Motti
Satt just och funderade på hör mycket möss och råttor man drar till sig när man matar fåglar på backen ?inte för jag tror vi får in dom !har inte haft några inne än men nog drar det till sig så kallat "Oönskade "djur också.Såg små hål som stack upp runt fågelmatarplatsen giggle.gif
KURT
Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget sett några sådana spår runt fågelmatning.
EKLO
Självklart kommer mössen och råttorna dit om de finns i närheten, de äter ju allt med god aptit. Själv har jag haft räven på besök vid en fågelmatplats på backen, men annars matar jag förstås en bit upp, hängande i träden, just för att inte gynna mössen (de går istället in och äter upp mina diskproppar och lite annat smått och gott).

Ekorrarna tar sig fram var man än matar fåglar - men verkar inte vara så väldigt kaxiga om tre blåmesar sitter och tjattrar det värsta de kan.

PS. Fast fåglar och möss går ju inte så bra ihop, kanske gör fåglarna att mössen håller sig undan lite, det är möjligt.
Snöflinga

Vi hade en liten mus boende under trappan i närheten av fågelträdet. Den blev med tiden en trind och välmående liten mus. tongue.gif H*n sågs pila mellan trapp och fågelträd med kindpåsarna fyllda av de frön som fåglarna ratat. Fåglarna brydde sig inte ett skvatt ... Tyvärr fick sig grannens katt ett skrovmål en vacker vårmorgon ...
Motti
Ja inte gör det mig något om mössen får en gobit eftersom jag är en stor djurvän och katt har vi också men han jagar inte på hemmamarker han går till grannen rolleyes.gif I morgon ska gubben min och jag åka in till stan och köpa lite mer fågelmatare och kokosfett hampafrön osv,man känner för de små nu de sjunger ju så vackert för oss till våren så det är bäst att belöna dom nu !Föresten !ska Koltrasten vara här nu?vi har EN här och han är så uppburrad så han ser ut som en boll,fick för mig att han fryser och igentligen skulle vara söderut nu.
Myosotis
Inget konstigt med koltrast nu. Flest hannar som övervintrar, här har jag flera stycken som bl.a. äter hagtornsbär.

Visst drar fågelmatandet möss, jag antar att de är där mycket på natten.

Dåliga bilder på obestämd skogsmus med gråsiska resp. entitor. wub.gif
KRT
CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 11:46) *
Inget konstigt med koltrast nu. Flest hannar som övervintrar, här har jag flera stycken som bl.a. äter hagtornsbär.

Visst drar fågelmatandet möss, jag antar att de är där mycket på natten.

Dåliga bilder på obestämd skogsmus med gråsiska resp. entitor. wub.gif

Vilka fina bilder på skogsmusen, så SÖT den är när den sitter med maten i tassarna och äter!!!
Undrar om det är en större eller mindre, synd att man inte ser bröstfläcken:)
Motti
Oh vilken fin bild Myosotis smile.gifsådana små sötingar får gärna komma hit och äta !fast jag mistänker att de redan hittat hit giggle.gif bor man på landet får man finna sig i att det finns alla sorters djur omkring en.
I dag var jag och försökte skotta rent från alla solros skal och annat gammalt så nu har jag ströt ut nya frön och smulat sönder en talgboll och ströt ut plus att jag nu försöker hänga talgbollarna i långa långa snören så skator och kråkor låter bli dom,får se om det lyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon