MirMaja
09-01-2010, 17:33
Vår kompost som vi anlade förra våren består nu av ungefär hälften kaningödsel/spån och andra hälften jämnt fördelat hushållsavfall, hö och växtdelar.
Kaninkisset innehåller ju en hel del ammoniak, kan det skada komposten? Finns det något som är extra bra att tillsätta i en kompost med mycket kaningödsel och spån?
Kan jag använda denna kompost i vår i en varmbänk?
Finns det något område där jag kan lägga den färska kaningödseln med spån som täckodling? Eller blir det för starkt för växterna?
//M
Preussen
09-01-2010, 19:08
urinen behöver du nog inte oroa dig för, det är en bra kvävekälla. i och med att du har spån i komposten tar detta en del av kvävet i nerbrytningsprocessen. för att påskynda denna process kan du tillsätta mer kväve vilket billigast sker genom urin och att lufta komposten då och då med spade alt. pinne.
jag skulle själv ej använda spångödslen i varmbänk då det tar mycket kväve i anspråk utan jag skulle satsa på att låta den bränna ut i komposten.
MirMaja
10-01-2010, 17:35
vad synd att den inte går att använda i år, vi kommer antagligen att flytta ut innan nästa sommar så jag hade velat utnyttja komposten nu i sommar :/
Men,men.... finns det några växter som skulle tåla blandningen tror du?
Gunilla T
10-01-2010, 18:22
Det behöver nog börja likna jord iaf innan något kan växa i den, när kompostjorden är klar skall du inte längre kunna urskilja de olika delarna som man lagt i komposten och den skall dofta gott av mull. Lite enstaka kvistar gör dock ingenting om de inte hunnit brytas ner.
MirMaja
28-02-2010, 10:22
Jo, förresten, jag menade inte att jag bara skulle använda komposten i bänken, utan även blanda i av min lerjord och billig köpt planeringsjord.
Det blir alltså en blandning av: 20% lerjord 20% halvbrunnen kompost 40% planterings jord, ev även koskit på påse (de billiga 4 för 100 varianterna)
Vad tror ni om det? Antar att squashen blir glad, men hur går det för ärtorna, morötterna, potatisen och mangold?
Aqvakul
28-02-2010, 10:23
potatis gillar inte för mycket gödsel...
Preussen
01-03-2010, 16:16
baljväxter är inte i så stort behov av kväve. det kan även vara kontraindicerat för baljväxten då sätter mer grönmassa än frukt. baljväxter fixerar kväve i jorden så det är en bra förgröda för andra kvävebehövande grödor.
morötter behöver inte så kraftig jord heller men det kan funka. sätt purjolök i din härliga blandning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.