Amaryllis
Några hibiskusar börjar få bruna, torra bladkanter på en massa blad, som sprider sig. De förekommer mest på gamla, men även på ganska nya blad. Vad är det och vad kan jag göra? Svamp? Ohyra? Smittsam?
Jag brukar duscha plantorna då och då och de får lagom med vatten och står soligt´, om denna information kan vara till någon nytta.
[attachment=46128:2.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Torr luft + dåligt med ljus, inget som smittar. (för att hålla uppe den luftfuktigheten växterna vill ha med hjälp av en duschflaska skulle du få stanna hemma hela dagarna och stå med en duschflaska i handen)
Amaryllis
Låter trovärdigt, men är verkligen hibiskusar så känsliga för torr luft? Jag menar, andra växter har inte visat liknande symptom nu i vinter.
Alexander-VG-zon3
det beror ju också på hur varmt man har det inne. är det för mörkt, för varmt, för torrt så får dom vissna parti på bladen. mina får det dock aldrig men sedan har jag ganska svalt och fuktig inne plus extra ljus. det beror ju på mycket hur klimatet är inne också och på vilken växt det handlar om därför visar inte alla dina växter att dom mår dåligt av torrluft då en del kan växa i det och faktiskt må bra.

sedan tycker jag väl inte hibiskus är extremt känslig för torrluft men dom kan ändå få vissna parti på gamla blad i för torrluft. d
Amaryllis
CITAT (flaxss @ 10-01-2010, 00:02) *
det beror ju också på hur varmt man har det inne. är det för mörkt, för varmt, för torrt så får dom vissna parti på bladen. mina får det dock aldrig men sedan har jag ganska svalt och fuktig inne plus extra ljus. det beror ju på mycket hur klimatet är inne också och på vilken växt det handlar om därför visar inte alla dina växter att dom mår dåligt av torrluft då en del kan växa i det och faktiskt må bra.

sedan tycker jag väl inte hibiskus är extremt känslig för torrluft men dom kan ändå få vissna parti på gamla blad i för torrluft. d

Ja, de har det ganska mörkt i alla fall, söderläge utan extraljus och så troligtvis torrt. De har det dock ganska svalt, ca 17 - 18 grader..
Bassam
Hej
Du kan klippa torka kanten och lägga en kopp som fyldde på vatten och grus på kruka .
Obs Du kan lägga vanligt lysrör 15 cm över växter.

H: Bassam
Amaryllis
Äsch,

Det är lite kvar till vår...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Amaryllis @ 10-01-2010, 17:23) *
Ja, de har det ganska mörkt i alla fall, söderläge utan extraljus och så troligtvis torrt. De har det dock ganska svalt, ca 17 - 18 grader..

för oss människor är det svalt men för hibiskus är det en temperatur som den växer i. så jag håller med Åsa att det är torrluft och dåligt med ljus. men solen är på väg tillbaka så snart (redan i feb-mars) mår växterna bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon