Hej
Vad tror ni om antalet sniglar nästa år? Tror ni många stryker med nu i vinter, när det varit så kallt så länge?
Man hoppas ju det. Att dom fryser ihjäl ALLIHOP! Men det är väl att hoppas för mycket. Men det kanske inte
blir lika många?
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2010, 21:12
Det stod i tidningen att sniglarna och fästingarna kommer att övervintra bra iår eftersom de på de allra flesta håll i landet hade ett skyddande snötäcke då kylan kom, tyvärr!!.
Gossen Ruda
10-01-2010, 20:29
Nåja, en del kommer nog att stryka med men det beror lite på hur mycket snö det kommit.
Skulle vara en dröm om sniglarna frusit ihjäl i vinter, men tyvärr tror jag att sniglarna har överlevt vintern.
Har lyckats att begränsa områdena där sniglarna håller till med Täckbark.
Håller på att göra om i min trädgård och "fyller på" med Täckbark där jag är klar.
Med mycket god effekt.
Hälsningar Goja.
Solstorm
30-01-2010, 20:58
Trots snötäcket så är här en rejäl tjäle i år. Jag tror då att sniglarna reduceras ganska ordentligt i år.
Sofflan
18-02-2010, 19:55
Jag hoppas verkligen det. Vi har ett h****e med sniglar i våran trädgård.. Vi plockade för hand i början och fick omkring 200-500 varje kväll i några veckor!! Efter det kändes det lite bättre, men byggde oss fällor och började dela dom istället.
//Sophia
theseraphim
18-02-2010, 20:52
här på västkusten och södra Sverige är tyvärr tjälen tunn och i regel är det alltid tö längst ner vid jordkanten oavsett snömängd sa någon expert så enligt dem är det än så länge idealiska övervintringsmöjligheter för sniglar och fästingar. det bästa hade varit att all snö hade smält i början av januari för att sedan frysa på ordentligt resten av vintern.
Alexander-VG-zon3
18-02-2010, 20:58
CITAT (theseraphim @ 18-02-2010, 20:52)

här på västkusten och södra Sverige är tyvärr tjälen tunn och i regel är det alltid tö längst ner vid jordkanten oavsett snömängd sa någon expert så enligt dem är det än så länge idealiska övervintringsmöjligheter för sniglar och fästingar. det bästa hade varit att all snö hade smält i början av januari för att sedan frysa på ordentligt resten av vintern.
japp så här det hos mig med väldigt tunn och lite tjäle och väldigt mycket snö (runt 30-50cm). och även om nätterna har varit väldigt kalla så tror jag inte det gjort någon större skada på sniglarna och fästingarna.
ingrid fuxwall
18-02-2010, 21:08
Den djupa snön har säkert hjälpt sniglarna att överleva, ett djupt snötäcke skyddar mot kylan.
Mössen lever ju under snön, så varför skulle sniglarna inte klara sig?
Vi har haft kallare vintrar och det naturliga urvalet gör ju att de starkare överlever och lär sig vårt klimat, tyvärr.
Snart slipper vi skotta snö och istället beskämpa sniglar.
theseraphim
18-02-2010, 23:33
köp tösalt och spara till sommaren med andra ord...billigare än luftpistol;-)
zaaritha
20-02-2010, 01:35
Både sniglar och fästingar mår jättebra nu--under snön!
De vilar o går i gång stenhårt till våren!
Gurra C
11-03-2010, 22:27
Okej snötäcket isolerar. Men jag har fått den uppfattningen att sniglarna gräver ner sig bland buskar och snår etc som i min syrenhäck och där är snötäcket tunt och tjälen nu ganska djup.
Preussen
12-03-2010, 08:13
och nu har vi varit snöfria i nästan 2 veckor med ihållande kyla. hoppas.
theseraphim
12-03-2010, 10:00
Senast jag hörde någon biolog svara just på den här frågan sa han helt enkelt..."jag tror vare sig det kommer vara mer eller mindre sniglar och fästingar än vanligt då vintern ur deras perspektiv inte varit värre på något sätt:-("
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.