Hej
Igårkvälll när jag duschade mina krukväxter, så märkte jag att en ranka på ena Bägarrankan hängde ner och
stjälken var av. Jag tog den och satte den i vatten. Kan det bli rötter på den ? Ska jag korta av den? Ta bort
några blad? Kapa den på ett "visst ställe", ovanför ett bladpar? Deka den? Så att den orkar bilda rötter menar jag.
Den är ju ganska lång. Lyckas det?
Hälsn Tepa
Hej
Ingen som har något förslag? Jag googlade på Bägarranka skötselråd och förökning. Hittade att den ska
beskäras på våren och sticklingarna man får när man beskurit kan man sätta i såjord. Jag tog in en burk
jord, som jag använde när jag satte lite perennfrön i höstas i krukor, ur förrådet. Den var då sandblandad,
nu är där nog mest sand. Duger det? Jag tror jag tänker dela kvisten i tre delar. Var ska man kapa?
...snälla...
Hälsn Tepa
Nä, nu tänker jag dela kvisten i tre delar och sätta dom i den där såjorden jag har. Så får det bli. Sen tänker
jag hålla den fuktig och så tror jag att jag sätter krukan i varma vardagsrummet, i fönstret mot sydväst, där
det finns tre växtlampor.
Blir det bra eller vad tror ni ?
Hälsn Tepa
Sisterofsam
18-01-2010, 10:56
Jag har en bägarranka som jag försökt ta sticklingar på flera gånger utan resultat, men jag tror att jag kan ha otur. Jag har en känsla av att det borde gå, och du förlorar ju ingenting på att försöka. Jag ska också göra ett nytt försök och ta nya sticklingar på min litet senare i vår.
Det här är ju inte den bästa årstiden att ta sticklingar, men det kan ju lyckas. Annars kan du pröva igen om ett par månader, när du beskär växten (det behövs, jag lät bli några år och fick ett enda trassel).
Gör som med vanliga sticklingar, ta av den ovanför ett bladpar, ta bort blad från sticklingen så att den har ett par-tre blad kvar och stick sedan ned den i såjord. Spraya den med vatten då och då, särskilt nu på vintern när det är torrt i luften.
Lycka till!
Hej
Mina sticklingar ser exakt ut som när jag planterade dom. Lika gröna. Men ännu vet man kanske inte om det lyckas.
Hälsn Tepa
Man brukar ta sticklingar av lite äldre skott än nya gröna. Ljus och undervärme, ev. plastpåse över.
Hej
Det kan ta sticklingar och ställa de i jord som blandad med sand , du behöver bara göra jord fuktig och naturligavis varm i lägenhet och du kan sprej vatten på dom.
H:Bassam
Hej
Jag lyckades inte. Det torkade bort, trots att jag höll jämn fuktighet. Äsch.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.