Jag hade en tanke om att i vår plantera ett körsbärsträd av typen Lettisk låg.
Men jag har ett par frågor: Eftersom jag har mest av allt naturtomt måste jag nog gräva/spetta utrymmet för detta träd i en ganska "vild" del av tomten, sannolikt massor av rötter och sten i backen. Alltså gräver man inte djupare och bredare än absolut nödvändigt, om man ska orka.
Hur djupt och brett, och vad gillar körsbär för jordar? Kan komposterad tång duga att blanda i den befintliga jorden tro?
En annan fråga är om någon vet var man kan få tag i sorten i Göteborgsområdet - dvs vilka handlare har brett sortiment av just fruktträd tro?
alla erfarenheter och tips mottages tacksammast
Huggorm
08-01-2010, 10:34
I naturen tycker jag oftast man ser körsbärsträd på basisk sandjord, det verkar vara där dom är som mest konkurrenskraftiga
Det har du rätt i, jag odlar ju i södra Bohuslän, och i strandnära gamla tallskogar ser man ett och annat förrymt körsbär faktiskt.
Å andra sidan är ju hela grejen med odling att man inte gör som i naturen, dvs att man finlirar så att det blir ännu bättre för växterna, större och godare bär och så där...
Hej körsbärsträd behöver:
1 sandiga jord .
2 halvfuktiga jord .
3 jord|mån jord så du kan blanda lite kompost med jorden på början ,
men gropen ska bli L 70 cm b*70 cm djup*70 cm .
H:Bassam
ingrids
09-01-2010, 11:37
En fundering - du skulle kunna göra en kulle av jord och plantera trädet i den, alltså uppåt istället för att gräva nedåt. Leittsik låg finns också som buske, vilket kanske inte är så dumt på en naturtomt.
Järfälla
22-01-2010, 16:00
De är väl mest känsliga mot vinterfukt, så väldränerat är prio 1. Stenigt under är bara bra för rotsystemet. Den klarar mindre djup än 70 cm. Satsa på att gräva brett i stället, så kan rötterna breda ut sig för vatten och näring. Se bara till att det inte blir för torrt under växtsäsongen.
Hej
För att undvika frost , man ska gör väldränerad jord plus mera djupare.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.