Full version: Fila fröer
Alba
Jag har köpt fröer av Cascabela Thevetia - Gul Oleander.
Fröerna ska filas och därefter läggas i vatten 1-2 dygn.
Blomman är så vacker så jag vill ju göra allt för att lyckas.

Jag förstår inte riktigt vilken sida som ska filas.
Ena långsidan på fröerna är öppnade - komemr de att gro ur den öppningen ?
Eller.....
ska jag fila på den toppiga sidan som är upp eller ner ?
Jag vet att frågan varit uppe i en annan tråd ....men jag är tveksam i alla fall hur jag ska göra.

Så här ser fröerna ut - hoppas det går att se.
[attachment=46027:Nerium.jpg]

Så ser den ut. Bilden lånad från Impecta
[attachment=46028:Oleander_Impecta.jpg]
Amaryllis
Jag tänker på hur nödvändigt det är med att fila egentligen. De ska gro snabbare sägs det. Men om du filar en speciell sida kan det ju inte gå snabbare. Den gror ju inte igenom det skal du du har filat. Utan grodden sticker ut genom botten, så de direkt tycker jag!
Peztis
Åh, vilken skönhet!!!

Berätta gärna hur det går, jag älskar Nerium!!!
Alba
Amaryllis - jag tror du har rätt - om man ska fila så bör det ju vara i änden i alla fall.
Fröerna ska sen ligga i vatten 1-2 dygn. Det tar 1-5 månader för fröet att gro.
Jag kom ju på att jag kan fråga på Impecta där jag handlat så nu har jag mejlat.
Det var bara 2 fröer så jag vill ju gärna lyckas.
Jag återkommer med info.

Peztis - japp jag kommer att berätta hur det går.
Ja visst är den vacker. Jag har aldrig haft Nerium trots att jag gillar den.
Nauti
Fila änden som är slät. Den ena änden har suttit ihop med växten och har ett litet märke medan den andra är helt slät. Det bästa är att fila den släta änden och sidorna.

CITAT (Amaryllis @ 07-01-2010, 16:17) *
Jag tänker på hur nödvändigt det är med att fila egentligen. De ska gro snabbare sägs det. Men om du filar en speciell sida kan det ju inte gå snabbare. Den gror ju inte igenom det skal du du har filat. Utan grodden sticker ut genom botten, så de direkt tycker jag!
Jag filade ner tjocka stora fröer på alla sidor i går kväll, i morse hade de grott. Det gör enorm skillnad, de gror bra mycket snabbare om de är filade och blötlagda än om man bara petar ner dem i jord.

De suger ju åt sig vatten och spricker upp mycket lättare vilket innebär att det går åt mindre energi till det dessutom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 07-01-2010, 17:43) *
Peztis - japp jag kommer att berätta hur det går.
Ja visst är den vacker. Jag har aldrig haft Nerium trots att jag gillar den.

den är samma familj som Nerium men inte släkt, nerium heter Nerium oleander.

fila så att du kommer precis till det vita i föret, så att fröet kan suga åt sig vatten och svälla och sedan gro. en del fröer kan ha så hårt skal (när dom inte är färska) att dom torkar ihjäl innanför skalet det är därför du ska fila (även där grodden kommer ut har skalet torkat och blivet hårt). hade du haft färska frön så är det bara att så för då är det enklare för grodden att knäcka sig ut ur skalet om det är ''färskt'', och impectas fröer är sällan färska.

( edit såg nu att Nauti skrivet det jag skrev, hade missat hans text).
Alba
Nu har jag fått svar från Impecta.

Ja, fröet är öppet på långsidan.
Blötläggning 2 dygn i ljummet vatten rekommenderas för att påskynda groningsprocessen.
Det går utan också men det tar betydligt längre tid.
Tänk på att använda dränerad jord och att vattna underifrån, inte ovanifrån.

Man ska alltid fila på den spetsiga änden av fröet, alltså på motsatt sida från fästet sett.
Har fröet börjat öppna sig behöver du inte fila alls.
Nauti
Varför är det viktigt att vattna underifrån och inte ovanifrån så pass tidigt? Det borde ju inte göra någon skillnad.
Bassam
Hej
Om man vattna uppifrån eller nerifrån , det är inte skilnad.
H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 08-01-2010, 23:43) *
Hej
Om man vattna uppifrån eller nerifrån , det är inte skilnad.
H:Bassam
Impecta påstår då det tongue.gif Att det kan vara en fördel att vattna underifrån i ett tidigt stadium har jag hört förut då det skall få rötterna att söka sig neråt. Att man skall göra det vid sådd och när de gror har jag aldrig hört och kan inte komma på någon fördel med heller.
Alexander-VG-zon3
dom kanske menar att man ska vattna underifrån så att jorden suger åt sig ordenligt med kapillärkraft vilket gör att hela jordvolymen blir fuktig men inte blöt. vattnar man ovan så kanske man bara fuktar ytan eller så rinner det bara åt sidan eller vattnar man för mycket så jorden blir vattensjuk och fröet ruttnar. en del känsliga växter är ju väldigt känsliga för lite eller för mycket fukt.
Alba
Jag sådde den 8 januari och den 12 januari grodde ett av fröerna.
Så snart den grodde satt jag den under lysrör som jag har tänt ca 16 tim/dygn.
Den är nu drygt 1 dm hög. Jag fortsätter att vattna underifrån.
Det andra fröet har inte grott än.
[attachment=47723:odla.jpg]
Peztis
Grattis till den fina plantan!

Vattna försådderna underifrån kan ju vara bra för då flyter inte fröna runt och samlar sig i en hög på ett ställe istället för att ligga utspridda så som man sådde dem. Det underöättar i alla fall när man sedan ska skola om och man slipper trassla loss plantorna så förskräckligt. Been there - done that... så nu vattnar i alla fall jag underifrån och det funkar bättre. Faktiskt tycker jag att det blir mindre mögel ovanpå också.
Alba
edit - flyttad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon