|
blomkronan
09-01-2010, 09:30
Jag tänkte att vi som har odlingslott, kan tipsa varandra, om vad man kan göra och vissa hur vi har gjort i en egen tråd  Just nu händer det ju inte så mycket på själva lotten, men .... jag har försått kronärtskockan som tar lång tid på sig att växa. På flera ställen på internet har jag läst att man ska/kan göra det nu. Har ni andra satt några grönsaksfrön än?
Ja hann precis bädda in min nya odlingslott föresnön kom och nu är det bara väntan som gäller... Jag planerar och dividerar...Vad ska växa var, hur mycket behöver jag osv... Men det enda jag kan göra nu är att gå ut i skogen och såga ner lite störar och pålar, som jag ska ha till klängväxter och som staket... Sen odlar jag skott inne också, solrsos, ärt- och rädisskott, mmm... Jag läste nånstans att man kan odla vinterssallat inne så jag tänkte prova det också... Nån som vet nåt mer man kan odla inne på vintern...
Min lott har jag vänt runt jorden på, det är allt jag gjort på den hittills. Vanligtvis skulle jag inte gjort det men det är ganska tung lerjord på den så det var nog bra att göra det innan frosten kom. Nu är det väl bara till att vänta tills frosten släpper. När det börjar bli dags skall jag blanda ner kokos, växtmaterial och gräsklipp i den och försöka fixa rader åt växterna i förväg där jag försöker bättre på dräneringen. Kronärtskockorna vill tydligen ha en lätt, varm och väldränerad jord vilket jag inte har  Får se hur det går ändå. Jag har bara sått kronärtskocka och chili än så länge. Resten får vänta tills februari-mars, min flickvän vill inte ha ett stort tält som står och låter i lägenheten från januari tills det är dags att plantera ut  Jag har frågat förut men inte fått något svar, när kan man räkna med att frostrisken är över i södra Skåne? Det vore bra att veta det i förväg. CITAT (cirre @ 09-01-2010, 10:53)  Nån som vet nåt mer man kan odla inne på vintern... Allting om du har belysning. Annars om du vill odla i dagsljuset så har jag bara hört talas om folk som odlat sallat.
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2010, 10:59
CITAT (Nauti @ 09-01-2010, 10:54)  Min lott har jag vänt runt jorden på, det är allt jag gjort på den hittills. Vanligtvis skulle jag inte gjort det men det är ganska tung lerjord på den så det var nog bra att göra det innan frosten kom. Nu är det väl bara till att vänta tills frosten släpper. När det börjar bli dags skall jag blanda ner kokos, växtmaterial och gräsklipp i den och försöka fixa rader åt växterna i förväg där jag försöker bättre på dräneringen. Kronärtskockorna vill tydligen ha en lätt, varm och väldränerad jord vilket jag inte har  Får se hur det går ändå. Jag har bara sått kronärtskocka och chili än så länge. Resten får vänta tills februari-mars, min flickvän vill inte ha ett stort tält som står och låter i lägenheten från januari tills det är dags att plantera ut  Jag har frågat förut men inte fått något svar, när kan man räkna med att frostrisken är över i södra Skåne? Det vore bra att veta det i förväg. Enligt min erfarenhet gillar kronärtskockan tung lerjord, vi odlar sånt på jobbet i riktigt tung lerjord på friland, jag lyckades även med den vid förra huset även där var det ganska tung lerjord. I köpejord och i den mycket lätta jord jag har vid detta huset har den inte funkat alls. Så jag tror den kommer trivas utmärkt hos dig även om du inte gör så mycket se bara till så den har vatten, gödning + gärna inte alltför blåsigt.
CITAT (Nauti @ 09-01-2010, 10:57)  Jag har frågat förut men inte fått något svar, när kan man räkna med att frostrisken är över i södra Skåne? Det vore bra att veta det i förväg. Jag brukar säga att frostrisken är över kring 13 maj, men för säkerhets skull kan man täcka med odlingsväv om det ändå skulle närma sig 0 grader. Ofta planterar jag ut t.ex. sallat, kål, purjolök och annat som inte är så känsligt redan i början av april. Då har jag ofta väv över. Sallat brukar jag sätta ut i mars.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2010, 10:59)  Enligt min erfarenhet gillar kronärtskockan tung lerjord, vi odlar sånt på jobbet i riktigt tung lerjord på friland, jag lyckades även med den vid förra huset även där var det ganska tung lerjord. I köpejord och i den mycket lätta jord jag har vid detta huset har den inte funkat alls. Så jag tror den kommer trivas utmärkt hos dig även om du inte gör så mycket se bara till så den har vatten, gödning + gärna inte alltför blåsigt. Det låter bra, jag hade ställt in mig på att det kanske inte skulle gå så bra som jag hoppas  Vattning kan bli problem eftersom jag bor en bit bort men jag får väl se till att orka  Gödning tänkte jag lösa genom att blanda ner gräsklipp som sagt och genom att odla rödklöver mellan raderna. Till hösten tänkte jag vattna med PK 13/14 som är en näring med som det låter, fosfor och kalium  Blåst hoppas jag också skall gå bra, jag har andra odlingslotter på sidorna och ena sidan har ett staket som jag kommer att odla ärtor på. Nu känner jag mig litet positivare till kronärtskocksodlingen  CITAT (rosita @ 09-01-2010, 11:24)  Jag brukar säga att frostrisken är över kring 13 maj, men för säkerhets skull kan man täcka med odlingsväv om det ändå skulle närma sig 0 grader.
Ofta planterar jag ut t.ex. sallat, kål, purjolök och annat som inte är så känsligt redan i början av april. Då har jag ofta väv över. Sallat brukar jag sätta ut i mars. Det var skillnad mot början av juni som man räknade med där jag kommer ifrån  Jag kanske hinner odla upp en vända gröngödslingsgrödor som jag kan vända ner i lotten då, innan jag sätter ut kronärtskockorna, spiskummin och koriander. Broccoli är väl inte särskilt känslig, tror du att jag kan sätta ut den i april?
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2010, 12:10
I mälardalen skulle inte jag sätta ut kålväxter i april (vissa år kan det ju faktiskt vara lite snö vissa dar i luften ända till valborg, så vissa år kan april vara riktigt kall + vissa år har vi blivit lurade av en riktigt varm period som sedan följs av en riktigt kall som tar död på nästan allt man planterat under den varma perioden), vi sätter ut första omgången kål i början av juni och vi har zon 1-2 här precis invid mälaren i stockholmstrakten, vi använder ej fiberduk det är för stora ytor så med fiberduk kan man starta något tidigare. Både lök och kål klarar enstaka frostnätter men låga temperaturer ökar risken för stocklöpning.
CITAT (Nauti @ 09-01-2010, 11:41)  Det var skillnad mot början av juni som man räknade med där jag kommer ifrån  Jag kanske hinner odla upp en vända gröngödslingsgrödor som jag kan vända ner i lotten då, innan jag sätter ut kronärtskockorna, spiskummin och koriander. Broccoli är väl inte särskilt känslig, tror du att jag kan sätta ut den i april? Jag brukar plantera ut blomkål, kålrabbi, purjo, sockerärter och fänkål 2:a eller 3:e veckan i april (då sätter jag oftast potatis också), men det beror så klart på vädret. Som det ser ut här just nu i början av januari med -12 grader på nätterna, så är det lite svårt att tro, men det brukar bli varmt i april. Det är nog lite skillnad var i södra Skåne man odlar också!
Hej Man kan sår dom tidigt inne och när blir vädret bra ska omplantering ute . H: Bassam
Alexander-VG-zon3
09-01-2010, 14:59
CITAT (Nauti @ 09-01-2010, 10:57)  Jag har frågat förut men inte fått något svar, när kan man räkna med att frostrisken är över i södra Skåne? Det vore bra att veta det i förväg. här är en karta från smhi för sista vårfrost http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/vfrost1.jpgden stämmer inte helt exakt, men ger en lite fingervisning (jag själv kommer ju från Kristianstad och i det området kunde det varierar rätt så bra ibland var det sista frost i mars-början av april och ibland kunde det komma i mitten av maj).
Tulipanaros
09-01-2010, 21:52
Håller med Åsa om att kronärtskockor trivs finfint i lera. Leran är också fukthållande och skockorna har djupa rötter, så de brukar inte behöva vattning. Förra året planterade jag ut kål och skockor 23-24 maj i zon 3/4 -- med fiberduk för säkerhets skull. Förra sommaren var ju också sen i starten, men med fiberduk funkade det bra.
blomkronan
10-01-2010, 01:32
Vad skönt att höra att kronärtkockerna gillar lerjord  Då kommer jag kanske ha en del kocker i höst att skörda. Min odlingslott består ju bara av lera. Jag vill sätta gullök nu! är det någon som har erfarenhet av att så gullök tidigt ? I vilken temperatur växer dom. Jag kan anpassa mig efter hur dom vill ha det, bara jag vet hur?
CITAT (blomkronan @ 10-01-2010, 01:32)  Vad skönt att höra att kronärtkockerna gillar lerjord  Då kommer jag kanske ha en del kocker i höst att skörda. Min odlingslott består ju bara av lera. Jag vill sätta gullök nu! är det någon som har erfarenhet av att så gullök tidigt ? I vilken temperatur växer dom. Jag kan anpassa mig efter hur dom vill ha det, bara jag vet hur? Om man sätter lök för tidigt och det sedan skulle bli en kallare period, går löken lätt i blom eftersom den då tror att det är ny säsong och vill gå i frö.
blomkronan
10-01-2010, 09:08
CITAT (rosita @ 10-01-2010, 07:13)  Om man sätter lök för tidigt och det sedan skulle bli en kallare period, går löken lätt i blom eftersom den då tror att det är ny säsong och vill gå i frö. Det var bra att veta... då sätter jag inte så många frön, jag måste testa i allafall  tänkte jag ställer dom i min "såbod" mitt förråd som jag håller 5-10 grader i nu. I feb-mars höjer jag tempen till 15 grader för då ska alla andra sådderna ut dit som jag har satt nu. Då kanske jag har lite lök att sätta ut på min lott oxå, förhoppningsvis i maj  (Jag vill undvika sättlöken, jag vill så själv)
CITAT (blomkronan @ 10-01-2010, 09:08)  Det var bra att veta... då sätter jag inte så många frön, jag måste testa i allafall  tänkte jag ställer dom i min "såbod" mitt förråd som jag håller 5-10 grader i nu. I feb-mars höjer jag tempen till 15 grader för då ska alla andra sådderna ut dit som jag har satt nu. Då kanske jag har lite lök att sätta ut på min lott oxå, förhoppningsvis i maj  (Jag vill undvika sättlöken, jag vill så själv) Jasså, du menar att så frön!? Det jag menade var sättlök! Jag vet faktiskt inte när man sår lök, jag har aldrig gjort det.
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2010, 13:38
Vanlig kepalök (gul, röd) sås runt mars-april den kan inte heller sättas ut för tidigt eller utsättas för låga temperaturer även den kan stocklöpa.
Runåbergs har bra beskrivning över sådden och uppdrivningen, så jag kopierar därifrån:
SÅDD: Så de svarta fröna ca 1 cm djupt i mars - april, inomhus eller i drivbänk. Håll god värme under groningen, gärna 20 - 25°C. När plantorna kommit upp ska de stå ljust, luftigt och svalt. I synnerhet de sista veckorna innan utplantering är det viktigt att temperaturen inte är för hög (max 15°C). Annars kan löken börja svälla i förtid, i tron att det är full sommar. Plantorna blir stadigare om man, under de första 4-6 veckorna, klipper bladen då och då till en höjd på ca. 6 cm. Klippet går bra att äta som gräslök. Plantera ut på friland så snart jorden blivit lite uppvärmd och frostrisken är över. Sätt löken grunt och fast. Lök har lång utvecklingstid och kan bara sås direkt på friland i södra delarna av landet. Så 40-60 frön/sträckmeter. Vid sättlöksodling sås 4-500 frön/sträckmeter i ett 10 cm brett band.
blomkronan
24-01-2010, 16:06
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-01-2010, 13:38)  sås runt mars-april  Åsa för svaret  Jag satte aldrig fröna... har ju andra måsten som går före, som tur är ibland  Nu kan jag lugnt vänta till mars innan jag sår dom  Ja det händer ju inte mycket på lotten men jag har varit och hämtat hästskit... vill bara påminna er som har lott att tänka på att hämta skit nu eller senast i april... (för att lägga på hög, till nästa år) Jag ska ta för vana att hämta en gång om året (vid den här tid på året-senast i april) Sen på hösten kan man lägga ut skiten och det är klart för att börja så i april året därpå... då har det brunnit klart "Gratis är gott"  edit: stavar som en kratta!!
Har också funderat på att så lök i stället för att sätta dem. De hinner alltså utvecklas ordentligt under en sommar i Stockholmsområdet så de är färdiga att skördas till hösten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|