Full version: mata änder
vildvittra
det är säkert kallt för gräsänderna i väsby, och just nu verkar de ha det lite tufft då isen lagt sig över nästan hela väsbyån det som återstår är en smal remsa av strömmande vatten
jag tog en tur igår och djuren trodde jag hade Mat med mig sad.gif med dåligt samvete gick jag därifrån och började klura på vad jag kunde ta med mig till dom imorgon(läs idag) bröd vet jag ju att vi har gett som barn,men det känns inte lika nyttigt vad kan man ge istället?

och sen klurar jag på det med vattnet, vad händer om hela ån fryser igen
inte helt otänkbart då det nu är så lite vattnen och det ska bli runt 20 på lördag
klarar sig änderna utan vatten? el ska man kontakta kommunen och fråga om de kunde göra en insats?

många frågor blev det smile.gif
KURT
Kossad havre borde nog fundera, havre är det näringsrikaste sädesslaget.
vildvittra
havre säger du,då borde havregryn också duga?

får helt enkelt testa
vildvittra
klurar fortf på vad änderna ska ta sig till utan vatten?, ån är nästan helt igenfrusen nu även där vattnet förr porlat... så vitt jag vet har inte ån någonsin frusit helt på de 29 år jag levt....
Gunilla T
Änderna har nog det svårt just nu, öppet vatten är varmare än den temperatur som är på land men det går inte att göra något åt.

Det du kan göra är att mata dom,de behöver mat för att hålla värmen. Prova med krossad havre, många markätande fåglar gillar det och den har ett högt energiinnehåll.

Finns på Granngården eller de kanske heter Lantmännen numera.
Gossen Ruda
Fryser vattnet till får dom väl flytta på sig, dom har vingar. Att mata dom gör risken större att dom stannar istället.
Myosotis
Tänkte nästan påpeka att de har vingar, jag också... men när de stannat alldeles för länge redan och matats i en så onaturlig flock så kanske det blir för långt att flyga till öppna vatten bara så där? De dör ju inte av att vara på land eller på isen så om folk fortsätter att mata dem kan de klara vintern. Men det blir lätt för räven att hämta en ankstek varje natt om de sitter på stranden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon