Jo så behöver jag hjälp med några stycken också förstås...

Ha en trevlig kväll.
Gossen Ruda
10-01-2010, 21:45
Den röda skalbaggen är en Kardinalbagge, Pyrochroa coccinea.
Samlingen på åkervädden är nederst en hane av Allmän metallvingsvärmare, Procris statices. Åtminstone hette den det när jag samlade fjärilar en gång i tiden. Den vita ovanför har jag ingen aning om, nån mal eller mott kanske. Däröver en smygare, gissar på en Liten/mindre tåtelsmygare, Adopaea lineola. Humlan? Mjja, lite svår vinkel. Den är så liten att jag skulle nog främst gissa på en Ljunghumla, Bombus jonelles, eller kanske en Trädgårdshumla, B. hortorum. Det är dom enda som har gult kragband och skutellband.
Tack så mkt för svaren!

Jasså den vita lille borde vara en fjäril ivf?
Gossen Ruda
11-01-2010, 08:53
CITAT (xlxl67 @ 11-01-2010, 08:38)

Tack så mkt för svaren!

Jasså den vita lille borde vara en fjäril ivf?
Varsågod. Jo, en fjäril är det men jag har inte sysslat med småfjärilarna så jag är lite osäker.
Ok men det är väl inte så vanligt att microfjärilarna sitter på sådana här goda nektarväxter på dagen?
Gossen Ruda
11-01-2010, 13:15
CITAT (xlxl67 @ 11-01-2010, 09:52)

Ok men det är väl inte så vanligt att microfjärilarna sitter på sådana här goda nektarväxter på dagen?
Det händer, många arter är dagflygare.
Jo men jag tycker ofta de svirrar ner o gömmer sig i vegetationen när det gäller nattfjärilar. Få som sätter sig öppet på nektarväxter men är idel öra förstås

Metallvingesvärmare, Bastardsvärmare, Gammafly ex är bra ex på nattfjärilar som syns dagtid men det finns säkert mga fler?!
Som du säger händer det säkert förstås då o då. Tyckte denna var lite läcker då den var så enkel - vit o cigarrlik i formen. Har sett en till flera ggr i somras - ska se om jag hittar en bild på den...
Här den svarta läckra jag sett vid flera tillfällen denna säsong¨.
Gossen Ruda
12-01-2010, 20:35
CITAT (xlxl67 @ 12-01-2010, 20:05)

Här den svarta läckra jag sett vid flera tillfällen denna säsong¨.
Jo, den är vanlig där larvens värdväxt Hundkäx finns. Sotmätare.
Tack roligt att få ett namn på den. Det var en speciell upplevelse båda gångerna jag såg den. Det var vildvuxet med mycket hundkäx, tjärblomster och molnigt så det kändes som om det bara var jag och den "svarte budbäraren" som existerade.
ängsvädd
14-01-2010, 12:15
Urläckra bilder xl - fantastiskt att fånga 4 småkryp på en blomma/bild
Ja får tacka åkervädden och de 4 fotogeniska insekterna för detta. Händer inte så ofta