jag är nästan säker på¨att rosen är ´Agatha Incarnata´. Det ser nästan ut som att fotot är taget på en av mina egna rosor, så likt är det. Ska se om jag får in en bild.
Hej på dej Anna-Karin, och välkommen till både rosträsket och forumet! Det är absolut inget galet i att köpa rosor för deras namn, det är ett skäl så gott som ett annat! Snart hittar du en färg du gillar och köper mera rosor och så är det nån rostyp du faller för och så är du hos nån bekant och får en massa rotskott/plantor och innan du vet ordet av har du fyllt din trädgård och funderar febrilt var du ska lägga alla fynd och rosor de frestas med på forumet, böcker och plantshopar....... Men roligt är det!!
Tur att jag tittade in nu då.. Noranettan, menar du min ros? Ser du hur långa foderblad min ros har, kan det stämma? Du borde ju veta.. min bild är ju ganska detaljerad så du ser. Ja, isåfall blir jag glad, för den rosen står också högt upp på min lista. Har du Reine de centifeuilles hos dig, du som har så otroligt många rosor?
"Mindre lyckade kjøp" - det er ikke så mange i min hage, enda jeg kan tenke meg at jeg har hatt nærmere 1000 sorter gjennom årene. Men noen husker jeg som mindre vellykkede. En av de meste etterspurte og mest populære rosene i verden, er 'Mutabilis' Jeg hadde den i flere år i en alt for kald klimasone. Den ble aldri mere enn 50 cm høy hos meg, og de få blomstene var rufsete, lite pene i fasongen og med farger som ikke passet sammen. Jeg kunne aldri forstå hvorfor den var så populær. Den frøs nesten ned til grunnen hvert år. Og American Pillar ble en stor skuffelse - den ble helt hvit av meldugg hele veien fra bunn til topp. Den fikk en kort levetid hos meg, enda den hadde veldig kraftig vekst. Blant alle de flotte Geschwind-rosene (jeg har 16 av dem), var Nordlandsrose en skuffelse. Ukontrollert vekst og meget kort blomstringstid. Bare noen få dager. På egen rot vokser den så voldsomt at den må stå alene ett eller annet sted i utkanten av hagen. Dag
Anna-Karin, Balsgårdsrosorna Balder och Anna fryser aldrig ner något här och jag bor kallare än dig och dom har varit mest friska. Anna är den i serien som är minst här. Har dom i mitt album/Klätterrosor om du vill se bilder av dom. Svenska rosor och rotäkta så det är extra roligt ! ( Finns två till i serien Irma och Freja, som är underbara )
Dag, det var ju skönt att läsa att även du haft sorgebarn bland alla dina rosor ! Anette, visst måste även du haft en del trista rosor som åkt ut ?
noranettan
11-01-2010, 20:25
Jag måste erkänna att de trista rosorna har självdött! De flesta i alla fall. De kanske känner på sig att man inte storgillar dom.
Anna-Karin Lundberg
12-01-2010, 22:54
Hej! Wow, Kajsa, vilken skattkammare dina fotoalbum var! Jag ska titta på ALLA bilder! Nu lägtar jag ännu mer till våren. Jag planterade Anna och Balder ihop, ni vet, min hund och jag... Kommer färgerna att skära sig helt? Irma var ju något att spana efter, jättefin! Jag bor i Tyresö, utanför Stockholm. Jag tror det är zon 2 här, alltid lite mildare än hos mina föräldrar som bor en liten bit bort bara. Jag tror att jag har ett milt och bra läge, i en "ekbacke" mot sjön. Åh, i vår blir första våren utan rådjur på tomten, förstår ni vilket nytt liv jag kommer få i min trädgård hädan efter? A
Om Balder och Anna färgkrockar lite får man bjuda på det. Jorden och läget är mycket viktigare än färger.
Mina svärföräldrar hade sommarställe på Tyresö nära Erstaviken vi var där mycket i unga år, numera har det byggts upp stora året runt hus där dom gamla sommarställen låg från 40 - talet. Jo där är nog en snäll zon vid vattnet.
skogstroll
13-01-2010, 11:36
jag bor i krokarna (fast lite längre ut i skogen dit ingen hittat än)  ja det är synd hur det blivit vid erstaviken... stora kartong-hus  CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 12-01-2010, 22:54)  Hej! Wow, Kajsa, vilken skattkammare dina fotoalbum var! Jag ska titta på ALLA bilder! Nu lägtar jag ännu mer till våren. Jag planterade Anna och Balder ihop, ni vet, min hund och jag... Kommer färgerna att skära sig helt? Irma var ju något att spana efter, jättefin! Jag bor i Tyresö, utanför Stockholm. Jag tror det är zon 2 här, alltid lite mildare än hos mina föräldrar som bor en liten bit bort bara. Jag tror att jag har ett milt och bra läge, i en "ekbacke" mot sjön. Åh, i vår blir första våren utan rådjur på tomten, förstår ni vilket nytt liv jag kommer få i min trädgård hädan efter? A tjohej, jag tror vi "odlat" kaniner tillsammans (eller våra mammor). Kommer du ihåg incidenten med marmorbänken?  jag bor långt ute på halvön i alla fall!
svennis
14-01-2010, 15:14
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|