Eva i Höga
Nu har julen åkt ut och vissa krukväxter ser inte så roliga ut så här års. Men vågar man köpa nya nu när det är så kallt? Man vet ju inte om de utsatts för kyla innan de kom in i butiken och då kan det ju vara kört även om de ser fina ut.
tepa
Hej Eva

Klart man vågar. Men man behöver väl inte ta det dyraste. Det finns många fina grönväxter på hyllorna nu. Och
det är ju så himla kul att fräscha upp hemmet med lite grönt!

Såhär ser det ut hos mig.

Hälsn Tepa
KRT
Vissa växter är ju mer känaliga än andra, och just dessa behöver man kanske inte köpa. Fins ju riktigt fina snittblommor också - personligen ser jag SÅ fram emot alla tulpaner som kommer att dyka upp nu!!! smile.gif
blomkronan
Jag tänkte åka och köpa mig några nya krukväxter i dag, jag tänkte ta med mig kylväskan att packa växterna i då borde dom klara färden hem smile.gif
tepa
Trevligt, Blomkronan. Berätta sen vad det blev. Gärna bilder också?

Mvh Tepa
Eva i Höga
Tepa, så fint du har det alltid med dina växter och ditt pyssel. Hos mig är det öken jämfört med dina blomsterfönster.
Idén med kylväskan var bra, blomkronan. Tar med den när jag åker på måndag.
Gudrun i Göteborg
I mitten/slutet av januari har en del växt(varu)hus utförsäljning av gröna växter som dom vill bli av med. Jag har handlat praktexemplar vid flera tillfällen.
Eva i Höga
Japp, nu är vi snart i mitten av januari så då ska det handlas växter!
Peztis
En del fattar visst ingenting vad gäller blommor och kyla! duh.gif

Vi fick en krukväxt i helgen och de kom glatt inspatserande med den utan att den varit inslagen - det var väl närmare -20 då ute! Och ja, bladen visar tydliga tecken på att de har köldskadats.

Fast å andra sidan, vad kan man vänta sig av folk som endast sätter på ungen en t-shirt under täckjackan, inga vantar och "mössa hade du väl ingen?" när de skulle gå... mad.gif Ungen var skitkall när han kom och fick sätta sig vid brasan och huttra innan han blev varm nog att leka med de andra barnen.
daddel
Tradigt folk som varken kan ta hand om blommor eller ungar....: säger Fritidsledaren och kaktusnörden wink.gif

Jag var på plantagen i dag och blev riktigt sugen på att köpa hem några kaktusar, men jag lyckades hålla fingrarna i styr.
Jag har liksom ingen plats sad.gif
blomkronan
CITAT (tepa @ 09-01-2010, 12:07) *
Trevligt, Blomkronan. Berätta sen vad det blev. Gärna bilder också?

Mvh Tepa

Kom aldrig iväg till plantagen... sad.gif Men jag ska försöka hinna med det i morgon efter jobbet.
Jag är på jakt efter gullrankor och något blommande till köksbordet få se vad jag kan hitta.
Hoppas ju på att få fynda något oxå om dom har rea. Det jag alltid tittar efter är citrusväxter, när det är rea, men nu så här års har dom väll inga kvar. Jag återkommer med bilder smile.gif

Har du köpt några?

CITAT (Peztis @ 10-01-2010, 20:17) *
En del fattar visst ingenting vad gäller blommor och kyla! duh.gif

Vi fick en krukväxt i helgen och de kom glatt inspatserande med den utan att den varit inslagen - det var väl närmare -20 då ute! Och ja, bladen visar tydliga tecken på att de har köldskadats.

Fast å andra sidan, vad kan man vänta sig av folk som endast sätter på ungen en t-shirt under täckjackan, inga vantar och "mössa hade du väl ingen?" när de skulle gå... mad.gif Ungen var skitkall när han kom och fick sätta sig vid brasan och huttra innan han blev varm nog att leka med de andra barnen.

Ja det är ju helt sjukt, att man inte kan klä sina barn rätt, speciellt nu!!! när det är så kallt. nono.gif
Bassam
Hej

Man kan köpa och pröva och fråga mycket om vatten ljus näring sjukdom , du ska förlora några men på slutet , du kan lära dig mycket.

H:Bassam
Eva i Höga
Än så länge har jag inte köpt några nya krukväxter, för egen del kan jag ju packa in dem väl för hemtransport men man vet ju aldrig hur de hade det när de transporterades till butiken. De kan ju ha fått mycket kyla då. Men för några dagar sedan köpte jag amaryllisar på rea, 10 kr/st, och de börjar blomma så fint nu. Det blev jag glad av!
Pote2illa
Hej Tepa! Vilket fint fönsterbord du har. Är det gammalt eller har du lyckats komma över ett nytt? I de nybyggda husen är fönsterbräderna alldeles för smala. Visst ska jag köpa några nya krukväxter nu. Jag funderar på gula primulor. Det finns en mörkare sort som luktar underbart. Dom går att plantera ut till våren och då fungerar dom som perenner.

Ni är så duktiga med bilder och generösa att dela med er. thanks.gif
skogstroll
jag har gått in lite för att köpa kallor, de är ju förvånansvärt tåliga måste jag säga och snygga. Har även lite aloe-liknande växter mm. Tycker det börjar spira lite redan nu i skotten
tepa
CITAT (Pote2illa @ 12-01-2010, 10:33) *
Hej Tepa! Vilket fint fönsterbord du har. Är det gammalt eller har du lyckats komma över ett nytt? I de nybyggda husen är fönsterbräderna alldeles för smala. Visst ska jag köpa några nya krukväxter nu. Jag funderar på gula primulor. Det finns en mörkare sort som luktar underbart. Dom går att plantera ut till våren och då fungerar dom som perenner.

Ni är så duktiga med bilder och generösa att dela med er. thanks.gif

Hej

Vilket blombord är det du menar, Pote2illa? Bild nr 1? Det har maken totat ihop. Inget fönsterbord, rummet står mitt i huset. Nu har jag blomlampor
ovanför och mera mörkertåliga växter där. Än så länge funkat bra. Lite brunt på bladen har det blivit i vinter, men det tar sig väl.

Blomkronan, nej, jag har inte köpt något ännu i år i krukväxtväg. Men jag ska köpa en Klockkalanchoe, när/om dom får in till matbutiken, där
jag brukar handla.

Hälsn Tepa
Pote2illa
Hej Tepa! Jag menar det vita på bild 2. confused.gif
tepa
CITAT (Pote2illa @ 14-01-2010, 16:53) *
Hej Tepa! Jag menar det vita på bild 2. confused.gif

Hej

Jag köpte två likadana sådana vita blombord för 10 euro styck, i butik med begagnade möbler. Det andra
har jag i sovrummet, sista bilden. Fast det syns inte vad Paraplyaralian och det andra står på, men det är
ett likadant. Alltså på Åland, där jag bor. Dom hade exakt likadana blombord i en möbelaffär med nya
möbler också, men dom var ju nya och kostade mycket mera...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har det kommit lite nykomlingar till mina fönsterbrädor. Kroton och nån slags Dracaena (grå kruka). Kanske Fragrans? Denna
har ljusare grön rand i mitten på bladet, längsgående. Har Fragrans det? Eller försvinner randen om den står för mörkt? Såna har jag
sen tidigare, men nu behöver jag något som klarar att stå där lite vid sidan om fönstret. De lär ju ska klara av att stå en bit in i ett rum.
Så köpte jag idag en Klockkalanchoe, men den visar jag bild på i tråden "hjälp mig identifiera gullig krukväxt". Närmast bredvid
Dracaenan en Panamapalm, Djungle Drums. En Silverkalla har jag också köpt nyligen, bild i tråden "Nya skott på krukväxter mitt i
vintern".

Hälsn Tepa
Pote2illa
Hej Tepa och tack för tipset. Vi har en av stadsmissionens second handbutiker i närheten. Ska söka efter blombord där. bravo.gif
tepa
Hej

Bra ide Pote2illa. Går att fynda mycket på second hand.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har jag vågat köpa en Begonia och en Dracaena, Compacta, tror jag. Den har fått lite bruna bladtoppar, men jag har klippt
bort det mesta. Hoppas den inte har fått kallt, bara.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

För någon vecka sen köpte jag en rosa Begonia. Packade in den ordentligt i tidníngspapper för hemresan. Den fick nog inte
kallt, blommar så vackert.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon