Rihane
Har sått lite smått och gått och har lagt en disktrasa under. En disktrasa med jättefin uppsugningsförmåga av vätska stod det på att den ska ha.

Är det någon som provat att använda det som bevattningsmatta under sådderna och konstaterat att det är jättedumt?
EKLO
Jag har inte prövat än, men är inne på samma linje - köpte en stor superabsorberande "matta" som var tänkt att ha för att tvätta bilar. Billig. Värd ett försök tänkte jag.
Eva 33c
Det fungerar säkert jättebra. Själv har jag under två somrar använt fleesefiltar (kan man ofta köpa billigt) på de stora bord av korrugerad takplåt (råkade ha över efter ett takbyte på uthuset) där mina småplantor står i krukor på tillväxt. Och även det har fungerat bra, men jag får blöta dem lite oftare än den köpta matten av något slags "lumpmaterial". Men det var billigare och snabbare att få tag på fleecefiltarna så jag testade det.
Anki V
Jag använder också de där lumpmattorna som Eva skriver om. I nödfall så har jag även använt dagstidningar. Superabsorberande disktrasor tror jag blir toppen……men de är väl ganska dyra?

Det där med fleesfiltar verkar inte så dumt….Tack för tipset. Kanske man ska prova att lägga dagstidningar under också.
Går de att tvätta när "penicillinodlingen" hotar att överta bevattningsmattorna?

/Anki
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 07-01-2010, 16:29) *
Det där med fleesfiltar verkar inte så dumt….Tack för tipset. Kanske man ska prova att lägga dagstidningar under också.
Går de att tvätta när "penicillinodlingen" hotar att överta bevattningsmattorna?
/Anki

Det går säkert att tvätta. Jag har inte gjort det ännu, mina används bara utomhus och där ligger de kvar nu... Efter denna sibiriska kyla den senaste tiden kanske även "baciluskerna" dör rolleyes.gif
Nauti
Jag använde disktrasa under krukorna, men mest för att se till att utrymmet höll sig fuktigt längre efter vattning.
Rihane
Tack för alla svar.
Det är ingen jätteodling jag har för tillfället utan ett vindruve-förpacknings-drivhus. Har riktiga bevattningsmattor men vill dels inte leta fram dom och dels inte klippa i dom utan spara dom till senare i vår.
EKLO
Undrar lite över det där med fleece - det materialet är ju gjort av plast och har väl egentligen ingen fuktabsorberande förmåga alls?
GroPia
Tänkte precis, samma tanke...tror inte på det no.gif
Eva 33c
Jag har alltså provat fleece i praktiken två somrar redan, och det fungerar bättre än jag trodde. Visst torkar de snabbare än lumpmattan, men nog håller de fukten ett bra tag. (Prova att dränka en fleecetröja och se hur lång tid det tar innan den blir torr när den får lufttorka...) Helt klart bättre än ingenting alls i allafall.
blomkronan
CITAT (Eva 33c @ 07-01-2010, 15:18) *
men jag får blöta dem lite oftare än den köpta matten av något slags "lumpmaterial".

"Lumpmatta vad är det??? smile.gif

Jag köpte "filtar" på lidl av återvunnet material i höstas, filtar som är tänkta till att ha som skydd vid ex flytt. är det såna ni menar? Dom tänkte jag testa med nu i vår. Dom var på rean 20:- st smile.gif
Bassam
Hej
Ni kan lägga diskdukar under och lecakulor över jorden .

H:Bassam
Eva 33c
CITAT (blomkronan @ 09-01-2010, 00:43) *
"Lumpmatta vad är det??? smile.gif

Jag köpte "filtar" på lidl av återvunnet material i höstas, filtar som är tänkta till att ha som skydd vid ex flytt. är det såna ni menar? Dom tänkte jag testa med nu i vår. Dom var på rean 20:- st smile.gif

Den köpta mattan av "lumpmaterial" är en bevattningsmatta från Willab. Den ser ut att vara gjord av lump, dvs återvunna textilfibrer som ju suger upp mycket vatten. Hur stora var filtarna du köpte? Det låter som ett bra material.
Bassam
Hej
Det är problem med den här material att de skaffar insekter , de är som tycker om fukt.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon