Full version: Klockranka 2010
joulanta
Visst börjar det va dags att få ner fröna till klockrankan nu? Satte nog mina för sent i fjol dom hann inte blomma
Maggan H
Jag sådde 1 mars i fjol och här var det fullt tillräckligt, de blommade ganska länge. Jag skulle inte kunna härbärgera dom om jag sådde nu, minns att jag ändå toppade mina förra året och ändå hade jag problem, de klänger ju fast sig i allting! blink.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 09-01-2010, 16:45) *
Jag sådde 1 mars i fjol och här var det fullt tillräckligt, de blommade ganska länge. Jag skulle inte kunna härbärgera dom om jag sådde nu, minns att jag ändå toppade mina förra året och ändå hade jag problem, de klänger ju fast sig i allting! blink.gif

Tack Maggan…… thanks.gif Det var precis det där jag satt och funderade på efter att ha läst i ”såklådetråden”. Jag har beställt frön från Konnässörsklubben och de har inte kommit än.

Jag fick ju en planta av dig i fjol och det var nog svårt att hålla den inne till i juni. De tog tag och klängde i precis allt! Bara man gick förbi den slängde den ut en tentakel……Ungarna kallade den ”monsterblomman” och hittade på de mest hårresande historier om vad som kunde hända om den fick tag i en w00t.gif .

Det där med att de inte vill blomma….kan det ha med hur mycket man göder dunno.gif ? Mina blommade nämligen från mitten av juli till frosten tog den i början av oktober. Bilden är tagen den 8/10.

Jag var inte så snäll med min.....Den fick bo i en stor kruka med jord som jag odlat tomater i förra året. Jag bara grävde om och gödslade lite. Det var meningen att jag skulle förbättra jorden mer men den såg ut att må så bra att den fick fortsätta med den "taskiga" jordmånen.

Sen fick den bara sporadisk någon lite skvätt Blomstra under sommaren
[attachment=46140:klockranka__Large_.JPG]

/Anki
joulanta
Viken jätte det blev. Det är ju så man vill den ska hinna bli innan första frosten. Men det är ju inte så kul om den växer för fort inne risken finns ju att man river av stänglar, men det kanske inte gör så mycket. Det kliar i fingrarna att så den men det är nog bäst att vänta lite till
joulanta
Kan jag verkligen vänta en månad med fröna om jag vill att den ska hinna blomma under sommaren? Vi har ju oftast en frostnatt redan mitten av augusti
HelenN
Jag sådde mina lite senare, och de blommade sent osså, men jag upplevde inte att de var såå känsliga för frosten, för jag hade kvar mina länge. Underbar bild du visar....den va ju bra mycket större än mina:)
joulanta
Nu kunde jag inte vänta längre.... Fröna ligger i blöt 2 timmar sen hamnar dom i jorden som är klar att planteras i. kompiskram.gif
rosita
Mina har grott nu! bravo.gif Jag har aldrig provat denna förut, men jag blev inspirerad i denna tråden!
MirMaja
oj, klänger den så mycket? Jag som har de så trångt inne...

Trivs den bäst att bo i kruka? Jag hade tänkt sätta flera plantor mot en hög spaljé i trädgårdslandet, söderläge rolleyes.gif

Är det nåt speciellt man ska tänka på med sådden eller är det som en vanlig sommarblomma? Gror 20-25 grader och ska sen stå ljust gärna 15-18 grader? Vill den har rymligt att växa i?

//Miranda
Maggan H
CITAT (MirMaja @ 09-02-2010, 20:17) *
oj, klänger den så mycket? Jag som har de så trångt inne...

Trivs den bäst att bo i kruka? Jag hade tänkt sätta flera plantor mot en hög spaljé i trädgårdslandet, söderläge rolleyes.gif

Är det nåt speciellt man ska tänka på med sådden eller är det som en vanlig sommarblomma? Gror 20-25 grader och ska sen stå ljust gärna 15-18 grader? Vill den har rymligt att växa i?

//Miranda

Ja detta är klängaren nr !! giggle.gif

Går utmärkt att jordsätta, ha lite avstånd emellan, 60-70 cm minst.

Hanteras precis som du beskrev, och den växer jättesnabbt, så ta en lite större kruka vid omskolning än normalt. Toppa den 1-2 ggr.

CITAT (rosita @ 09-02-2010, 19:16) *
Mina har grott nu! bravo.gif Jag har aldrig provat denna förut, men jag blev inspirerad i denna tråden!

Berätta gärna om några veckor hur det går! naughty.gif

CITAT (joulanta @ 09-02-2010, 11:04) *
Nu kunde jag inte vänta längre.... Fröna ligger i blöt 2 timmar sen hamnar dom i jorden som är klar att planteras i. kompiskram.gif

Lycka Till! Kan förstå att ni däruppe i norr vill ha dom i blom, i alla fall några veckor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon