|
Nu när det är så kallt så tycker jag att dom ska köra igång vindkraftverken! Säker grön energi!
Men att värma hus med el är ju inget bra alternativ, vare sig det är kallt eller ej!
Vilket alt hade du i tankarna? Elda gamla julgranar!
Huggorm
08-01-2010, 08:51
Varför just nu när det är kallt? Som sagt passar det dåligt för att värma hus med eftersom dom lämnar lite ström, och dessutom är det ju ingenting man bara kastar upp på en eftermiddag för att det behövs lite extra el
Aqvakul
08-01-2010, 08:55
Är det inte märkligt att så många kärnkraftsaggregat står stilla så här års?
Huggorm
08-01-2010, 08:58
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2010, 08:55)  Är det inte märkligt att så många kärnkraftsaggregat står stilla så här års? Man kan ju skylla på kärnkraftsmotståndarna, och få bättre betalt för de kilowatt man ändå tillverkar
Andledning att dom står stilla nu är att dom upprustas resp moderniseras och att detta tog längre tid än beräknat. Det har sitt ursprung i att de politiska signalerna tidagare var att kärnkrafen skulle avveklas. Vem satsar pengar på död häst? Nu har äntliggen pendeln svängt och kärnkraften har en framtid.
CITAT (Carl @ 08-01-2010, 08:14)  Nu när det är så kallt så tycker jag att dom ska köra igång vindkraftverken! Säker grön energi! Ja dessutom så blåser det ju oftast inte särskilt myket vid stark kyla. Vindkraft är en återvändsgränd, tyvärr en ganska kostsam sådan. Gita
Skulle vara bra om elnätet skulle ramla bort på sina ställen nu pga rådande kyla. Helt plötsigt skulle diskusionen ta en annnan vändning. Folk skulle få klart för sig vad som gäller.
Huggorm
08-01-2010, 10:32
Från början trodde jag denna tråd var för vindkraft, men nu förstår man ju att det hela var ironi
aanderss
08-01-2010, 10:47
i min kommun är de ofta bråk om vindkraft
Huggorm
08-01-2010, 10:56
CITAT (aanderss @ 08-01-2010, 10:47)  i min kommun är de ofta bråk om vindkraft Det är det i hela sverige. Det är som med vargar, alla vill ha dom men "inte just här"...
Christa
08-01-2010, 17:02
Jag är för vindkraft men inte propellerverk. De bullrar. Vi har ratat flera hus pga vindkraftutbyggnaden. Vertikalverk hörs nästan inte alls. Vet ej om de blir lika tysta i stor skala men som det nu är så tas ingen hänsyn till bullret.
Sarsa pengarna där det finns en långsiktig enerigi att tillgå kärnkraft
Huggorm
08-01-2010, 17:50
CITAT (Carl @ 08-01-2010, 17:46)  Sarsa pengarna där det finns en långsiktig enerigi att tillgå kärnkraft Tyvärr är avfallets farlighet det mest långsiktiga med kärnkraft...
Christa
08-01-2010, 17:57
CITAT (Carl @ 08-01-2010, 17:46)  Sarsa pengarna där det finns en långsiktig enerigi att tillgå kärnkraft På vilket sätt menar du att kärnkraft är mer långsiktigt än vindkraft?
CITAT (Huggorm @ 08-01-2010, 18:50)  Tyvärr är avfallets farlighet det mest långsiktiga med kärnkraft... Ja, men de kostnaderna kan vi ju lämna till framtida generationer. EU har ju infört krav om energideklaration vid försäljning av hus. Inom 10 år kommer det att krävas att alla nybyggda hus är passivhus. Oavsett hur vi producerar el här i Sverige, så kommer elmarknaden integreras för hela Europa, och priset kommer att bli det samma i hela Europa, då har det ingen betydelse om vi producerar elöverskott i Sverige. http://sv.wikipedia.org/wiki/Passivhus
Tekniken utvecklas, och med det minskar riskerna med radioaktivt avfall http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/ny-kar...fall_115595.svdEDIT: google is your friend... http://sv.wikipedia.org/wiki/SaltkraftMen själv tror jag fusion kommer gå bra, dock 50år dit..? tror även att artificiell fotosyntes kan hitta på att vara framgångsrik. Dock beräknar de (i dagsläget) att oljan tar slut om 42 år, när det peakar vet jag ej.
Jan Lindgren
09-01-2010, 16:56
Hej! Vestas vindkraftverk stängs av när temperaturen är under minus trettio grader. Vindkraftverk blir användbara när man hittat på ett bra sätt att lagra el. MVH Jan Lindgren
Huggorm
09-01-2010, 17:20
CITAT (Jan Lindgren @ 09-01-2010, 16:56)  Hej! Vestas vindkraftverk stängs av när temperaturen är under minus trettio grader. Vindkraftverk blir användbara när man hittat på ett bra sätt att lagra el. MVH Jan Lindgren Väldigt mycket hänger på nya, effektivare batterier. Om någon uppfinner det, kommer det bli något av en teknikrevolution, en av de viktigaste uppfinningarna på länge
Kanske är framtiden solel från sahara! www.desertec.org Gita
ängsvädd
09-01-2010, 22:17
CITAT (Gita @ 09-01-2010, 21:50)  Kanske är framtiden solel från sahara! www.desertec.org Gita Det tror jag. Sol-el överhuvudtaget. Och även vindkraft.
Huggorm
09-01-2010, 23:19
CITAT (Gita @ 09-01-2010, 21:50)  Kanske är framtiden solel från sahara! www.desertec.org Gita Frågan är bara hur länge en sådan anläggning får stå ifred i den delen av världen... Skall vi tippa på bombdåd innan det ens är färdigbyggt?
CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 23:19)  Frågan är bara hur länge en sådan anläggning får stå ifred i den delen av världen... Skall vi tippa på bombdåd innan det ens är färdigbyggt? Vilken pessimist du är! Tvärtom tror jag att en sådan anläggning kan öka stabilitet, få ekonomin att växa i vår mest utnyttjade världsdel. gita
Som vanligt när det gäller alt el så ser man aldrig hela sanningen. Hur mycket el producerar en sådan anläggning på natten, NOLL och åter NOLL.
Huggorm
10-01-2010, 09:12
CITAT (Carl @ 10-01-2010, 08:20)  Som vanligt när det gäller alt el så ser man aldrig hela sanningen. Hur mycket el producerar en sådan anläggning på natten, NOLL och åter NOLL. Men en mycket stor del av elförbrukningen går åt till industrierna. Dessa kan man välja att köra enbart under dagtid. Då räcker den andra strömmen till befolkningens nattliga behov.
Som synes av denna länk är sveriges effekt väldigt lika över dygnet http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Sveri...fektsituation1/
Huggorm
10-01-2010, 09:41
CITAT (Carl @ 10-01-2010, 09:33)  Som synes av denna länk är sveriges effekt väldigt lika över dygnet http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Sveri...fektsituation1/Märkligt, jag har varit på kurs hos Svenska Kraftnät, och dom hävdade att dom tydligt kunde se en topp i strömförbrukningen dels på morgonen när folk vaknade och slog på kaffebryggaren, dels vid fyratiden när alla slog på spisen för att laga middag
Aqvakul
10-01-2010, 10:07
CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 09:41)  Märkligt, jag har varit på kurs hos Svenska Kraftnät, och dom hävdade att dom tydligt kunde se en topp i strömförbrukningen dels på morgonen när folk vaknade och slog på kaffebryggaren, dels vid fyratiden när alla slog på spisen för att laga middag Fast det är ju inga kraftiga toppar morgon och kväll, men däremot en rejäl skillnad mellan dag och natt.. http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Sveri...fektsituation1/
ängsvädd
10-01-2010, 11:58
CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 23:19)  Frågan är bara hur länge en sådan anläggning får stå ifred i den delen av världen... Skall vi tippa på bombdåd innan det ens är färdigbyggt? Om vinsterna från anläggningen går till den delen av världen så får den nog stå i fred. Men det bästa ur sårbarhets- o säkerhetssynpunkt är att decentralisera anläggningarna. Många små, utspridda över ett stort område.
CITAT (Gita @ 09-01-2010, 21:50)  Kanske är framtiden solel från sahara! www.desertec.org Gita Ett sånthär solvärmekraftverk är nog mer effektivt än solpaneler i dagens läge, får jag för mig Men funkar dessa med den principen att de värmer vatten till kokpunkten och ångan driver en turbin kopplad till en generator? CITAT (Carl @ 10-01-2010, 08:20)  Som vanligt när det gäller alt el så ser man aldrig hela sanningen. Hur mycket el producerar en sådan anläggning på natten, NOLL och åter NOLL. Dock kan man med elen på dagen som inte förbrukas framställa väte från vatten och sedan förbränna detta under natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|