|
Maggan H
08-01-2010, 14:06
Jösses, tittade just i mina krukor och 4 st av den vita Kannan har grott!  På 6 dagar, groningen kunde ta månader stod det. Men de har stått på vämegolvet i badrummet och fick ligga i blöt 2 dygn innan sådd istället för 1 pga sjukdom, men i alla fall! Nu måste jag ut o städa undan lite i boden så jag kan tända lysrören, även Penséerna måste ut om några dagar, de gror för fullt de också. De röda Kannafröerna har inte visat något, de är fådda, brukar det vara bra grobarhet på dem? Så-året har börjat!
Sussie F-Flower
08-01-2010, 14:24
-Vad kul!!! Det var snabbt! Jag förstår att du hoppar av glädje... Jag tror aldrig att jag har sett vita kannor...  De är nog inte såå vanliga va?
Helen i Piteå Zon 5
08-01-2010, 14:40
Grattis så kul! Vita kannor är nytt för mig med, spännande! Du får fota och visa bilder sedan. Jadå, röda kannor gror lätt dom med
Har spart knölar av kanna i befintliga krukor, men tänker inte väcka dem ännu! Penseerna gror väldigt bra i år. I dag såddes pelargonfrön o hängbegonia sås om ngra da'r!!! Man bara njuter o det känns så härligt att "så året har börjat"!
Maggan H
06-02-2010, 17:49
Tyvärr har ff inte de röda kannorna grott, kanske var fröna inte mogna när givaren plockade dem. Är det någon mening med att fortsätta spara dem, ni som vet? Med tanke på att de vita grodde så snabbt funderar jag att kasta sådden nu.
Maggan H
21-08-2010, 20:59
Här är bild på den vita kannan. Av 4 plantor har 3 blommat och något extra skott har skjutit upp i krukan. Hoppas jag klarar att övervintra dem, är det bästa att banka av all jord och spara dem som dahlior? [attachment=54200:P8140053.JPG]
CITAT (Maggan H @ 21-08-2010, 21:59)  Här är bild på den vita kannan. Av 4 plantor har 3 blommat och något extra skott har skjutit upp i krukan. Hoppas jag klarar att övervintra dem, är det bästa att banka av all jord och spara dem som dahlior? [attachment=54200:P8140053.JPG] Fina!
mimmi 1
22-08-2010, 20:00
Är detta bild på de plantor du sådde i januari? och de blommar samma år? jösses... kannorna övervintrar du bäst genom att, som du säger, banka bort jorden, och förvara dem torrt o någorlunda svalt.
Blommar kannor redan första året????? Mina har iofs växt till ganska bra höjd och det är mycket bladmassa, men några blommar har jag inte sett till...... Hur har du gjort för att få dina att blomma så snabbt, mina är också sådda i januari så jag satte 5 Canna indica-frön och 4 grodde och har tagit sig jättebra.
mimmi 1
22-08-2010, 20:35
var har du fått tag på frön till vit canna??
Helen i Piteå Zon 5
23-08-2010, 06:55
Dom var ju supersnygga dom vita Cannorna Jag tar aldrig bort jorden utan ställer bort krukan svalt.. vattnar VÄLDIGT försiktigt under vintern, ibland vissnar alla blad ner och ibland finns några blad kvar hela vintern. Lycka till!
Maggan H
23-08-2010, 07:20
Fröna är köpta på en engelsk el amerikansk fröhandel, minns inte vilken men jag har nog inköpslistan klar så jag kan kolla det senare. Det stod på påsen att de kan blomma första året vid tidig sådd och det stämde ju! Plantorna är inte så höga 25-30 cm bara. Hur svalt är svalt, Helen?
Är det bästa att de får stå i 18 grader och ljust el ligga barskrapade , mörkt och frostfritt?
Alexander-VG-zon3
23-08-2010, 11:23
har du dom ute tills frosten tagit bladen eller om du har dom ut tills det blir kyligt, så kvittar det hur du övervintrar dom. bara det är torrt. temperaturen kvittar då dom redan fått vintervila under hösten då du hade dom ute. annars så funkar +15c +20c och torrt och +1c +10c och torrt.
kerstin z5-6
23-08-2010, 19:17
Tog heller aldrig bort jorden när jag odlade kanna
mimmi 1
23-08-2010, 22:09
Men så bra,,, då slipper man ju det då! men spelar det nån roll om dom står ljust eller mörkt? kan dom alltså stå kvar i krukan, i källaren, med bara liiite vatten i vinter?
Jag köpte en rätt kraftig canna nu i höst, men krukan är helt avlång för det är så trångt där... ska jag bry mig om det nu eller låta det vara så till i vår, och ge den större kruka då?
Alexander-VG-zon3
24-08-2010, 02:45
gör inget nu ingen omplantering, bara sätt in krukan torrt och mörkt. glöm bort dom och låt dom vissna ner. ge lite vatten typ en gång i månaden. i feb-mars (beroende på plats) så ta fram dom, ta veck den gamla jorden och plantera dom i nya krukor i ny lucker och näringsrikjord. sedan placera dom ljust och varmt och lätt fuktigt snart kommer nya skott, efter 4veckor kan du börja ge näring då 3-4gånger per månad fram till juli-aug. när frostrisken är förbi på våren-försommaren, så ta ut dom men avhärda dom först måt solen, blåsten (sätt dom skyddat i skuggan ev med väv om). sedan när dom tål solen, ha kvar dom i krukor eller plantera ut i rabatten. gödsla och ge vatten hela sommaren. s edan när kylan kommer på hösten, ta in dom. har du dom i kruka så bara ta in krukan och allt. har du dom i marken så gräv upp dom och övervintra utan kruka. sedan är det bara att göra om allt igen
mimmi 1
24-08-2010, 19:24
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|