lenamarita
09-01-2010, 21:31
[size="2"][/size]Jag har blivit med trädgård, mycket roligt för där finns mycket att göra och planera inför trädgårdens framtid.
Men hur gör jag för att får bort maskrosor och annat ogräs, groblad, som har funnits länge mellan plattorna? De är stört omöjliga att få upp med roten, utan de växer snabbt upp igen och då är det fler gröna blad på dem än förra gången när vi såg varandra. Måste jag gräva upp alla plattorna för att kunna hålla efter ogräsena från början när de är små? Eller går det med glysofater? De enda djur som skulle bli lidande är alla myrorna som har flera bon under plattorna och de är inte några som jag skulle sakna, inte just där.
Tacksam för råd och förslag från er andra på forumet.
Hälsningar från Lena i Skåne
Hej
Du kan använda roundupp eller Ättik för att de går genom bladen och dödar rötter också .
H:Bassam
Har det gått så långt att det växer groblad och maskrosor, så har det samlats så mycket jord mellan stenarna att det nog är dags för omläggning. Om man lägger ett lager stenmjöl under stenarna, så får både ogräs och myror svårare att leva där.
Gunilla T
10-01-2010, 09:32
Håller med Kurt, för att långsiktigt slippa ett drygt arbete med ogräsrensning så är det bästa att ta upp allt och göra om stenläggningen.
Ättika hjälper inte annat än bara tillfälligt och glyfosatpreparat skall aldrig användas på stenläggningar därför att den biologiska aktiviteten är låg i den miljön och giftet riskerar att gå ner i grundvattnet.
smuleborg
10-01-2010, 13:13
Håller med KURT och Gunilla T. Ett litet tillägg bara: Markduk underst, och på det "fyllningsmassa"?
Hej
Vi kan inte förstår mera än miljö förvalning i landet , de förbjudar alla giftiga material i landet.
Obs täcka ogräs bra också om man ta borta dom med rötter bra eller man kan dränka flera gångar .
H: Bassam
Aqvakul
10-01-2010, 19:57
CITAT (smuleborg @ 10-01-2010, 13:13)

Håller med KURT och Gunilla T. Ett litet tillägg bara: Markduk underst, och på det "fyllningsmassa"?
Jag tycker det är fint när det växer mossa och gräs mellan plattorna. Det är ju skitfult när det är helt rent mellan dem och det ser väldigt onaturligt ut

Kanske inte så mycket till hjälp men jag tycker du borde ignorera det och låta det växa fritt, det är mitt råd
Gossen Ruda
10-01-2010, 20:28
Många förslag, svårt att veta hur man skall göra. Beträffande glyfosat så kan du använda det om du vill, tro inte på alla sagor om dess farlighet. Att handrensa ogräsen du nämner går visserligen men dygnet har bara 24 timmar och året bara 365 dagar och det finns så mycket roligare man kan göra.
lenamarita
10-01-2010, 21:33
Hej alla forum-vänner
Tack för era svar. Det känns så bra att kunna gå in här och få hjälp med mina problem. Jag ska ta tag i det nu när det ska våras,väl snart hmmmm?
Här i skåne har vi fått vinter med snö och upp till 15 minus, det händer inte ofta.
Tacksam för er hjälp. Lena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.