Full version: Julens dadlar
Ålgryte
Jag har sökt efter råd om jag kan plantera kärnorna från julens dadlar, men inte hittat något. Inte heller i Eva Rönnbloms bok nämns dadlar no.gif
Går de inte att få grodd på dem? Är de för gamla när vi äter dem "färska" på julbordet? g.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Det går att få dadlarna att gro, det tar dock lång tid att få en stor växt av dem för de växer SÅÅÅ långsamt.

Jag har lyckats få såna där riktigt torra dadlar med något sockrigt överdrag att gro men numera kan man ju även köpa hyfsat färska dadlar i kartonger också.
Alexander-VG-zon3
tvätta dom noga så att dom blir rena från fruktkött, så dom i en luckerjord strax under jordytan, placera sådderna varmt (ca +25c +30c) dadlar är inte ljusgroende håll dom lätt fuktiga. du kan så dom under hela året och dom håller sig länge men desto längre tid man förvarar dom desto längre tid tar det för dom att gro.

är dom färska så tar det ca 1v till någon månad, är dom inte färska så kan det ta upp till ett år innan dom gror men oftast går det snabbare.

först tittar ett grönt strå upp sedan kommer det fler och fler strån tills det börjar utvecklas till att bli mer och mer fjäderblad som kommer, så det kommer inte se ut som en palm i början då dom har väldigt skilda juvenila och adultablad.

när dom grott så ställ dom soligt även söderfönster funkar. låt jorden torka upp lätt innan dom vattnar igen. vill du så kan du ha dom ute i det fria under den frostfriaperioden (avhärda dom först mot solen) och sedan ta in dom innan frosten och övervintra dom inne.

annars så trivs den bra även inne i ett soligt fönster. och kan med tiden få en rejälstam och kraftiga palmfjäderblad och nå en höjd av 3-4m.
Ålgryte
Så snabba ni är att svara! thanks.gif thanks.gif

Ska jag inte fila dem eller lägga dem i varmt vatten några dygn?
Alexander-VG-zon3
du kan lägga dom i varmt vatten i 1-2dygn. fila brukar inte behövas.
Ålgryte
Tack flaxss!

Kollade länken du lämnat på ngn annan sida. Fantastiskt bra info! tummenupp.gif thanks.gif
Hur har det gått med dina dadelpalmer? Länken till bilderna fungerar inte längre...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ålgryte @ 09-01-2010, 16:10) *
Tack flaxss!

Kollade länken du lämnat på ngn annan sida. Fantastiskt bra info! tummenupp.gif thanks.gif
Hur har det gått med dina dadelpalmer? Länken till bilderna fungerar inte längre...

jag har några nu i krukor som jag inte sköter så noga (har tröttnat lite på dom) under sommaren är dom i ett litet växthus och där får dom klara sig själva (ibland mycket fukt och ibland väldigt torrt och tempen går lätt över +45c +50c) och stå tills frosten kommer och därefter står dom i en källare +15c utan mörker och knapp nåt vatten, sedan efter frostrisken är över sätter jag ut dom igen. och mina andra planterade jag ut på friland och dom har därmed dött därefter den längsta klarade väl sig ca 3år. men dom jag har kvar lever och får några nya blad per sommar. hade jag velat hade jag nog kunnat sköta dom bättre.
KRT
Jag köpte färska dadlar innan jul och satte kärnorna och de har redan grott. Upptäckte en rot som stack ut under krukan när jag skulle vattna, men än syns inget på ytan - jag satte nog dem lite djupt smile.gif
Kul att det var så lätt att få dem att gro, ska se om man kan få dem att överleva och bli "palmliknande", jag har också en tendens att tröttna på växter som är långsamma. Men å andra sidan har jag en pappa som älskar palmer så han kan få dem om/när jag tröttnar smile.gif

Är det alltid så att palmer har väldigt olika förstablad jämfört med senare blad?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 10-01-2010, 11:30) *
Jag köpte färska dadlar innan jul och satte kärnorna och de har redan grott. Upptäckte en rot som stack ut under krukan när jag skulle vattna, men än syns inget på ytan - jag satte nog dem lite djupt smile.gif
Kul att det var så lätt att få dem att gro, ska se om man kan få dem att överleva och bli "palmliknande", jag har också en tendens att tröttna på växter som är långsamma. Men å andra sidan har jag en pappa som älskar palmer så han kan få dem om/när jag tröttnar smile.gif

Är det alltid så att palmer har väldigt olika förstablad jämfört med senare blad?

samtliga palmer har väldigt olika bladstadier, exempelvis sådde jag en trachycarpus som ska få silver/blå blad som är solfjädersformade och den har nu gröna och breda stråblad. sedan får dom ett stadie där dom ändrar från strå till sin form och sedan ett där dom ändrar färg och så ett när dom riktiga adulta bladen kommer (exempelvis en dadelpalm som har väldigt silvriga blad får ju riktiga fjäderblad men som fortfarande är gröna under många år).
KRT
Nu har jag fått upp små vassa grässtrån i krukan, de har växt rakt igenom plasten jag har över krukan faktiskt smile.gif

Än så länge har 3 kommit upp, jag vet att jag satte 5, så några till kanskedet kommer. Men vad ska jag göra med dem nu??? De står på varmvattenberedaren med en 40w glödlampa som extraljus och extravärme - kan de stå kvar där eller vill de stå svalare nu? Jag vet inte om det blir mycket ljusare, även om jag ställer dem i söderfönster så är det ju ganska mulet ute nu för tiden laugh.gif

Alexander-VG-zon3
när dom har grott så ställ dom soligt, inte för kallt. extra ljus behövs inte men är inget negativt. dom tål att växa ganska solfattigt.
KRT
CITAT (flaxss @ 13-01-2010, 12:48) *
när dom har grott så ställ dom soligt, inte för kallt. extra ljus behövs inte men är inget negativt. dom tål att växa ganska solfattigt.

OK, då blir det fönsterbrädan i söderläge då, det är väl runt 20 grader där, hoppas det räcker smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon