Eva i Höga
Lästa någon gång (inte här på Odla) ett tips om hur man kan göra när ringarna blivit för stora/fingrarna krympt. Har några som är aningen för stora och är rädd att jag tappar dem om jag använder dem. Är det någon som har nåt bra tips?
Nauti
Jag kan bara rekommendera den lösning jag själv skulle föredragit, onyttig mat i mängder smile.gif
Aqvakul
En guldsmed kan ju lätt ändra storleken - för mig var det tvärtom, min "vigselring" var för liten..
Myosotis
Det går väl att lämna in och få storleken ändrat.
Eva i Höga
Jo, jag kan gå till guldsmeden om jag inte får nåt tips här. Risken är ju bara att fingrarna blir större igen och då är det ju kört.
Huggorm
Tejpa runt fingret tills det uppnått lämplig grovlek biggrin.gif

Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 07-01-2010, 19:26) *
Tejpa runt fingret tills det uppnått lämplig grovlek biggrin.gif

Man har ringar för att det ska se snyggt ut.... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 19:27) *
Man har ringar för att det ska se snyggt ut.... naughty.gif

Det var därför jag inte föreslog att tejpa fast hela ringen tongue.gif
Myosotis
laugh.gif
Eva i Höga
Vad gulliga ni är! kiss.gif
Peztis
Det beror lite på vad det är för ring. En ring med stenar i kan vara svår att förminska/förstora beroende på hur stenarna sitter- det kan endast en guldsmed avgöra. Normalt kostar en storleksförändring ca 300:- och det kan det ju vara värt om det är en ring man planerar använda. Det borde inte vara problem med att förminska den nu och ev förstora den senare om behovet skulle uppstå.

Jag har problem med att jag har smala fingrar men kraftiga knogar så när jag väl får över ringen över knogen så hänger ringen där, liksom. Mina vigselringar slår mot varandra och skallrar. Nu har jag vant mig men det känns ju lite lustigt...
Har även hört att det finns silikonploppar att sätta på insidan av ringen om man inte vill sätta tejp eller plåster för att förminska ringen. Var man kan få tag i dessa vet jag ej men en juvelerarbutik borde kunna hjälpa till.

Hittade även detta: http://estore.websitepros.com/1772061/Detail.bok?no=54
Har ingen aning om det är något men berätta gärna om du skaffar det! smile.gif
Eva i Höga
Åh, här kom ett seriöst svar naughty.gif. Ska höra efter "silikonploppar" hos guldsmeden men först ska jag testa med en liten liten bit textilplåster. Det är så lite som behövs.
Peztis
CITAT (Eva i Höga @ 07-01-2010, 19:37) *
Åh, här kom ett seriöst svar naughty.gif . Ska höra efter "silikonploppar" hos guldsmeden men först ska jag testa med en liten liten bit textilplåster. Det är så lite som behövs.

Ja, jag tänkte att du behövde lite hjälp efter alla svar ovan! smile.gif
mojan
Ett annat sätt är att ta en mindre ring nedanför de som är för stora för att hålla dem på plats.
Eva i Höga
Ja, det var också ett bra sätt men nu tror jag inte jag har någon som passar att göra så med. g.gif
Miro
jag skulle nog haft ringen i en kedja kring halsen...
Noak
Jag trodde att du menade "bilringarna" först... smile.gif
KRT
Om det är en "slät" ring, dvs en ring utan en massa mösnter eller stenar så går det ganska lätt att ta in den, guldsmeden lägger den bara i en uppoch nedvänd kon, stoppar i en annan kon och bankar lite smile.gif Låter brutalt, men tar några sekunder bara. Men det passar ju naturligtvis främst om ringen bara är lite för stor. Har en ring som fick denna behandling och efter två omgångar passade den utmärkt. Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta ut den igen om så behövs. Däremot kanske man inte ska ta ut och in en ring många gånger, men vem gör det?
Eva i Höga
Ja, Krt, ringarna är bara aningen för stora men det är stenar på dem så det blir nog lite större ingrepp men jag ska gå till guldsmeden och fråga. Först ska jag prova med plåster och silikon. Tack för tipset i alla fall! tummenupp.gif
Alba
Vilket revligt problem .....
skämt åsido........jag brukar ha en snävare ring utanför den som är lite för stor. Då är det ingen risk att tappa ringen. Men om det är 2 + 1 kanske det blir för mycket på fingret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon