EKLO
Jag hade en tanke om att i vår plantera ett körsbärsträd av typen Lettisk låg.

Men jag har ett par frågor: Eftersom jag har mest av allt naturtomt måste jag nog gräva/spetta utrymmet för detta träd i en ganska "vild" del av tomten, sannolikt massor av rötter och sten i backen. Alltså gräver man inte djupare och bredare än absolut nödvändigt, om man ska orka.

Hur djupt och brett, och vad gillar körsbär för jordar? Kan komposterad tång duga att blanda i den befintliga jorden tro?

En annan fråga är om någon vet var man kan få tag i sorten i Göteborgsområdet - dvs vilka handlare har brett sortiment av just fruktträd tro?

alla erfarenheter och tips mottages tacksammast
Huggorm
I naturen tycker jag oftast man ser körsbärsträd på basisk sandjord, det verkar vara där dom är som mest konkurrenskraftiga
EKLO
Det har du rätt i, jag odlar ju i södra Bohuslän, och i strandnära gamla tallskogar ser man ett och annat förrymt körsbär faktiskt.

Å andra sidan är ju hela grejen med odling att man inte gör som i naturen, dvs att man finlirar så att det blir ännu bättre för växterna, större och godare bär och så där...
Bassam
Hej körsbärsträd behöver:
1 sandiga jord .
2 halvfuktiga jord .
3 jord|mån jord så du kan blanda lite kompost med jorden på början ,

men gropen ska bli L 70 cm b*70 cm djup*70 cm .

H:Bassam
ingrids
En fundering - du skulle kunna göra en kulle av jord och plantera trädet i den, alltså uppåt istället för att gräva nedåt. Leittsik låg finns också som buske, vilket kanske inte är så dumt på en naturtomt.
Järfälla
De är väl mest känsliga mot vinterfukt, så väldränerat är prio 1. Stenigt under är bara bra för rotsystemet. Den klarar mindre djup än 70 cm. Satsa på att gräva brett i stället, så kan rötterna breda ut sig för vatten och näring. Se bara till att det inte blir för torrt under växtsäsongen.
Bassam
Hej

För att undvika frost , man ska gör väldränerad jord plus mera djupare.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon