ThomasJ
Hej alla.

Satt och lekte lite med datorn och skissade fram en bild på hur jag skulle vilja ha det runt växthuset. Bilden finns i mitt album. (Växthuset) Direktlänk till bilden.

Tycker att den blev rätt bra, om jag får säga det själv.. rolleyes.gif

Bilden visar växthuset, några drivbänkar samt bakom växthuset, två odlingsbäddar.

Vad tror ni, skulle det räcka för att odla lite till hemmet? Tomater, gurka i växthuset, lite känsligare grönsaker i drivbänkarna typ sallat, kryddor tex. Och jordgubbar, hallon, spenat och dyl, i odlings lådorna. Eller tänker jag fel? unsure.gif

Kom gärna med synpunkter. smile.gif

//Thomas
uno
Vad datorduktig Du är. Häftigt. Får drivbänkarna bra med sol? Jordgubbar i en drivbänk. De tar plats, men för att få fram några tallrikar med ytters tidiga jordgubbar är det säkert suveränt. Varför inte satsa på säsongens tidigaste potatis som Du säljer till en guldkrog för 500:- kg.
Till helgen skall jag packa upp en packet från Classicum och börja inreda växthuset.
Ingrid på Västkusten
As-snyggt, men är det skottkärrevänligt med drivbänkarna på framsidan? Nivåbäddarna bakom växthuset hade jag gjort till drivbänkar om jag är helt ärlig, de är ju upphöjda redan och har bra dränage.

Antar att drivbänkarna ligger mot söder med öppningen? Där är det *egentligen* bättre att ha dem på rad i rakt söder så att alla får lika mkt sol istället som nu när de skymmer varandra.
En kompost är itne dumm att smyga in i närheten med. Min miss när jag gjorde ny köksträdgård! Nog för det går att klämma in ändååå :-)

Suveränt ritat snyggt härligt och detta skulle JAG vilja kunna göra med som pular med papir och penna, Men jag tänker bätte med papper å penna om jag skall va ärlig.

Keep up the good work!

Hälsar Ingrid som också längtar till våren...
ThomasJ
Tackar, fixade en ny version efter synpunkterna.. smile.gif Ligger under albumen.

Uno; Sol finns det massor av på den där platsen, kanske för mycket ibland. Jordgubbarna får vara utanför drivbänkarna. Vill man ha några extra tidiga jordgubbar kan man ju alltid använda växthuset.. smile.gif Men potatis-grejen kan ju vara något. biggrin.gif

Lycka till med inredningen! Jag väntar till våren med att fortsätta med mitt, är för kallt nu. sad.gif

Ingrid; Har ändrat lite efter dina synpunkter. smile.gif Långsidan av växthuset är söder, så drivbänkarna hade sin öppning mot solen. Komposten har jag möjlighet att lägga lite längre bort (5m kanske).

Papper och penna (blyerts givetvis wink.gif) är klart underskattat.. Tycker om att skissa med det också. smile.gif Men nu när man (vi) har världens trevligaste dator (mac) så använder man ju den gärna. biggrin.gif
Jag använder ett program som heter Sketchup finns till Mac OSX och Win XP. Länk till Sketchup.com

När dagarna är mörka och man inte kan vara ute i trädgården, blommorna hemma är omskötta och man har bara sig själv att ta hand om, är det roligt att sitta vid datorn och drömma sig bort på ett enkelt sätt. Jag tycker om att fixa med saker, och det här är ett sätt att få utlopp av "kreativitet". rolleyes.gif

Så det kan med stor säkerhet komma flera ideér från min sida. Flera månader innan man kan sätta igång med odlandet. biggrin.gif
kerstin z5-6
Sen tycker ju jag förstås att lite perennfrö får väl plats blad alllt harvrefras och pepparfrukt...jo jag känner Ingrid på V så jag bara retas lite laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Hej Thomas,

Den häringa sketchup ser ju himla intressant ut :-) iofs har vi inte installerat panther här men det skall la gå att köra ändå smile.gif
Err vad använder man det till förutom snitsiga bilder på växthuset? Jag ahr ju snokat på olika programvaror för just rita dona fundera etc men inte hittat nått jag gillar av utbuden....detta serju lite mera avancerat ut men Autocad har jag gjort på åttiotalet LOL.....mossigt men ändå :-)
Jag tänker över julledigheten MEGAskissa på min uteplats och kanske också på det blivande nya växthuset fast det är inte datumstämplat ännu. För den fantastiska grillen som jag har entusiastiskt babblat om är numera beställd, så det skall bli ett utekök i värstingsmodell och så skall det bli något som kanske liknar en pergola typ med nån växt typ och så intill min förökningbänk med drivbänkar jag itne har idag -> ja vilka projekt. ibland tänker jag att jag bidde förblindad av framgång med köksträdgården i år så nu skall jag göra ALLT!

Apropos drivbänkarna så ser det ut som Du har gräsmatta precis i söderläget inte sant? Om man får önska fritt så hade jag gjort en gång där och lagt drivänkarna framför växthuset, den gröna delen av slänten, vad har Du planterat i dne idag? På bortersta sidan av växthsuet finns mer möjligheter :-)
En sak är säker, för mkt drivbänkar får man aaaldrig :-) jag funderar på en mini mini miiicro micro skojighet med geometrisk och kanske lite sten och plantor -> typ Rosemary Verey kanske till Din planering - växthuset är som den slipade juvelen mitt i odlingslandskapet med både blommor och nyttigheter. Det är snyggt med nivåskillnaderna....på ena trappsteget kan man sitta också om man inte vill ha nån liten sittmojäng, ljugarbänk där man knäcker upp en bers eller en ramlösa och njuter när man betraktar sitt verk. Eller bara kommer å sätter sig och GLOR om man itne vill göra någe, nära till allting och så man kan kika på imlen molnen och så allting annat.

Um mmm mmmmm mmmmmm MMMMM!

Hälsar Ingrid
ThomasJ
Hej själv Ingrid..

Sketchup ÄR ett mycket roligt program.. Det är som det låter, ett skiss-program, framförallt till arkitekter, konstruktörer osv. Men det hindar ju inte att vi hemmapulare har skoj med det också. wink.gif De använder det för att snabbt kunna få fram en idé och se hur det ser ut. Sedan går det att ta in sketchup-bilderna i tex AutoCad för att fortsätta där. (Men det är överkurs, iallafall för mig smile.gif)

Det går mycket bra att köra i "jaguar", men jag tycker du skall skynda dig att installerar "panther", du kommer få en ny dator. laugh.gif

Ta hem programet, så kommer din julledighet att springa iväg, du kommer att fastna du också. wink.gif Det går att göra väldigt mycket, så dina projekt är mycket bra testgrejer..

Jag vet precis hur det känns när man vill göra mycket på en ggr i trädgården.. smile.gif

Så, då fortsätter vi med vad tråden handlade om från början.. smile.gif
Det finns några kvm gräsmatta precis framför växthuset, några meter längre bort står ett äppelträd. Men visst kan man ha något där, tänkte det först, kanske skall återgå till den idén. På "baksidan" av växthuset kommer ganska snabbt grannen. sad.gif Så där kan man inte göra mycket, behöver den strängen också för att kunna köra upp skottskärran i skogen. Lite svår att köra i trappor. smile.gif

Det finns mycket man kan göra runt om växthuset, jag har ju inte fått uppleva en sommar med det ännu, så jag har mycket att se fram mot.. Lär sitta vid den här tiden nästa år och tänka ut vad som skall göras bättre/utökas/ändra osv. wink.gif Men någon sorts bänk kommer att placeras i närheten av växthuset. Skall gör något trevligt av det..

Får tacka så mycket för synpunkterna, lär garanterat återkomma med flera frågor och möjligheter att småsnacka.. smile.gif Skall fixa en ver 3 snart där jag har med en större del av trädgården..

Edit: Ingrid, om du tittar på min hemsida, så ser du ganska tydligt hur det ser ut runt om växthuset.
//Thomas
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Oj jaaaaa tack jag skall kika å fundera :-)

Bättre hälften är inte så pigg på panther inte sedan allt trassel med uppgraderingen 10.2 => 10.3 tror jag det var.

Och jag ser stigen bakom - aha :-))

Hade nog satsat på framsidan av växthuset tror jag :-) och tänkt åt det hållet istället för bakåt. Om det är söder d v s :-) kaaaan Du inte lägga in väderstrecken?
Kan Du gräva ut och göra dessa snygga nivåskillnader som är i skissen?

Funderar Ingrid
ThomasJ
Det var ju tråkigt att höra ni hade strul vid senaste uppdateringen. sad.gif Själv upplevde jag inte det. Tror du menar 10.1 -> 10.2, 10.3 är den senaste. Och den har jag inte hört någon som har haft några större problem med. Jag har uppdataterat flera datorer nu, och det har gått mycket enkelt och smidigt. Om du och maken din har några frågor/undringar så är det eminenta macforumet 99mac en bra plats att titta in på.

biggrin.gif Det är en stig där ja.. 30 år av skottkärre dragande av min far har satt sina spår. Och han är inte så pig att ändra på det.. wink.gif Han älskar sin skottkärra, det är en säkert 35 år gammal gedigen sak i järn. Tung som bara den, men helt omöjligt att slita ut, det kanske de nya tillverkarna av skottkärror ska tänka på, när man kan knäcka en nya i alu. bara efter några år. sad.gif

Visst kan man lägga in vädersträck. Om du har tänkt på skuggan som finns, så är den beräknad efter hur det är i Sthlm på midsommardagen vid 14-tiden.. smile.gif Sedan kan man ändra tiden så man ser hur solen kommer vandra runt sitt objekt.

Tror jag gör det, bygger söder- och väster ut. Sedan gör jag bara ett litet (stort) jordgubbsland bakom växthuset. Samt en kompost lite längre bort..

Menade du nivåerna bakom växthuset? De finns där rätt naturligt idag, så det är nog inget större problem..

Fundera gärna mera.. wink.gif

//Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon