Full version: Flytta gammal ros
lenamarita
Jag har en ros vid husväggen som säkert är minst 10 år gammal. Den blommar hela sommaren och doftar inte. Den såg "utsvulten" ut på näring och vatten, i somras. Sååå jag skulle vilja flytta den till bättre jord och näring. Men jag har hört att gamla rosor har en djup rot i mitten och kan därför inte flyttas. Är det så? Är det någon här på forumet som vet om man kan flytta gamla rosor?
Tacksam för svar ifrån er på forumet.
Hälsningar från Lena i Skåne
Aqvakul
Det är klart att det går. Men det brukar vara lite jobbigt, eftersom man helst ska få med rejält med rötter. En bra tid att flytta rosor är tidigt på våren. Då passar det bra att beskära rosen, vilket är bra för att kompensera för förlorade rötter. Förbättra jorden med kompost eller kogödsel på påse. Vattna rejält under hela säsongen.
Ezereht
Du kanske också kan bara jordförbättra där den står? Barkmull för att hålla vätska bättre och en påse kogödsel...

Men som sagt du kan flytta med... men det blir jobbigt.
Bassam
Hej

Du kan göra det på våren , men först du ska rita cirkel omkring krona sen du kan gräva borta några centimeter från krona och ska bli djup mera än 40cm .

obs Om man ska glömma inte vattnar bra efter flyttning ,
H:Bassam
lenamarita
Hejsan
Tack för era råd och hjälp, jag ska kanske låta rosen stå där den är, det blir mycket grävande om jag ska flytta rosen. Den är stor i omkrets även om jag klipper in de mjukaste grenarna, så är rosen med alla förvedade grenar ca 70 cm i diameter.
Kanske jag köper en Pimpinell-ros som kompliment till den gamla, en som är gul och doftar och syns bra mot den röda tegelväggen. Eller kanske en vit ros. Det är sol halva dagen på den platsen, på sommaren .
Har ni några förslag så skriv gärna till mig. Alla förslag mottages med tacksamhet.
Hälsningar Lena
Dag
Jeg har har et stort flytteprogram hver vår. Også store roser. Det gjelder å få med seg mest mulig jord og røtter. Det kan blir en stor og tung rot, men man kan alltids få litt hjelp.
Hvis det er tørt, vanner jeg også lenge og godt før den flyttes, fordi da holder den bedre på jorden. Flyttingen bør foretaes så tidlig som mulig etter at telen har forsvunnet.

En flott gul pimpinell - spinosissima som det nå heter, er Williams Double Yellow eller Rosa pimpinellifolia lutea plena. Det er en juvel av en tidligblomstrende rose!
Dag
Kajsa

Henry Hudson, rugosa/Kanadaros blommar till hösten, får nypon, doftar kryddigt, zon 7, alltid frisk.

Ser att du är ny här, Välkommen till Odla rose.gif
octachoron
CITAT (Kajsa @ 16-01-2010, 11:06) *
Henry Hudson, rugosa/Kanadaros blommar till hösten, får nypon, doftar kryddigt, zon 7, alltid frisk.

Hur stor blir din Henry Hudson?

Trädgår'n i Söderfors anser att den bara blir 70 cm hög vilket inte stämmer med vad jag läst på andra ställen.
Jag funderar på den i en blandad roshäck och då är höjden viktig.
Kajsa
Min Henry Hudson är 1.5 x 1.5 m, med tanke på hur härdig den är zon 7 så bör den bli stor en bra bit upp i landet, haft den ca 5 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon