EKLO

Jag tänker att här finns ju folk som kan det mesta - så jag testar en helt trädgårdsfri fråga:

Jag har bara ägt en mobiltelefon, och den har varit trogen i 4 år nu. En enkel variant från Siemens, utan kamera och nätkoppling etc. Vänner och arbetskamrater har retat sig på att deras moderna teknikutrustade pajar efter nåt år, börjar ladda ur för snabbt etc, och då har jag klappat min mobil som alltid funkat som en klocka.

Men nu. Plötsligt över en natt laddar den ur på bara nån minut eller två, utan att jag gjort nåt särskilt med den.

Jag gillar inte att konsumera och "byta upp mig", jag vill ha prylar som håller. Vad göra, och vad beror det på?
vitavargen
Det första man tänker på är att byta batteri. Men Ziemens är dåliga på "ha delar" i Sverige.

Det enklaste är att skaffa dig en ny mobil(via en billig abonm. som finns för 100kr i månaden hos vis företag,då ingår mobilpriset och månadssamtal i samma hundralapp).
titti49zon6
Dags att köpa ett nytt batteri, det gamla tar liksom bilbatterier och andra uppladdningsbara batterier slut och behöver bytas ut efter några år
EKLO
Nu känner jag mig nöjd, ett batteri kan jag tänka mig att köpa, bara jag slipper byta mobil. Tack för raskt svar (och hoppas nu det finns batteri till denna gamla pråm!).
blomkronan
Som dom andra säger batteriet är slut sad.gif

Om du nu ska se dig om efter en ny. Hur mycket ringer du för på en månad? Du har ju fasta abonnemang för 499:- månaden som du kan välja på, då kan du ringa och smsa hur mycket du vill, för den slanten. 3000 min och 3000 st sms ingår.
binder du dig på ett år kan du ju få en enkel telefon på köpet. Det är mitt tips flirting.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
EKLO jag säger som dom andra, byt batteri. Jag är säker att du hittar ett nytt batteri.

Blomkronan 499:- Kronor i månaden ? Så mycket ringer vi inte ens om året för med mobilen. giggle.gif

Elisabeth
Klura
Här beställer jag alltid grejor till mina kameror och mobiler Mytrendyphone
De har det mesta både original och pirat (som funkar minst lika bra)
De är från Danmark och skickar snabbt och billigt.
Beställ och betala via nätet så har du grejorna inom ett par dagar. Frakten när jag handlade laddare och batterier sist gick på 23 kronor (kan ha gått upp nån krona).

Edit: Såg nu att frakten var 29:- oavsett orderns storlek
Gita
CITAT (titti49zon6 @ 09-01-2010, 08:28) *
Dags att köpa ett nytt batteri, det gamla tar liksom bilbatterier och andra uppladdningsbara batterier slut och behöver bytas ut efter några år

Om det fortfarande finns batterier till just den modellen att få tag i.
Min Ericson som hade fyra till fem år på nacken började uppföra sig lika dant och när jag tänkte byta batterier gick det inte att få tag i till en så gammal modell.
Gita
titti49zon6
Kolla på BatteryStore, finns i Göteborg och dom ser ut att ha batterier även till äldre telefoner
Klura
CITAT (Gita @ 09-01-2010, 11:07) *
Om det fortfarande finns batterier till just den modellen att få tag i.
Min Ericson som hade fyra till fem år på nacken började uppföra sig lika dant och när jag tänkte byta batterier gick det inte att få tag i till en så gammal modell.
Gita

Kolla min länk ovan, de har till de flesta modeller som har kommit ut.
Nauti
Batterier, speciellt sådana batterier som måste räcka länge och vara små, slits ner och väggarna mellan där elektronerna vandrar blir tunnare och tunnare. Till slut kan det gå hål på dem och då vandrar elektronerna från ena sidan till den andra på direkten och batteriet laddas ur väldigt snabbt. Det är vad jag har lärt mig från högstadiefysiken åtminstone tongue.gif
CITAT (titti49zon6 @ 09-01-2010, 11:21) *
Kolla på BatteryStore, finns i Göteborg och dom ser ut att ha batterier även till äldre telefoner

Det finns också Batterilagret i Backa/Göteborg ( vid Stigs Center)

Elisabeth
Anma
Jar råder absolut inte till att köpa en mobil med bundet abonnemang om man nu behöver byta telefon. De enda det lönar sig för är prylnördar som måste ha det senaste och tycker att det är värt de pengar det kostar och för sådana som ringer och smsar extremt mycket. Det är alltid mer lönsamt att köpa en telefon kontant än med abonnemang.
EKLO
Oj så många svar på min lätt korkade fråga - jag tackar! Tog mig idag till Teknikmagasinet i Nordstan, inte för att jag eg. trodde att de skulle ha batteri till min gamla skorv, utan för att de är så otroligt hjälpsamma - precis som ni. De trodde att jag skulle få fatt i batteriet på BatteryStore mittemot feskekörka (ja, jag bor i Göteborg), som Titti också tipsade om, jag hann inte dit i dag, men gör ett försök på måndag. Funkar inte det testar jag nätbutiken Klura tipsar om. Många tack!

Sen lärde jag mig om batteriutmattning på köpet, tack Nauti, jag sov på den lektionen.

Och något fast abonnemang blir det inte tal om - jag använder mobilen för lite för det, jag gör kanske av med max 800:- per år.
Det gör att folk vet att det är andra nummer jag hellre nås på. Vilket är praktiskt, jag slipper en massa jobbsamtal opraktiska stunder på det viset, och slipper känslan av att alltid vara tillgänglig. Det hoppas jag ska kunna hålla i sig något år till, men utvecklingen går ju inte min väg när det gäller detta, inser jag. Men också jag förändras väl i takt med "tiden" får man hoppas, så man inte blir sur, menar jag.
vitavargen
CITAT (EKLO @ 09-01-2010, 17:55) *
...
Och något fast abonnemang blir det inte tal om - jag använder mobilen för lite för det, jag gör kanske av med max 800:- per år.
...

Föreslår att du tänker på ett billigare abonnemang(för 99 per mån finns hos alla leverantörer, och de 99 kronorna pratar du för).

Är du rädd för tekniken? är det därför du håller dig borta från nyare(billiga) modeller?

I så fall kan du be en tonåring runt omkring dig att gå genom funktionerna ett par gånger med dig. Det finns dessutom bruksanvisningar som följer med varje mobil. För om du köper batteri och betalar runt 800 kr per år blir det dyrt för dig. Tänk annorlunda smile.gif
Aqvakul
Är det inte bättre att satsa på en ny telefon. Du får en bra telefon för runt tusenlappen med kontantkort. Batteriet är inte så mycket billigare.
Hej igen
Föreslår också att du köper ny telefon .... piratbatterier kan ställa till elände ...
många har exploderat. Alla telefontillverkare fråntar sig ansvar om man inte anv originalbatteri.

Jag har kontanttelefon ... till den tog jag Telia Vänner abonnemang ...
betalar 69kr/mån ... ringer till alla i telias mobilnät för 69 öre/samtal, oavsett hur länge jag pratar.
69 öre kostar också sms.
Kvartalsräkningen brukar ligga på ca 240 kr och då anv jag så gott som uteslutande mobilen till alla samtal.
*Stintan*
Varför i helskotta ska man köpa en ny telefon om man redan har en som man trivs bra med om det nu går att få tag på ett nytt batteri. Och varför tjatar ni om abonnemang som är helt värdelöst när man ringer så lite som TS gör. Då är ju kontantkort det absolut bästa och billigaste.

EKLO hoppas du hittar ett passande batteri!
gnon49
dom flesta abonnemang man bider sig för blir i regel otroligt dyra om man kollar noga. Man får ju inte telefonen gratis. Att köpa en kontanttelefon blir alltid billigast. Men teleoperatörena tjänar multum på alla konstiga abonnemang som torgförs. Det gäller att skapa efterfrågan. Jag fyller på mitt kontantkort när det blir dags, och vet att inga andra kostnader tillkommer. Köper hellre en mobil för tvåtusen än ett abonnemang för en krona.
Hej igen
Enbart abonnemang ... Telia Mobil Till Vänner nu ännu billigare
vitavargen
Jag känner några som valt det billigaste abonnemanget. De betalar inget för mobilen. De betalar bara 99 kr i månaden som de ringer för. Taxa för abonnemang är mycket lägre än för kontantkort. Därför kan du få en ny mobil med dess årliga kostander för 1200 kr.

Om du har 800 kr mobilräkning per år blir skillnaden 400 kronor för den nya mobilen och du har möjligheten att ringa fler gånger(taxa för kontantkort är högre än abonnemang).

Släng den gamla mobilen och köp en ny(med en låg abonnemangskostnad). Titta hos alla leverantörer och leta den billigaste.
Gita
CITAT (vitavargen @ 09-01-2010, 21:24) *
Jag känner några som valt det billigaste abonnemanget. De betalar inget för mobilen. De betalar bara 99 kr i månaden som de ringer för. Taxa för abonnemang är mycket lägre än för kontantkort. Därför kan du få en ny mobil med dess årliga kostander för 1200 kr.

Om du har 800 kr mobilräkning per år blir skillnaden 400 kronor för den nya mobilen och du har möjligheten att ringa fler gånger(taxa för kontantkort är högre än abonnemang).

Släng den gamla mobilen och köp en ny(med en låg abonnemangskostnad). Titta hos alla leverantörer och leta den billigaste.

Eller gör som jag, släng den gamla och köp en ny kontant, jag la ner lite mer pengar och valde den modell jag verkligen ville ha med bästa tänkbara kamera. Inget abonnemng utan kontantkort, jag ringer för cirka 1000 kr per år.
Kan säga att kameran i min mobil ger lika bra bilder som den betydligt dyrare digitalkamera min man köpte.
Gita
EKLO
CITAT (vitavargen @ 09-01-2010, 18:57) *
Föreslår att du tänker på ett billigare abonnemang(för 99 per mån finns hos alla leverantörer, och de 99 kronorna pratar du för).

Är du rädd för tekniken? är det därför du håller dig borta från nyare(billiga) modeller?

I så fall kan du be en tonåring runt omkring dig att gå genom funktionerna ett par gånger med dig. Det finns dessutom bruksanvisningar som följer med varje mobil. För om du köper batteri och betalar runt 800 kr per år blir det dyrt för dig. Tänk annorlunda smile.gif

Hoppsan, ett lite ilsket pekfinger åkte upp i luften.
Nå, hur man än vänder och vrider på sig så är ju 99 kr/mån mer än det jag nu betalar så jag har inget behov ens av ett billigt abonnemang.

Och jag tror nog inte att jag är rädd för tekniken, jag är dock lite rädd för utvecklingen att man alltid ska vara "uppkopplad" och tillgänglig för stort som smått (en utveckling som jag ju ser är härredan - men som jag alltså vill hålla stången lite till). I min bekantskapskrets är det f ö knappast brist på teknik- och prylintresserade i övre medelåldern, inte behöver man väl vara tonåring för sådant?

Rent allmänt är jag för att återanvända och att inte köpa nytt, det har med min syn på konsumtion och sådant att göra förstås. Jag är på intet sätt rabiat eller renlärig när det gäller det heller, men har jag ingen akut anledning att bidra till sopberg och sådant avstår jag gärna.
vitavargen
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:26) *
Nå, hur man än vänder och vrider på sig så är ju 99 kr/mån mer än det jag nu betalar så jag har inget behov ens av ett billigt abonnemang.

Och jag tror nog inte att jag är rädd för tekniken, jag är dock lite rädd för utvecklingen att man alltid ska vara "uppkopplad" och tillgänglig för stort som smått (en utveckling som jag ju ser är härredan - men som jag alltså vill hålla stången lite till). I min bekantskapskrets är det f ö knappast brist på teknik- och prylintresserade i övre medelåldern, inte behöver man väl vara tonåring för sådant?

Rent allmänt är jag för att återanvända och att inte köpa nytt, det har med min syn på konsumtion och sådant att göra förstås. Jag är på intet sätt rabiat eller renlärig när det gäller det heller, men har jag ingen akut anledning att bidra till sopberg och sådant avstår jag gärna.

Hoppas att du inte tolkar det som ett pekfinger, för det var bara ett vänligt förslag.

För övrigt avgör du själv vad som är bäst för dig.

Aqvakul
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:26) *

Jag var i precis samma situation som du för något år sen. Jag tycker fortfarande att du ska prova en ny telefon. Troligen kommer du, likson jag, finna den mycket smaratare och bekvämare. Är telefonen av samma märke som du har nu, så har den ett grundupplägg vad avser menyer som du känner igen. Jag ringer väldigt lite, då jag använder mobilen mest som en säkerhet om det skulle hända mig något eller om jag ska hitta någon på stan. Därför har jag valt kontantkort.
titti49zon6
Men jag fattar inte, EKLO söker ett nytt batteri och blir rådd till att köpa en ny telefon g.gif
Ett nytt batteri till en Siemens kostar max 188:- hos Batterystore om man ser på deras hemsida.
Kolla om din telefon(telefonbeteckningen) finns med bland dom som finns uppskrivna, dom kan ju i.o.f kanske få tag i rätt batteri om det inte finns hemma.
EKLO
CITAT (titti49zon6 @ 10-01-2010, 09:44) *
Men jag fattar inte, EKLO söker ett nytt batteri och blir rådd till att köpa en ny telefon g.gif
Ett nytt batteri till en Siemens kostar max 188:- hos Batterystore om man ser på deras hemsida.
Kolla om din telefon(telefonbeteckningen) finns med bland dom som finns uppskrivna, dom kan ju i.o.f kanske få tag i rätt batteri om det inte finns hemma.

Just så tänker jag göra.
Jag kan ändå inte låta bli att fascineras av engagemanget i denna pyttelilla fråga - dvs det väcker många tankar om både det ena och andra - teknikrädsla, till exempel. Eller kanske bekvämlighet. Eller något annat. Är det provokativt att laga istället för att köpa nytt, det vore ju konstigt så mkt som det pratas om överkonsumtion i dessa mer miljömedvetna dagar. Det är något i engagemanget jag inte riktigt begriper faktiskt.
Aqvakul
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:55) *
Just så tänker jag göra.
Jag kan ändå inte låta bli att fascineras av engagemanget i denna pyttelilla fråga - dvs det väcker många tankar om både det ena och andra - teknikrädsla, till exempel. Eller kanske bekvämlighet. Eller något annat. Är det provokativt att laga istället för att köpa nytt, det vore ju konstigt så mkt som det pratas om överkonsumtion i dessa mer miljömedvetna dagar. Det är något i engagemanget jag inte riktigt begriper faktiskt.

OK, om batteriet kostar under 200 kronor så förstår jag mer än väl ditt val. I mitt fall så handlade det om ca 700 kronor.
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:55) *
Just så tänker jag göra.

Alldeles rätt tänkt EKLO. Jag förstår inte heller varför så många försöker att övertala dig till att köpa nytt.

Men det är som så oft, bara köpa, köpa, köpa.........
Klura
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 10:01) *
OK, om batteriet kostar under 200 kronor så förstår jag mer än väl ditt val. I mitt fall så handlade det om ca 700 kronor.

Vad är det för telefon som har så dyrt batteri?
Har för mig att det dyraste jag köpt kostade runt 150:-.
Har dock inte kollat vad det skulle kosta till den jag har nu som är helt ny.
Kanske är svindyrt.
emmas matte
mitt SIM-kort var slitet och fick byta detta sedan fungerade telefonen utan problem, de sa att när simkortet är slitet så söker telefonen oavbrutet, då tar batteriert slut på ca 2 tim. simkortet var ca.10 år,kanske mer.
Klura
CITAT (emmas matte @ 10-01-2010, 11:22) *
mitt SIM-kort var slitet och fick byta detta sedan fungerade telefonen utan problem, de sa att när simkortet är slitet så söker telefonen oavbrutet, då tar batteriert slut på ca 2 tim. simkortet var ca.10 år,kanske mer.

Ja då är det verkligen dags att byta kort. Stämmer att det drar mycket mer batteri.
Täckningen har säkert blivit bättre också efter bytet.
Jag hade också ett gammalt kort och samtalen bröts och det strula, men efter bytet funkade allt klockrent.
KRT
CITAT (Klura @ 10-01-2010, 11:22) *
Vad är det för telefon som har så dyrt batteri?
Har för mig att det dyraste jag köpt kostade runt 150:-.
Har dock inte kollat vad det skulle kosta till den jag har nu som är helt ny.
Kanske är svindyrt.

Handlar kanske om orginaltillbehör eller piratdel? Iofs tycker jag också 700 låter dyrt, men när jag skulle köpa nytt batteri till en gamal telefon för några år sedan kostande orginalbatteriet (nokia) nästan 500. Och jag vill ha orginaldel eftersom det just då var en del snack om piratbaterier som fattade eld och på andra sätt var opålitlitliga.

Självfallet bestämmer man helt själv om man vill ha sin gamla telefon eller köpa en ny, och på samma sätt är det helt och hållet upp till var och en vilken ideologi man lever efter.
Själv lever jag efter ideologin att min mobil MÅSTE fungera alltid och ALLTID ha täckning. Inte så mycket för att mitt jobb ska kunna ringa på söndagkvällen, utan av andra skäl. Att jag sedan inte alltid väljer att SVARA är en annan sak. Däremot måste min telefon vara tillfförlitlig, och eftersom jag kommunicerar en del via MMS (bilder) måste telefonen ha kamera. Andra har inte de behoven och köper då telefon efter det.
Anki på Öland
CITAT (emmas matte @ 10-01-2010, 11:22) *

Kan man byta SIM-kort och ändå få behålla sitt telefonnummer???? För det är väl samma sak som kontantkortet........ Har just köpt min första mobiltelefon, har haft 2 tidigare som jag fått ärva av en av mina döttrar.... Båda ganska gamla och välanvända, hon bytte inte heller för ofta. Den sista gick knappt att höra vad den man pratade med sa, så det blev en glad överraskning första gången jag pratade i min nya smile.gif
ANki
Klura
Japp, du behåller ditt gamla nummer, får ett nytt kort bara.
Men man ska tänka på att så fort man aktiverar det kortet så blir det gamla obrukbart.
Det gäller med andra ord att man FÖRST kopierat över allt man sparat på det gamla kortet.
Anki på Öland
OK, tack!
Anki
Klura
Kom på en grej till vad det gäller nytt kort, i alla fall vad det gäller Telia.
Kollegan råkade ut för det.
Han hade beställt ett nytt kort men skiftade inte direkt. Det blev liggandes någonstans på "ett bra ställe" och bortglömt.
Efter en tid slutade hans telefon att fungera och jag ringde och felanmälde hans telefon.
Det visade sig att om man inte har aktiverat det nya inom 6 mån så görs det automatiskt crazy.gif
När jag sa att de måste fixa tillbaka det gamla kortet fick jag höra att det inte gick.
Men jag blev "lite sur" och vi diskuterade wink.gif dagens teknik ett stund och efter 15 min hade det återaktiverats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon