Full version: Avhärdning
Lilla hjärtat
Hej!

Det känns nästan pinsamt att fråga, eftersom det borde vara så basic, men jag bara måste.

Avhärdning - hur gör man egentligen? Jag fick så om allting förra året eftersom jag uppenbarligen gjorde helt fel. Allt som hade förkultiverats brändes i solen. Så, hur gå till väga? Börjar man med att ställa ut dem i solen bara en liten stund, eller ska man ha täckväv över? Eller?

Det här gäller alltså sånt jag förkultiverar inomhus.

Utöver det har jag skaffat en "kuvös" med undervärme och underbevattning. Hade tänkt ställa mina sådder dirket i kuvösen ute i växthuset någon gång i slutet av mars, början av april. De fröerna kommer ju att vara i solen direkt. Eller ska de också skyddas? Till exempel med täckväv? Någon som vet?

Väldigt tacksam för svar
//Linda

Nauti
Man kan göra så att man ställer ut dem en timme ena dagen, två timmar nästa, tre timmar dagen efter det o.s.v. men det är inte så bekvämt om man har många växter tongue.gif

Man kan ställa dem utomhus också men så att de inte står i direkt solljus, genom att täcka över dem och ta av väven några timmar per dag och öka tiden varje dag tills man kan ta bort väven helt. Båda metoderna du nämner fungerar. Man kan göra hur som helst bara man successivt vänjer dem vid solljus och andra faktorer som skiljer sig från miljön de odlats i och miljön de skall planteras ut i.

Jag brukar bara göra så att jag släpar in och ut på växterna varje dag, det blir en del jobb smile.gif Speciellt i fjol när allting var förvuxet och var väldigt krångligt att få ut tongue.gif

Om du sår dem i växthuset och de har direkt solljus på sig så är de ju vana vid det och behöver inte härdas. Då behöver du inte tänka på sådant.
Lilla hjärtat
Tusen tack för det klara och lättförståeliga svaret!! Nu känns det som att jag vet precis hur jag kan göra. smile.gif

//Linda
Anki V
Ooops……men nog tror jag att man behöver avhärda lite även om plantorna stått i växthus.
Mycket av strålningen filtreras bort genom glasrutan. Jämför om du försöker sola dig genom ett fönster.

Jag ställer alltid mina plantor i skugga och lä i början för även vinden kan skada drivhusplantor när de är ovana.

/Anki
Nauti
CITAT (Anki V @ 07-01-2010, 12:20) *
Ooops……men nog tror jag att man behöver avhärda lite även om plantorna stått i växthus.
Mycket av strålningen filtreras bort genom glasrutan. Jämför om du försöker sola dig genom ett fönster.

Jag ställer alltid mina plantor i skugga och lä i början för även vinden kan skada drivhusplantor när de är ovana.
/Anki
Det beror på om man skall sätta ut dem utanför växthuset eller inte, jag tänkte att hon skulle ha dem där inne av någon anledning. Om de skall planteras utanför måste man ju vänja dem vid kylan åtminstone, solljuset är de ju uppvuxna i från början, men det beror kanske till stor del på vad man har för typ av växthus också? Om UV-ljuset filtreras bort eller inte menar jag.

Jag brukar ha en fläkt som blåser på mina plantor inomhus för att de skall tåla att stå blåsigt när jag väl sätter ut dem. Det blåser som tokigt här på balkongen var och varannan dag så att krukor och allting välter tongue.gif Så ja, om de skall från växthuset till utsidan krävs det nog att man avhärdar också även om jag inte tror att solljuset ett så stort problem där. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag gör så här - tar ut dom efter att alla frostrisk är förbi, sätter ut dom först i ett skyddat läge i skugga i ca 1-8veckor beroende på hur känslig växten är ev täcker jag också med väv för känsliga plantor. och därefter placerar jag dom soligare och soligare till sin slutliga placering.

en del sätter jag direkt där jag vill ha dom men jag täcker dom med väv i några veckor och tar av väven efterhand. jag skyddar endast mot solen och mot ev frost. blås, hagel, regn, kyla m.m. får dom stå ut med.
Lilla hjärtat
Anki V: Tack för att du poängterade. Tänkte inte en tanken på att det spelar roll om de ska vara kvar i växthuset eller inte. Men det är klart du gör. Och att jag ska ta hänsyn till vinden också. Har nog inte tänkt på att plantorna behöver härdas mot den. Lär mig varje dag!

Natui: Så snart med en fläkt. Ska definitivt testa. Det är ju bra för cikulationen i växthuset också - har jag läst smile.gif

flaxss: Gillar det där med att de får stå ut ... lite som "survival av the fittest".

Tusen tack för era svar!
//Linda
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilla hjärtat @ 08-01-2010, 10:12) *
flaxss: Gillar det där med att de får stå ut ... lite som "survival av the fittest".

jag tycker solen är viktigast att skydda mot , då det bränner sönder bladen på nolltid och då får växten börja om (ibland kan solen bränna ihjäl små plantor), en annan sak är ju att man måste skydda dom mot järnnätter (sena frostnätter) för det tar ju också ihjäl dom. sedan visst får man ju ta in eller sätta dom skyddat om det blåser 20-40m/s eller haglar extremt mycket. men lite blåst och ''vanligt'' sommarväder tål dom oftast om det nu inte är extremt känsliga växter.
Lady Hamilton
Alla plantor som man drivit innomhus måste "härdas" eller "skyddas" Bär jag ut plantor till växthuset (bubblat) i Mars så täcker jag alltid småplantorna första dagarna Dels för att skydda dem mot för snabb temperaturväxling men även mot starkt solljus (i Norrland där det finns reflekterande snö kan småplantor brännas sönder på ett par timmar......) Även de sommarplanten skyddar jag med fiberväv första dagarna o nätterna. Beroende på temp o ljus kan jag använda mig av flera lager beroende på Sedan tar jag bort ett lager i taget för att sedan låta dem stå "oskyddat". Men sedan när jag tar bort "isolerings bubblorna" är det viktigt att även skydda de växter som skall vara kvar i växthuset, även de kan lätt bli brända om de står i direkt solljus. Plantor som jag härdar "ute" på dem använder jag samma teknik. Växtväv i olika lager, ställer skuggigt och vänjer dem succesivt med mer ljus o vind. Exakt tid är omöjligt att svara på eftersom det beror på "väder o vind" Långvarigt starkt gassande solsken och stark vind= längre härdnings tid Svalare molningt o vindstilla= kortare härdnings tid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon