Full version: KLEMATIS...
zissi
Har suttit i flera timmar och kollat på olika klematissorter till vår österbalkong.
Ev. vill jag prova en rejäl kruka med en söt klematis i som då inte får vara för hög och starkväxande. Gärna vill jag ju att den ska blomma så länge som möjligt på försommar, sommar och sensommar.

Köingskind
och Pillu var två sorter jag fastnade för först (inte att ha ihop), men nu tittar jag vidare och blir visst aldrig klar. Skulle det passa att ha två klematissorter ihop i en bautakruka.....nej det gör det nog inte va? ... i så fall Köinigkind eller Pillu ihop med någon vit skönhet (Miss Bateman t.ex.) De ska väl helst blomma någorlunda samtidigt.....Det är så mycket att hålla reda på när man ska planera sin nyinköp, men kul !!!!

Ja, ja om nån orkar läsa mitt virriga inlägg blir jag glad och sen om nån orkar svara på det blir jag ännu gladare. Är det någon av er som har erfarenhet av dessa klematis, bra eller dålig. Erfarenhet av klematis i kruka och få den övervintra osv.

Sov gott ...jag ska inte uttrycka mig mer i ord när ögonen knappt knappt kan hållas öppna... sleeping.gif
Finn Klematis
CITAT (zissi @ 09-01-2010, 00:24) *
Har suttit i flera timmar och kollat på olika klematissorter till vår österbalkong.
Ev. vill jag prova en rejäl kruka med en söt klematis i som då inte får vara för hög och starkväxande. Gärna vill jag ju att den ska blomma så länge som möjligt på försommar, sommar och sensommar.

Köingskind
och Pillu var två sorter jag fastnade för först (inte att ha ihop), men nu tittar jag vidare och blir visst aldrig klar. Skulle det passa att ha två klematissorter ihop i en bautakruka.....nej det gör det nog inte va? ... i så fall Köinigkind eller Pillu ihop med någon vit skönhet (Miss Bateman t.ex.) De ska väl helst blomma någorlunda samtidigt.....Det är så mycket att hålla reda på när man ska planera sin nyinköp, men kul !!!!

Ja, ja om nån orkar läsa mitt virriga inlägg blir jag glad och sen om nån orkar svara på det blir jag ännu gladare. Är det någon av er som har erfarenhet av dessa klematis, bra eller dålig. Erfarenhet av klematis i kruka och få den övervintra osv.

Sov gott ...jag ska inte uttrycka mig mer i ord när ögonen knappt knappt kan hållas öppna... sleeping.gif

Hej!

Har Du en mycket stor kruka och om Du sätter rotspärr melan plantorna går det bra med
två klematis i samma kruka. OBS! Dom måste tillhöra samma klippgrupp. Klippgrupp 3 är
bäst för kruka på balkong.
Köningskind och Stasik är den bästa kombinationen.
Med invändigt isolerard kruka är övervintringen inget problem.
Jag har över 20 klematis i kruka.

Lycka till.
Finn
zissi
Tackar för bra råd kompiskram.gif

Köniingskind och Stasik verkar bli fina ihop, men finns det någon vit som kunde passa ihop med Köningskinden? Har visst snöat in mig på vita och blå blommor just nu. Men det finns ju inte så många vita klematis vad jag förstår.

Kul att det kan funka med klematis i kruka men vad menar du med en stor kruka? Jag tänkte ev. köpan Lindesbergkrukan. 18, 30 eller 58 liter rymmer de olika storlekarna. Vad kan vara bäst för en respektive två klematis tror du?

zissi
Finn:Nu fick jag se att de gett tipset Valge Damen (= Vita damen) ang. vit klematis i kruka i en tidigare tråd här. Klippgrupp 3 ingick damen i också, så bra.

Liggunderlag var ju smart att frostskydda krukan med också. Det har vi gamla som bara ligger o dräller i förrådet.
Finn Klematis
Hej!

Här kommer svar på Dina frågor. 58 l kruka dom andra är försmå.
Valge Daam är mycket bra i kruka, men inte tillsammans med
Köningskind. Valge Daam blir nästan en meter högre. Stasik och
Köningskind blir lika höga ca. 1,5 m. Vit blå kombination Valge Daam
Riistimaegi, Uno Kivistik, Semu eller Minister. Där får Du samma höjd.

Finn
zissi
Oj vad mycket olika klematissorter det finns!

Det ska bli så spännande att ge sig ut till handelsträdgården i april-maj och se vad de har för sorter?

En fråga till bara: om jag bara ska ha en klematis i en Lindesbergskruka räcker det med 30-literskrukan då?
Finn Klematis
CITAT (zissi @ 11-01-2010, 17:50) *
Oj vad mycket olika klematissorter det finns!

Det ska bli så spännande att ge sig ut till handelsträdgården i april-maj och se vad de har för sorter?

En fråga till bara: om jag bara ska ha en klematis i en Lindesbergskruka räcker det med 30-literskrukan då?

Ja.
Bassam
Hej

Det är bättre om plantera bara en klematis i kruk .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon